تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3753469
شناسه : 3753469
تاریخ :
مدیرعامل سابق گوگل: قرارداد مایکروسافت با OpenAI احمقانه‌ترین استراتژی ممکن بود اقتصاد ایران: مدیر سابق گوگل امضای قرارداد مایکروسافت و OpenAI را احمقانه و انویدیا را برنده‌ی نهایی هوش مصنوعی توصیف کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

با وجود موفقیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ی مایکروسافت و OpenAI درزمینه‌ی هوش مصنوعی، اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، می‌گوید که انویدیا در این رقابت پیروز خواهد شد. اشمیت دلیل پیش‌بینی‌های خود را به تقاضای فراوان این دو شرکت برای پردازنده‌های هوش مصنوعی انویدیا نسبت می‌دهد.

درحال‌حاضر، انویدیا به‌لطف پردازنده‌های هوش مصنوعی به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شده و ارزش سهام آن از اپل و مایکروسافت پیشی گرفته است. هم‌اکنون ارزش بازار تیم سبز به ۳,۳۳۵ تریلیون دلار می‌رسد. سال گذشته، انویدیا به‌عنوان سودآورترین برند تراشه‌ی جهان معرفی شد و مایکروسافت و متا به‌عنوان مشتریان اصلی آن شناخته شدند.

به‌گزارش CNBC،‌ مدیرعامل سابق گوگل در جمع دانشجویان دانشگاه استنفورد بیان کرد بیشتر شرکت‌هایی که به حوزه‌ی AI وارد می‌شوند، به‌ گرافیک‌ انویدیا وابسته هستند و بیشتر منابع اختصاص‌یافته به پروژه‌های هوش مصنوعی را شرکت‌های فناوری به این سمت هدایت می‌کنند.

مدیرعامل سابق گوگل افزود: «وقتی مایکروسافت قرارداد OpenAI را امضا کرد، فکر کردم این احمقانه‌ترین ایده‌ای بود که تا‌به‌حال شنیده‌ام. به‌نوعی افسار هوش مصنوعی خود را به OpenAI، سم آلتمن و تیمش سپرده‌اند.»

اشمیت می‌گوید که گوگل به‌دلیل سیاست دورکاری‌اش فرصت یونیکورن‌شدن درزمینه‌ی هوش مصنوعی از دست داد و مزیت رقابتی را به استارتاپ‌هایی مانند OpenAI و Anthropic واگذار کرد. او افزود: «دلیل جهش استارتاپ‌ها این است که افراد به‌شدت کار می‌کنند.»

مقالات مرتبط
  • دروازه ستارگان؛ مایکروسافت و OpenAI ابرکامپیوتر ۱۰۰ میلیارد دلاری می‌سازند
  • ابرکامپیوتر قدرتمند مایکروسافت آینده هوش مصنوعی ChatGPT را رقم می‌زند

به‌گفته‌ی اشمیت، انویدیا یگانه شرکتی نخواهد بود که از سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی بهره‌مند می‌شود. براساس گمانه‌زنی‌های او، شرکت‌های بزرگ فناوری که بتوانند در انویدیا و دیتاسنترهای آن سرمایه‌گذاری کنند، در مسابقه‌ی هوش مصنوعی موقعیت مناسبی خواهند داشت.

در اوایل سال جاری، مایکروسافت و OpenAI بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار روی پروژه‌ای موسوم‌ به استارگیت سرمایه‌گذاری کردند تا از وابستگی شدید به تراشه‌های انویدیا رهایی یابند. آن‌ها می‌خواهند ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی را در پنج فاز بسازند و استارگیت فاز پنجم محسوب می‌شود و احتمالاً در سال ۲۰۲۸ راه‌اندازی خواهد شد.