تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3753307
شناسه : 3753307
تاریخ :
کشف دندان ۱۸۰ هزارساله در آوج اقتصاد ایران: قزوین- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قزوین از کشف یک دندان کودک ۱۸۰ هزارساله در فصل پنجم کاوش‌‎های باستان‌شناسی غار قلعه‌کرد آوج خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا خزائلی اظهار کرد: نتایج سن‌سنجی غار قلعه‌کرد آوج نشان می‌دهد که قدمت این مکان به ۴۵۵ هزار سال می‌رسد و اتفاق مشترکی که بین فصل قبل و این فصل رخ داد، کشف یک دندان کودک دیگر با سن تقریبی ۱۸۰ هزار سال در این منطقه تاریخی است.

وی اضافه کرد: این غار تاریخی در کنار برج‌های دوگانه خرقان از جمله ظرفیت‌های گردشگری منطقه آوج به شمار می‌رود، با توجه به ضرورت توسعه و معرفی این شهرستان انجام کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه در سال ۹۶ به سرپرستی حامد وحدتی‌نسب در قالب همکاری مشترک تیم ایرانی با تیم باستان‌شناسی فرانسوی آغاز شد.

خزائلی بیان کرد: سن بقایای کشف شده از سن کربن ۱۴ که بیش از ۴۵ هزار سال قدمت دارد بیشتر بوده و در آزمایشگاه تخمین اولیه ۱۰۰ هزار ساله در نظر گرفته شده است، بنابراین دندان نئاندرتال کشف شده در غار قلعه کرد آوج به عنوان قدیمی‌ترین عضو کشف شده از انسان نئاندرتال یا اولیه در ایران خواهد بود.

این مسؤول: این دندان کشف شده از انسان نئاندرتال به ۲ آزمایشگاه در اروپا و آمریکا ارسال شده و نتایج آزمایشات سن سنجی بوسیله رادیو کربن انجام شده روی آن نشان می‌دهد قدیمی ترین تمدن گونه انسانی نئاندرتال شناخته شده در ایران با فاصله زمانی زیاد و با حدود ۱۰۰ هزار سال متعلق به غار قلعه کرد آوج بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین خاطرنشان کرد: یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد غار قلعه کرد جزو قدیمی ترین سکونتگاه‌های ایران با قدمت ۱۰۰ هزار سال است.

گفتنی است، نئاندرتال از نسل فعلی انسان‌ها بوده و شکارچی حیوانات بودند.