تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3755062
شناسه : 3755062
تاریخ :
فوتسال می‌تواند پرچمدار المپیک باشد/ تعداد فوتسالیست‌های جهان اقتصاد ایران: خبرگزاری «eurosport» فرانسه در گزارشی به لزوم حضور فوتسال در المپیک پرداخته و آن را در تناسب با روح این بازی‌ها دانسته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که سی و سومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در کشور فرانسه برگزار شد اما بسیاری معتقد بودند که جای رشته فوتسال در المپیک خالی است.

خبرگزاری «eurosport» فرانسه در گزارشی به لزوم حضور فوتسال در المپیک پرداخته و آن را در تناسب با روح این بازی‌ها دانسته است.

در این گزارش آمده است: فوتسال به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی که ارزش‌های مشترکی با المپیک دارد همچنان جایگاه خود را در این رویداد بزرگ نیافته است. در حالی که رشته فوتبال در المپیک به دلیل عدم تطابق با روح المپیک مورد انتقاد قرار گرفته، فوتسال می‌تواند پرچم‌دار این ورزش در سطح المپیک شود.

میشل پلاتینی، اسطوره فوتبال فرانسه و رئیس پیشین یوفا، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «میدی لیبر» فرانسه در ۲۲ ژوئیه عنوان کرد که «فوتبال یک ورزش المپیکی نیست.» این اظهارنظر در آستانه برگزاری المپیک ۲۰۲۴ نشان‌دهنده چالش‌هایی بود که فوتبال با آن مواجه است. هرچند تیم فوتبال المپیک فرانسه به رهبری تیری آنری به دنبال کسب اولین مدال طلای المپیک از سال ۱۹۸۴ بود، اما مسابقات فوتبال المپیک پاریس بیشتر به خاطر مشکلات سازمانی و کیفیت پایین بازی‌ها به یاد خواهد ماند تا به خاطر روح المپیک.

از سوی دیگر، فوتسال به دور از این مسائل است و با بسیاری از ارزش‌های کمیته بین‌المللی المپیک (CIO) همخوانی دارد. فوتسال یک بازی سریع و پویا است و در زمینی کوچک برگزار می‌شود و توانسته است محبوبیت زیادی در میان تماشاگران پیدا کند. فیلیپ لافریک، یکی از اعضای کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال فرانسه (FFF)، می‌گوید: «فوتسال محبوب‌ترین فعالیت در مدارس میان پسران و دختران است و امروز بیش از ۲۵۰ هزار نفر در فرانسه به این ورزش مشغول هستند.»

بر اساس تخمین فیفا، حدود ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان فوتسال بازی می‌کنند. «رافائل رینو»، سرمربی تیم ملی فرانسه، نیز به پویایی و محبوبیت این ورزش اشاره کرده و می‌گوید: «تیم ملی فرانسه در سه سال گذشته تمامی بازی‌های خود را با حضور پرشور تماشاگران برگزار کرده است.»

از دیدگاه سازماندهی، فوتسال نسبت به فوتبال مزایای بیشتری دارد. نیاز به زمان کمتر برای هر مسابقه دارد و امکان استفاده از سالن‌های کوچک‌، برگزاری مسابقات را آسان‌تر می‌کند. با توجه به دشواری‌های فوتبال در هماهنگی با روح المپیک، فوتسال می‌تواند جذابیت بیشتری به المپیک ببخشد.

در نهایت، هرچند هدف این نیست که فوتسال در المپیک با فوتبال جایگزین شود اما فدراسیون فوتبال فرانسه تلاش می‌کند تا فوتسال نیز مانند فوتبال به عنوان یک رشته المپیکی به رسمیت شناخته شود. فوتسال در المپیک جوانان ۲۰۱۸ بوئنوس آیرس حضور داشت و احتمال زیادی وجود دارد که این ورزش در المپیک ۲۰۲۸ به عنوان رشته مهمان معرفی شود.

«پیه‌ر جکی»، سرمربی سابق تیم ملی فرانسه از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱، می‌گوید: فوتسال باید در المپیک حضور داشته باشد؛ این ورزش با زمانه ما که نیازمند سرعت، پویایی و حرکات نمایشی است، همخوانی کامل دارد.