تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3753564
شناسه : 3753564
تاریخ :
معرفی بیش از ۲۰ نمونه تولیدات فناورانه بذر اصلاح شده اقتصاد ایران: در آستانه هفته دولت و به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بیش از ۲۰ نمونه تولیدات فناورانه بذور اصلاح شده زراعی محققان وزارت جهادکشاورزی، رسماً به بهره‌برداران معرفی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد زمانیان رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر در مراسم روز مزرعه که با حضور کشاورزان و بهره‌برداران در مزرعه 400 هکتاری کرج برگزار شد، با اشاره به تنش‌های اقلیمی کشور در سال‌های اخیر گفت: محققان ما حداقل از 20 سال قبل، تنش آبی امروز را پیش‌بینی کرده بودند به طوری که اگر در سال 93 تنها 5 رقم بذر اصلاح شده به کشاورزان معرفی شد، در سال جاری با تلاش و همت محققان این رقم به 23 مورد بویژه در نمونه‌های مقاوم به خشکی و تغییرات اقلیم رسیده است.

وی با اشاره به این که تاکنون از سوی این موسسه در مجموع بیش از 395 رقم بذر اصلاح شده به کشاورزان ایرانی معرفی شده است، تاکید کرد: پیش از انقلاب اسلامی مجموع تولیدات کشاورزی ایران تنها 25 میلیون تن بود، اما این رقم در سال‌های اخیر از 130 میلیون تن فراتر رفته که نشان می‌دهد بخش مهمی از  امنیت غذایی موجود نتیجه تلاش محققان ایرانی است.

زمانیان سابقه تحقیقات موسسه اصلاح نهال و بذر را 65 سال ذکر کرد و گفت: عمده تحقیقات این موسسه روی 35 محصولی است که مستقیم یا غیرمستقیم به امنیت غذایی کشور مربوط می‌شود.

وی انجام سالانه 300 تا 400 پروژه تحقیقاتی را از نتایج فعالیت‌های موسسه برشمرد و افزود: سالانه 1300 تا 1400 تن بذر هسته‌های اولیه محصولات زراعی در ستاد مرکزی و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور تولید می‌شود.

زمانیان تحقیقات بخش گیاهان علوفه‌ای را روی محصولاتی نظیر ذرت، یونجه، شبدر، ارزن، سورگوم، اسپرس و سایر گیاهان علوفه‌ای معرفی کرد و گفت: کشور ما امروزه در زمینه بذر هسته‌های اولیه ارقام ذرت حدود 90 درصد و در بخش گیاهان علوفه‌ای 100 درصد خودکفا است.

رئیس موسسه تحقیقات نهال و بذر با بیان این که این خودکفایی مورد طمع برخی از کشورهای صادر کننده بذر قرار دارد، تاکید کرد: متاسفانه مافیای وارد کننده بذر هم به طمع کسب سود بیشتر به شدت درصدد نابودی امنیت غذایی کشور است تا یکی از توانایی‌های ارزشمند محققان ایرانی در عرصه تولید بذر ذرت به نام هیبرید 704 را نابود کنند.

زمانیان با بیان این که موسسه اصلاح بذر به شایستگی و تخصصی که داشته توانسته است این رقم را طی 30 سال گذشته حفظ و بهبود ببخشد، ادامه داد: این رقم ذرت علوفه‌ای در مقایسه با کلیه ارقام خارجی رقابت‌پذیر بوده و 70 درصد از سهم زیر کشت در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: لازم است تمام دستگاه‌های مسوول نظارتی و امنیتی از دست‌های پنهان تهدید کننده امنیت غذایی لحظه‌ای غافل نباشند. 

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، فعالیت در بخش دانه‌های روغنی بر روی 5 محصول کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و گلرنگ را معرفی کرد و درباره میانگین عملکرد دانه‌های روغنی در ایران گفت: در بخش میانگین عملکرد تولید کنجد و گلرنگ کشاورزان ایرانی بالاتر از سطح جهانی، در کلزا در حد میانگین جهانی و در بخش عملکرد سویا به دلیل شرایط آب و هوایی کمتر از میزان عملکرد جهانی محصول برداشت می‌کنند.

انتهای پیام/