تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3755322
شناسه : 3755322
تاریخ :
بلینکن مدعی موافقت اسرائیل با خروج نیروهایش از غزه شد اقتصاد ایران: وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که رژیم صهیونیستی با خروج بخشی از نیروهایش از نوار غزه موافقت کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به منظور شرکت در مذاکرات و آنچه تلاش برای برقراری آتش‌بس در غزه خوانده، راهی قطر شده است، پیش از ترک دوحه مدعی شد که اسرائیل با خروج بخشی از نیروهای خود از نوار غزه موافقت کرده است.

بلینکن مدعی شد: توافق از حیث زمان‌بندی و موقعیت مکانی خروج نیروهای ارتش اسرائیل از غزه کاملا شفاف و اسرائیل با آن موافقت کرده است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که برخی رسانه‌های صهیونیستی گزارش داده‌اند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گروهی از خانواده کشته‌شدگان و اسرای اسرائیلی که نزد حماس به‌سر می‌برند، گفته است که اسرائیل «صرف نظر از فشارها»، از محور فیلادلفیا در امتداد مرز مصر و غزه و محور نتزاریم که غزه را به دو بخش تقسیم می‌کند، خارج نخواهد شد و این پیام را به بلینکن نیز منتقل کرده است. این رسانه‌ها به نقل از نتانیاهو، محورها و موقعیت‌های مذکور را «دارایی نظامی و سیاسی راهبردی اسرائیل» توصیف کرده‌اند.

بلینکن و مقامات آمریکا از ارائه جزئیات درباره توافق پیشنهادی این کشور خودداری کرده‌اند. گفته می‌شود که توافق آتش‌بس بر پایه سه مرحله مطرح و در نهایت نیز شامل خروج کامل نیروهای رژیم صهیونیستی از غزه می‌شود! با این حال، مقامات اسرائیلی همواره از پایبندی به هرگونه توافق خودداری و بر ارائه راه‌حلی جهت کنترل بهتر مرز مصر و غزه پافشاری کرده‌اند.

موقعیت مکانی نیروهای رژیم صهیونیستی در محور فیلادلفیا و مساله چگونگی بازگشت فلسطینیان به خانه‌شان در شمال غزه، دو مانع بزرگ در مذاکرات آتش‌بس بوده؛ حماس بر خروج کامل نیروها از غزه و بازگشت قطعی فلسطینیان تاکید کرده است. بلینکن اما مدعی شده که نتانیاهو به طور مستقیم در جلسه با وی، با «پیشنهاد و در نتیجه جزئیات طرح برای خروج» موافقت کرده است!

بلینکن در قطر و در پایان سفر کوتاهش به منطقه صحبت می‌کرد. او پیش‌تر مذاکرات جاری برای آتش‌بس در غزه را «آخرین فرصت» برای آزادی اسرا توصیف کرده بود. واشنگتن در حالی مدعی تلاش برای آتش‌بس در غزه شده که از آغاز جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، همواره برای رژیم صهیونیستی تسلیحات و مهمات فراهم کرده است.