تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3753400
شناسه : 3753400
تاریخ :
حشرات معمولا عمر کوتاه دارند؛ اما این سوسک زیبا می‌تواند تا ۵۰ سال عمر کند اقتصاد ایران: سوسک جواهر طلایی با ظاهر زیبا و درخشانش، آفت چوبی چالش‌برانگیزی است؛ اما به عنوان یکی از پرعمرترین حشرات، می‌تواند تا ۵۰ سال زنده بماند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

آیا تاکنون پیرشدن حشره‌ها را تصور کرده‌اید؟ احتمالا همه‌ی ما حشرات را به‌عنوان جاندارانی با عمر بسیار کوتاه می‌شناسیم؛ اما جالب است بدانید برخی بی‌مهرگان، طول عمری بسیار طولانی دارند و پیر می‌شوند. یکی از این طول عمرهای عجیب، در حین بررسی مجموعه‌های حشره‌شناسی در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد، به‌ طور ویژه توجه محققان را به خود جلب کرد: سوسک جواهر طلایی، در کمال شگفتی می‌تواند تا ۵۰ سالگی زندگی کند.

سوسک جواهر طلایی با نام علمی Buprestis aurulenta، نوعی سوسک از خانواده‌ی گوهرسوسکان است. سوسک جواهر طلایی بالغ، اسکلت خارجی سبز و درخشانی دارد که با رنگ قرمز زیبا پوشیده شده است. این سوسک‌ها روی چوب‌های در حال پوسیدگی و درختان در حال مرگ، زندگی می‌کنند و به همین دلیل با وجود ظاهر زیبا، از گذشته به‌عنوان آفت در نظر گرفته شده‌اند.

سوسک‌های جواهر طلایی، حشراتی چوب‌خوار هستند، بدین معنی که هر چوبی را در هر ملکی، به‌عنوان غذایی لذیذ می‌بینند. آن‌ها می‌توانند بدون وجود هیچ‌گونه نشانه‌ی واضح از سطح خارجی، خیلی خوب در چوب پنهان شوند. به همین دلیل، مدیریت آن‌ها در زیستگاه طبیعی‌شان در غرب آمریکای شمالی، بسیار دشوار شده است. حتی گاهی اوقات، بهترین راه برای یافتن آن‌ها، گوش‌دادن به صدای جوییدن آن‌ها است.

سوسک جواهر طلایی (Buprestis aurulenta) یا گلدن جوئل بیتل روی درخت
سوسک جواهر طلایی (Buprestis aurulenta)
عکاس: Thomas Barbin / Inaturalist

بنابراین، وقتی سوسک‌های جواهر طلایی از مکانی خارج می‌شوند، معمولاً فرض بر این گذاشته می‌شود که حداقل به اندازه‌ی قدمت آن ساختمان، سن دارند. مگر اینکه چوب آلوده‌ای پس از زمان ساخت بنا، به‌ طور واضح وارد محل شده باشد. برای مثال، ساخت و ساز در بنا یا انجام تعمیرات با چوبی که به‌طور ناخواسته میزبان این مهاجمان بوده است، می‌تواند مکان را آلوده کند.

سوسک‌های جواهر طلایی، حشراتی چوب‌خوار هستند

نکته‌ی جالب دیگر درباره‌ی سوسک‌های جواهر طلایی، این است که طول زمان پنهان‌شدن آن‌ها در چوب قبل از بیرون آمدن، احتمالاً در میان گونه‌های مختلف آن‌ها یکسان نیست. در واقع، ممکن است در نسل سوسک‌ها، تفاوت‌های چشمگیری وجود داشته باشد.

یونگ زنگ، در کتاب حشره‌شناسی دانشگاه فلوریدا نوشته است: «در برخی موارد مانند سوسک جواهر طلایی، رشد طولانی‌مدت به‌ طور غیرمستقیم و تحت‌تأثیر عوامل محیطی شکل می‌گیرد. در میزان رشد اعضای یک نسل از این گونه، تفاوت‌هایی ذاتی وجود دارد؛ در شرایط محیطی مشابه، برخی رشد طولانی‌مدت و برخی رشد کوتاه‌تری دارند.»

زنگ می‌افزاید: «واضح است که کیفیت تغذیه‌ی ضعیف از چوب مرده، مستلزم مدت‌زمانی بسیار طولانی‌تر برای رشد این حشرات است. تحت شرایط استثنایی، لاروهای برخی سوسک‌های چوب‌خوار (Cerambycidae و Buprestidae) در مبلمان و محصولات چوبی ساخته‌شده، ممکن است در میان حشرات، طولانی‌ترین عمرها را داشته باشند.»

لقب سوسک جواهر طلایی چشمگیر است، اما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این حشرات وجود دارد. گروه دیگری از بی‌مهرگان با عمر طولانی، زنجره‌واران یا سیکاداها (Cicadoidea) هستند که به دلیل زندگی طولانی‌مدت در زیر زمین با چنان نظمی معروف هستند که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم آخرالزمان سوسکی چه زمانی به وقوع می‌پیوندد؛ حتی اگر ۲۰۰ سال طول بکشد.