تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3755251
شناسه : 3755251
تاریخ :
اهداف "توافق پاریس" غیرقابل دسترسی است اقتصاد ایران: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رسیدن به هدف توافق پاریس یعنی محدود کردن گرمایش زمین به کمتر ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دیگر ممکن نخواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که دستیابی به هدف توافق پاریس، یعنی محدود کردن گرمایش جهانی به کمتر از 1.5 درجه سانتی‌گراد، دیگر ممکن نیست.

این مطالعه می‌افزاید، اگرچه سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال‌های اخیر با سرعت بیشتری اجرا شده‌اند اما محدودیت‌هایی که در اجرای سیاست‌های اقلیمی در برخی کشورها وجود دارد، می‌تواند این هدف حیاتی را غیرممکن سازد.

کریستوف برترام؛ استاد پژوهش دانشگاه مریلند در این باره می‌گوید: مطالعه ما نشان داد که محدود کردن گرمایش جهانی به کمتر از 1.5 درجه سانتی‌گراد با شرایط فعلی دیگر امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: بر اساس این مطالعه، حتی در صورت تحقق بالاترین سطح از تعهدات اقلیمی کشورها، دنیا باید برای عبور از حد 1.5 درجه سانتی‌گراد آماده باشد.

این مطالعه نشان می‌دهد که در کشورهای با درآمد بالا، مانند آمریکای شمالی، اروپا و چین با توجه به موفقیت‌های اخیر در اجرای انرژی پاک، اگر سیاست‌های مناسب اجرا شود، امکان کاهش سریع‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای وجود دارد اما بسیاری از کشورها، به ویژه آن‌هایی که درآمد کمتری دارند، فاقد ظرفیت‌های نهادی لازم برای اجرای سیاست‌های مؤثر کاهش کربن هستند.

برای حمایت از کاهش سریع‌تر کربن در این مناطق، نیاز به حمایت بین‌المللی برای افزایش ظرفیت‌های نهادی و تسهیل استفاده از تکنولوژی‌های پاک است. برای مثال، اتحادیه اروپا باید تلاش‌های خود را برای تسریع گذار به سمت سبز شدن افزایش دهد و در بخش‌های حمل و نقل، ساختمان‌ها و صنعت با جاه‌طلبی بیشتری عمل کند. این تلاش‌ها می‌تواند به دیگر کشورها نیز کمک کند تا سریع‌تر به اهداف اقلیمی دست یابند.

نتایج این مطالعه که در مجله Nature Climate Change منتشر شده  است.

به گزارش تسنیم، توافقنامه پاریس یک پیمان بین‌المللی در زمینه تغییرات آب و هوایی است که در سال 2015 در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (COP21) در پاریس به تصویب رسید. هدف اصلی این توافقنامه، محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر 2 درجه سانتی‌گراد نسبت به سطح پیش از صنعتی شدن و تلاش برای محدود کردن این افزایش به 1.5 درجه سانتی‌گراد است.

این توافقنامه کشورها را تشویق می‌کند تا طرح‌های خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه دهند و هر پنج سال یک بار این طرح‌ها را بهبود بخشند. علاوه بر این، توافقنامه پاریس کشورها را موظف می‌کند تا سازگاری با تغییرات آب و هوایی را تقویت کنند و از کشورهایی که از این تغییرات آسیب‌پذیرتر هستند، حمایت کنند.

توافقنامه پاریس نخستین توافقنامه جهانی در زمینه تغییرات آب و هوایی است که تقریباً همه کشورهای جهان را به مشارکت در تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی متعهد می‌کند.

انتهای پیام/