تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : کشاورزی و دامپروری
لینک : econews.ir/5x3755328
شناسه : 3755328
تاریخ :
خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱.۶ میلیون تن گذشت اقتصاد ایران: امسال تحویل گندم از سوی گندم کاران به دولت با استقبال بیشتری همراه بود، به طوری که تا امروز خرید تضمینی گندم به عدد حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده که رکورد سال ۱۳۹۵ را شکست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، گندم پرمصرف‌ترین محصول کشاورزی در کشور است. روزانه بیش از ۴۰ درصد کالری ایرانیان به وسیله نان تأمین می‌شود؛ از این رو خودکفایی در این محصول استراتژیک از اهمیت بسیار برای ما برخوردار است.

محدودیت‌های بین‌المللی یکی از تهدیدهای جدی برای تأمین امنیت غذایی و ملی بوده به طوری که چند سال قبل با وجود تأمین ارز مورد نیاز، هیچ کشوری حاضر به فروش گندم به ایران نشد.

آمار خرید تضمینی گندم شکسته شد

سال گذشته حدود ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد و در حوزه تأمین آرد مورد نیاز نانوایی‌ها خودکفایی محقق شد و فقط گندم مورد نیاز صنایع غذایی وارد شد.

امسال تحویل گندم از سوی گندم کاران به دولت با استقبال بیشتری همراه بود، به طوری که امروز این عدد به حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است. با توجه به این که برداشت گندم تا اواخر شهریور ادامه دارد پیش بینی می‌شود آمار خرید تضمینی گندم به حدود ۱۲ میلیون تن برسد.

هزینه خرید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم حدود ۲۰۴ هزار میلیارد تومان (همت) شده که تا کنون ۹۴ همت پرداخته و ۱۱۰ همت باقی مانده است.

نکته قابل اهمیت این است که رکورد خرید گندم با میزان ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار تن مربوط به سال ۱۳۹۵ بود که امسال این رکورد شکسته و عدد جدیدی ثبت شد.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران تاکید دارد، تا امروز در مدت ۵ ماه فقط ۹۴ همت از مطالبات گندم کاران پرداخت شده و ۱۱۰ همت معوق شده است. این روند پرداخت از ابتدا سال نشان می‌دهد پول گندم کاران با تأخیر بسیار واریز خواهد شد.

وی پیش بینی کرد، این امر ممکن است آمار کشت گندم در سال آینده را تحت تأثیر قرار داده و همچون سال‌های گذشته خودکفایی مقطعی داشته باشیم؛ زیرا جشن خودکفایی گندم در ۳ سالی که تجربه شد، با فاصله بسیار در سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۹۵ و ۱۴۰۳ بود.

گفتنی است؛ نرخ خرید گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به مبلغ ۱۷.۵۰۰ تومان بوده و هنوز قیمت این محصول برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از سوی شورای تعیین قیمت محصولات اساسی کشاورزی تصمیم‌گیری نشده است؛ در حالی که بر اساس قانون باید قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی پیش از سال زراعی جدید (مهر) و تا پایان تیر ابلاغ شده باشد.