تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3754998
شناسه : 3754998
تاریخ :
حذف ارز ترجیحی و تهدید حیات آزمایشگاه‌های پزشکی اقتصاد ایران: دبیر انجمن علمی آسیب شناسی ایران، نسبت به تبعات آزاد سازی ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی هشدار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مهران قهرمانی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: آزاد سازی ارز ترجیحی و تأمین کیت و ملزومات مصرفی آزمایشگاهی با نرخ ارزهای نیمایی و اتاق دوم از نظر علم اقتصاد و تئوری اقتصاد با رقابت سالم حذف رانت و تأمین بهتر ملزومات آزمایشگاهی همراهی دارد، اما افزایش بار مالی حاصل از این تغییر به دلیل وجود تعرفه ثابت حوزه آزمایشگاه، توان پایین مالی آزمایشگاه‌ها و توان محدود مالی شرکت‌ها؛ بیم آن می‌رود که زنجیره تأمین کالا از یک سو و ادامه حیات آزمایشگاه‌های موجود که در حال حاضر نیز به سختی اداره می‌شوند، از سوی دیگر با مشکلات جدی مواجه شوند.

وی افزود: با این حال چنانچه دولت چهاردهم نیز معتقد به آزاد سازی ارز این بخش را داشته باشد، لازم است در جهت پیشگیری از بحران و اختلال در نظام خدمات آزمایشگاهی و عدالت در ارائه خدمات آزمایشگاهی در سراسر کشور، بودجه لازم جهت پرداخت تفاوت ارز را به سیستم‌های تأمین کیت و ملزومات مصرفی و یا آزمایشگاه‌های کشور، پیش بینی و محقق نماید تا پرداخت این تفاوت بر مراجعین و بیماران که در حال حاضر نیز در تأمین هزینه اقدامات تشخیصی و درمانی مشکل دارند، تحمیل نگردد.

قهرمانی گفت: انجمن علمی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه ایران همگام با انجمن‌های آزمایشگاهی کشور آمادگی دارد تا در جهت طراحی و اجرای طرح‌های عملی همکاری لازم را داشته باشد.

بیست و ششمین همایش بین‌المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه و دوازدهمین همایش بین‌المللی شاخه ایرانی آکادمی بین‌المللی پاتولوژی، در روزهای ۱۱ تا ۱۳ مهر ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

این همایش برای شرکت کنندگان، دارای امتیاز بازآموزی است.