تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3753673
شناسه : 3753673
تاریخ :
پایان زنجیره رکوردشکنی گرمای هوا اقتصاد ایران: دانشمندان آب‌و‌هوای کوپرنیک می‌گویند که ال‌نینو به پایان رسیده است و از این رو دمای ژوئیه امسال اندکی نسبت به ژوئیه ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

دیجیاتو: دانشمندان آب‌و‌هوای کوپرنیک می‌گویند که ال‌نینو به پایان رسیده است و از این رو دمای ژوئیه امسال اندکی نسبت به ژوئیه ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

آژانس آب‌وهوای کوپرنیک اروپا اعلام کرد پس از رکورد‌های پی‌درپی گرمای هوا در ۱۳ ماه گذشته، با کاهش پدیده آب‌و‌هوایی طبیعی ال‌نینو، این رکورد‌ها در ژوئیه به پایان رسیدند. میانگین دما در ژوئیه ۲۰۲۴ (اواسط تیر تا اواسط مرداد) نسبت به ژوئیه ۲۰۲۳ اندکی کاهش یافته، اما دما در ژوئیه ۲۰۲۴ به‌صورت میانگین ۱۶.۹۱ درجه سلسیوس بوده که همچنان ۰.۶۸ سلسیوس بالاتر از میانگین ۳۰ سال گذشته این ماه است.

 

 به نقل از آسوشیتدپرس، ژوئیه امسال جهان ۱.۴۸ درجه سلسیوس گرم‌تر از دوران پیش از صنعتی شدن بود. این میزان افزایش نزدیک به سقف افزایش ۱.۵ درجه‌ای گرمای جهانی است که تقریباً سال ۲۰۱۵ همه کشور‌های جهان در توافقنامه اقلیمی پاریس پذیرفتند از آن فراتر نروند.

 

دانشمندان آب‌و‌هوای کوپرنیک می‌گویند ال‌نینو که به‌طور طبیعی اقیانوس آرام را گرم می‌کند و آب‌وهوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد، ۱۳ ماه گرمای بی‌سابقه‌ای را رقم زد. اکنون این پدیده افول می‌یابد؛ ازاین‌رو دما در ژوئیه امسال اندکی نسبت به ژوئیه ۲۰۲۳ کاهش یافته است. بااین‌حال ممکن است پدیده لانینو (La Nina) که به خنک شدن هوا کمک می‌کند، تا اواخر ۲۰۲۴ رخ ندهد.

پایان رکوردشکنی پی‌درپی گرمای هوا در ژوئیه ۲۰۲۴

اگرچه پدیده ال‌نینو شکسته شده، هنوز روند کلی گرم شدن زمین در جریان است. محققان آب‌وهوای کوپرنیک می‌گویند این واقعیت که دمای جهانی در بیش از یک سال گذشته رکوردشکنی کرده یا نزدیک به رکورد بوده، هشدار مهمی است. عامل اصلی این رکورد‌ها با تجمع گاز‌های گلخانه‌ای در جو ارتباط مستقیم دارد.

تغییرات آب‌وهوایی ناشی از عوامل انسانی در سراسر جهان ویرانی به بار آورده است. در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی هزاران نفر به دلیل باران سیل‌آسا، باد‌های شدید، سیل و ... در هفته‌های گذشته آواره شدند. همچنین رانش زمین در جزیره سولاوسی اندونزی رخ داد. مقامات ژاپن نیز اخیراً اعلام کردند که بیش از ۱۲۰ نفر در گرمای بی‌سابقه توکیو جان خود را از دست دادند.

ژوئن ۲۰۲۴ نیز با میانگین دمای هوای ۱۶.۶۶ درجه سلسیوس، گرم‌ترین ژوئن ثبت‌شده در تاریخ بود. این موج گرما حتی قطب جنوب را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و باعث افزایش ۱۰ درجه سلیسوس دمای میانگین آن شد.