تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3753663
شناسه : 3753663
تاریخ :
زونا احتمال زوال شناختی را افزایش می دهد اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید نشان داد که در صورت ابتلای افراد مسن به بیماری زونا، ۲۰ درصد بیشتر خطر ابتلا به "زوال ذهنی شناختی" در آنها وجود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، این موضوع به ویژه در مورد مردانی که قبلاً حامل ژن APOE۴، که احتمال زوال شناختی و زوال عقل را بالا می‌برد، بود، صدق می‌کرد.

دکتر «شارون کورهان»، نویسنده ارشد از بیمارستان زنان و بریگهام بوستون، گفت: «یافته‌های ما پیامدهای طولانی‌مدت زونا را نشان می‌دهد و اهمیت تلاش‌های بهداشت عمومی برای پیشگیری و ترویج جذب واکسن زونا را برجسته می‌کند.»

کورهان گفت: «با توجه به تعداد روزافزون افرادی که در معرض خطر ابتلاء به این بیماری دردناک و اغلب ناتوان کننده هستند و در دسترس بودن یک واکسن بسیار مؤثر، واکسیناسیون زونا می‌تواند فرصت ارزشمندی برای کاهش بار زونا و احتمالاً کاهش بار زوال شناختی بعدی فراهم کند.»

زونا توسط همان ویروسی ایجاد می‌شود که باعث ایجاد آبله مرغان در جوانی می‌شود؛ ویروس واریسلا زوستر. این ویروس سپس خاموش می‌شود، اما می‌تواند دوباره ظاهر شود و باعث ایجاد زونا شود، زیرا دفاع سیستم ایمنی در سال‌های بالاتر کاهش می‌یابد.

به گفته تیم کورهان، داده‌ها در مورد اینکه آیا زونا می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد یا نه، متفاوت بوده است.

زوال شناختی می‌تواند پیشرو بیماری آلزایمر یا زوال عقل باشد، اگرچه همیشه اینطور نیست.

مطالعه جدید داده‌های بیش از ۱۴۹۰۰۰ نفر را بررسی کرد. شرکت کنندگان هر دو سال یک بار پرسشنامه‌هایی را پر می‌کردند که شامل مواردی در مورد زونا و زوال شناختی بود.

به گفته محققان، هرگونه سابقه زونا با احتمال ۲۰ درصد بیشتر برای نشانه‌های ذهنی زوال شناختی مرتبط است. حامل ژن APOE۴ که با زوال عقل مرتبط است، خطر ابتلاء به زونا را برای مردانی که به زونا مبتلا شده بودند حتی بیشتر می‌کرد، اما این در مورد زنان صادق نبود.

ویروس زونا چگونه ممکن است به مغز آسیب برساند؟

به گفته گروه کورهان، ممکن است به عروق خونی در بدن و / یا مغز آسیب رسانده و به مرور زمان به شناخت آسیب برساند.