تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3753365
شناسه : 3753365
تاریخ :
پیمان میلان‌فر، پژوهشگر ارشد گوگل، عملکرد شگفت‌انگیز Zoom Enhance پیکسل در افزایش کیفیت عکس‌ها را به‌نمایش گذاشت اقتصاد ایران: پژوهشگر ایرانی گوگل جزئیات و نمونه‌هایی از عملکرد زوم پیشرفته‌ی پیکسل ۸ پرو و پیکسل ۹ پرو موسوم به Zoom Enhance را به‌نمایش گذاشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

پیمان میلان‌فر، پژوهشگر ایرانی گوگل، در مصاحبه‌ای که در شبکه‌ی اجتماعی ایکس منتشر شد، جزئیات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد قابلیت جدید Zoom Enhance در گوشی‌های پیکسل ازجمله پیکسل ۸ پرو و پیکسل ۹ پرو به‌همراه چند نمونه ارائه کرد.

گوگل برای اولین‌بار جزئیات مربوط به Zoom Enhance را سال گذشته و در رویداد معرفی پیکسل ۸ پرو فاش کرد و وعده‌ی تجربه‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را داد که کیفیت عکس‌ها را بهبود چشمگیری می‌بخشد و هنگام زوم بیش‌ از حد معمول، امکان مشاهده‌ی جزئیات دقیق‌تر را فراهم می‌کند. به‌هرحال، ارائه‌ی این قابلیت بسیار کندتر از حد انتظار پیش رفت. گوگل هفته‌ی گذشته سرانجام تأیید کرد که ویژگی مذکور ابتدا برای پیکسل ۸ پرو دردسترس قرار خواهد گرفت و به‌طور پیش‌فرض روی پیکسل ۹ پرو نیز ارائه خواهد شد.

به‌گفته‌ی میلان‌فر، Zoom Enhance اولین مدل هوش مصنوعی تصویربه‌تصویری محسوب می‌شود که برای اجرا روی دستگاه طراحی و بهینه‌سازی شده است. این ویژگی نه‌تنها از داده‌های شما محافظت می‌کند؛ بلکه برای استفاده از قابلیت مذکور به دسترسی به اینترنت نیازی ندارید.

اجرای مدل مذکور به دستگاه نسبتاً قدرتمندی نیاز دارد؛ به‌همین‌دلیل، درحال‌حاضر به مدل‌های پرو گوشی گوگل محدود می‌شود. دستگاه‌هایی مانند پیکسل ۹ ازنظر فنی مشخصاتی دارند که می‌توانند به‌راحتی از این قابلیت پشتیبانی کنند؛ اما گوگل به‌احتمال زیاد برای ایجاد تمایز بیشتر میان مدل پرو و نسخه‌ی استاندارد، ویژگی مذکور را فقط روی مدل گران‌قیمت‌تر ارائه خواهد داد.

این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که برای استفاده از Zoom Enhance نیاز نیست تا عکس مدنظرتان را با اپلیکیشن دوربین Pixel Pro بگیرید. درست مانند Magic Editor، می‌توانید این ویژگی را روی هر عکسی در اپلیکیشن Google Photos اعمال کنید.

اگرچه هنوز قابلیت Zoom Enhance را تجربه نکرده‌ایم، نمونه‌عکس‌های منتشرشده‌ی گوگل قطعاً چشمگیر هستند. به‌عنوان مثال، در تصویر زیر زوم نزدیک از یک گل درمقایسه‌با تصویر اصلی آن فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد.

تصویری از عکس گل
Peyman Milanfar
تصویر زوم شده عکس بدون اعمال Zoom Enhance
تصویر زوم شده عکس پس از اعمال Zoom Enhance

دو تصویر دیگر نیز برای نمایش داریم. در تصویر اول، عکسی خانوادگی برای ارائه‌ی تصویری بسیار واضح‌تر دوباره قاب‌بندی شده و بهبود یافته است.

تصویر خانواده
Peyman Milanfar
تصویر خانواده پس از زوم و اعامل Zoom Enhance
تصویر خانواده پس از زوم و بدون اعمال Zoom Enhance

ویژگی Zoom Enhance با اشیائی که واقعاً دور هستند، چگونه رفتار می‌کند؟ همان‌طورکه در تصویر زیر می‌بینید، با اینکه کامیون در تصویر منبع اصلی بسیار دور است، درمقایسه‌با تصویر زوم‌شده‌ی اصلی کاملاً واضح به‌نظر می‌رسد.

تصویری از ماشین سفید در جاده جنگلی
Peyman Milanfar
تصویری از ماشین سفید در جاده جنگلی در حالت زوم با Zoom Enhance
تصویری از ماشین سفید در جاده جنگلی در حالت زوم بدون Zoom Enhance

همچنین، می‌توانید از Zoom Enhance برای شفاف‌سازی علائم و متن‌های دور در تصویر یا برای قاب‌بندی مجدد تقریباً هر نمای دیگری استفاده کنید. میلان‌فر اشاره می‌کند که ویژگی مذکور روی عکس‌های قدیمی‌تر و دانه‌دارتر نیز به‌خوبی کار می‌کند که نمونه‌اش را در زیر مشاهده می کنید.

تصویر  ساختمانی در دوردست
Peyman Milanfar
تصویر زوم شده از ساختمانی در دوردست پس از اعمال zoom enhance
تصویر زوم شده از ساختمانی در دوردست بدون اعمال zoom enhance
مقالات مرتبط:
  • گوگل بالاخره پس‌از یک‌سال، قابلیت Zoom Enhance را برای دوربین پیکسل ۸ پرو منتشر کرد
  • پیکسل ۸ پرو با Zoom Enhance از افت کیفیت هنگام زوم‌کردن جلوگیری می‌کند

در نمونه‌ی دیگر از عملکرد Zoom Enhance روی گوشی‌های پیکسل گوگل می‌بینیم که عکسی از سنجاب گرفته شده است و با اینکه چنین تصویری معمولاً جزئیات زیادی دارد، پس‌ از اعمال ویژگی مذکور، افزایش وضوح و کیفیت آن به‌خوبی احساس می‌شود.

سنجاب روی درخت
Peyman Milanfar
عکس زوم شده سنجاب  روی درخت با Zoom enhance
عکس زوم شده سنجاب  روی درخت بدون Zoom enhance

برای دیدن جزئیات بیشتر، توصیه می‌کنیم سری به پست میلان‌فر در ایکس بزنید؛ اما مهمترین نتیجه این است که به‌نظر می‌رسد Zoom Enhance واقعاً مطابق با وعده‌های گوگل عمل می‌کند. درحالی‌که همه‌ی نمونه‌های منتشرشده از ویژگی مذکور پیشرفت زیادی را نشان می‌دهند، برخی از عکس‌ها قطعاً وضوح بهتری از سایر نمونه‌ها دارند. دلیل این تفاوت آن است که جزئیات موجود و نورپردازی تصویر منبع به‌طور اجتناب‌ناپذیری در عملکرد قابلیت مذکور تأثیرگذارند.