تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3754236
شناسه : 3754236
تاریخ :
نصب دستگاه مه پاش برای نگهداشتن راکبان موتورسیکلت پشت چراغ قرمز اقتصاد ایران: این روزها پلیس راهور علاوه‌بر طرح‌های انضباطی سختگیرانه، از روش‌های تشویقی هم برای قانون‌مدار کردن راکبان موتورسیکلت استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

موتورسواران زیر ذره‌بین طرح‌های هوشمند

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با اجرای طرح‌های هوشمند و جریمه‌های سنگین، تصادفات موتورسیکلت‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. سرهنگ احسان مومنی اظهار کرد: همه افراد به‌خصوص متخلفان یک یا دو ساعت در کنار ماموران ما آموزش می‌بینند تا به‌طور تخصصی در مورد اصول صحیح رانندگی آموزش کافی را دریافت کنند. این آموزش‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به دیگر موتورسواران تذکر بدهیم که از تجهیزات ایمنی به‌درستی استفاده کرده و از ارتکاب تخلفات خودداری کنند.

اهمیت این موضوع دوچندان است؛ زیرا وقتی یک موتورسوار به دیگران توصیه می‌کند که قوانین را رعایت کنند، این توصیه‌ها نه‌تنها بر خود او تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه بر سایر شهروندان نیز اثرگذار است. مردم نیز وقتی می‌بینند یک فرد عادی و نه یک مامور رسمی، به دیگران تذکر می‌دهد این اقدام را جدی‌تر می‌گیرند و احتمالا تاثیر بیشتری بر آنان خواهد داشت. این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک حرکت فرهنگی مثبت تلقی شود و به ایجاد فرهنگ صحیح در جامعه کمک کند.

او ادامه داد: خوشبختانه، ما طی بررسی آمارهای چند سال اخیر به این نتیجه رسیده‌ایم که از ۱۸دی، همزمان با آغاز طرح ۱۰ میزان تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. این کاهش، هرچند امیدوارکننده است اما هنوز به سطحی نرسیده که کاملا راضی‌کننده باشد. از این‌رو، برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام شده است و ما درحال‌حاضر بر فعالیت‌هایی مانند توقیف ساعتی و پیگیری‌های قانونی متمرکز هستیم تا بتوانیم تاثیرگذاری این اقدامات را به حد مطلوب برسانیم.

سرهنگ مومنی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد درحال‌حاضر، حدود ۴۷درصد فوتی‌های جاده‌ای مربوط به موتورسواران است که البته این درصد در گذشته بیشتر بود. ما به‌دنبال کاهش این آمار هستیم و به همین دلیل، تلاش‌های گسترده‌ای در دست اقدام است تا از تعداد تصادفات موتورسیکلت‌ها کاسته شود.

او ادامه داد: در ارتباط با طرح جدید، یکی از موضوعاتی که مطرح شده، این است که برخی موتورسواران ممکن است پیامک‌هایی دریافت کنند به آن‌ها اطلاع می‌دهد به‌دلیل تخلفاتی که شاید در گذشته مرتکب شده‌اند، جریمه‌هایی برای آن‌ها ثبت شده است. این جریمه‌ها ممکن است شامل مبالغی باشد که حتی به یک یا دو میلیون تومان هم برسد.

این موضوع ممکن است برای برخی افراد تعجب‌آور باشد، زیرا شاید آن‌ها انتظار نداشته باشند که تخلفی که مدت‌ها پیش انجام داده‌اند، اکنون جریمه‌اش برای آن‌ها صادر شود. سرهنگ مومنی تصریح کرد: به‌ویژه در هفته‌های اخیر، افزایش چشمگیری در مبالغ جریمه‌ها مشاهده شده است. به‌عنوان‌مثال، جریمه مربوط به پوشاندن پلاک موتورسیکلت به ۷۰۰هزار تومان رسیده است.

