تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3754958
شناسه : 3754958
تاریخ :
ثبت مراسم آئینی شام غریبان سامن در فهرست میراث معنوی کشور اقتصاد ایران: همدان-رئیس میراث‌فرهنگی ملایر از ثبت مراسم آئینی شام غریبان سامن (دفن شهدای کربلا توسط قوم بنی اسد) در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم جلیلی اظهار کرد: شهرستان ملایر دارای آثار تاریخی و فرهنگی ملموس و نا ملموس زیادی است که بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جلیلی با بیان اینکه بسیاری از آثار به ثبت رسیده جز آثار نا ملموس است افزود: مراسم آئینی شام غریبان سامن (دفن شهدای کربلا توسط قوم بنی اسد) یکی از مراسم‌های سنتی شهر سامن با قدمتی چند صد سال در اجلاس ثبت کشور میراث معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسید.

وی بیان داشتند: مراسم آئینی شام غریبان سامن که سبقه ای طولانی دارد این مراسم در سومین شب شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش در سطح شهر سامن از جلوی درب یکی از تکیه‌ها آغاز و پس از حرکت در سطح شهر و عبور از جلوی چهار تکیه بعدی سامن به محل تکیه اول برگشته و مراسم پایان پیدا می‌کند.

جلیلی یادآور شد: در این مراسم که همراه با مرثیه خوانی است حدود ۱۵ نفر به ایفا نقش پرداخته و بیش از ۲۰۰۰ نفر هر ساله در این مراسم شرکت می‌کنند