برنامه‌های فرهنگی‌وآموزشی برای ارتقای فرهنگ موتورسواری

رئیس پلیس راهور استان اصفهان نیز با اشاره به طرحی ابتکاری و جدید برای تشویق راکبان موتورسیکلت برای ایستادن در پشت چراغ قرمز گفت: به این منظور اولین ایستگاه مه‌پاش در تقاطع جی-پروین نصب شده که در زمان قرمز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی اقدام به مه‌پاشی می‌کند.

علی‌اصغر زارع با بیان اینکه به منظور ارتقای فرهنگ موتورسواری و جلوگیری از تصادفات فوتی و جرحی برنامه‌های گسترده فرهنگی و آموزشی در قالب پویش تجربه‌ای به قیمت زندگی از اول مرداد در شهر اصفهان آغاز شده است، افزود: اختصاص گالری شهری، گالری مترو و اتوبوسرانی به مباحث آموزشی درخصوص رفتار صحیح موتورسواری، تولید محتواهای آموزشی و بازنشر آن در فضای مجازی، نمایش فیلم از تصادف موتورسیکلت‌سواران از تلویزیون‌های شهری در تقاطع‌های مهم و پرتردد، اجرای نمایش‌های خیابانی در تقاطع‌های مهم و نقاشی سه‌بعدی با موضوع فرهنگ موتورسواری در تقاطع آبشار ازجمله این برنامه‌هاست.

او گفت: یکی از برنامه‌های این پویش متوقف کردن موتورسواران متخلف در محل و آموزش آنان در اتوبوس سیار فرهنگ ترافیک در تقاطع‌های قدس، تختی، پل‌چمران، شمال فردوسی و میدان لاله است.

رئیس پلیس راهور اصفهان ادامه داد: همچنین با همکاری اعضای پویش به‌ویژه امور فرهنگی باشگاه سپاهان، در خصوص راه‌اندازی کانتر تشویق هواداران موتورسوار به ثبت‌نام گواهینامه یک روزه آسان موتورسیکلت و نصب تراکت‌ها و بنرهای آموزشی با موضوع فرهنگ موتورسواری در طول مسیر منتهی‌به ورزشگاه اقدام خواهد شد.

سرهنگ زارع با اشاره به تشکیل بانک اطلاعاتی راکبان موتورسیکلت و شناسایی راکبان قانونمند گفت: راکبان قانون‌مند پس از شناسایی در یکی از برنامه‌های هفته فراجا استان اصفهان تجلیل می‌شوند. رئیس پلیس راهور اصفهان ادامه داد: پس از اصفهان شهرستان‌های کاشان، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، لنجان و شهرضا در رتبه‌های بعدی از نظر میزان تصادفات موتورسیکلت قرار دارند.

طرح‌های تشویقی برای موتورسواران مشهدی

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد نیز در این باره گفت: طرح کلان کاهش تصادفات موتورسیکلت با همکاری سازمان فرهنگی و پلیس راهور استان، باتوجه به سهم بالای این وسیله نقلیه در تصادفات، در پر تصادف‌ترین محل‌های موتورسیکلت سوارها  انجام می‌شود.

علی سمیعی افزود: با توجه به سهم ۳۳درصدی موتورسیکلت سوارها از مجموع تصادفات فوتی و نداشتن کلاه ایمنی و پوشش نامناسب به‌عنوان مهم‌ترین علت آسیب موتور سوارها در تصادفات، این طرح با هدف تشویق و ترغیب استفاده بیشتر از کلاه ایمنی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح برای آن دسته از موتورسیکلت سوارها که  وسیله‌نقلیه شان دچار نقص سیستم روشنایی است، بسیار کارآمد است؛ چرا که علت بسیاری از تصادفات موتورسیکلت‌ها با دیگر وسایل نقلیه و  عابران‌پیاده، دیده نشدن است.

به‌گفته مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری مشهد با اجرای این طرح در  تمامی مناطق شهر، علاوه بر افزایش ایمنی راکب و ترک نشینان موتورسیکلت، راکبان نسبت‌به  قوانین راهنمایی و  رانندگی آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند و آموزش‌های لازم را هم در  زمان نصب برچسب از ماموران پلیس راهور دریافت می‌کنند.