تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3753210
شناسه : 3753210
تاریخ :
روش‌های مؤثر در جلوگیری از ریزش مو اقتصاد ایران: از آن جایی که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، لزوم آشنایی با روش‌های جلوگیری از ریزش مو و در نهایت درمان این مشکل، اهمیت بالایی خواهد داشت. از این رو در این مطلب، شما را با راهکار‌های مختلف در جلوگیری از ریزش مو و درمان آن آشنا می‌کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در حال حاضر، یکی از مشکلات مشترک بین خانم‌ها و آقایان در هر شرایط سنی، مسأله ریزش مو است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله افزایش سن، رژیم‌های لاغری، بیماری و غیره، در آن‌ها رخ می‌دهد. ریزش مو در اغلب موارد، برای افراد بسیار ناراحت‌کننده و سخت است و موجب کاهش اعتماد به نفس و اختلال در روند زندگی می‌شود. از آن جایی که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، لزوم آشنایی با روش‌های جلوگیری از ریزش مو و در نهایت درمان این مشکل، اهمیت بالایی خواهد داشت. از این رو در این مطلب، شما را با راهکار‌های مختلف در جلوگیری از ریزش مو و درمان آن آشنا می‌کنیم.

روش‌های جلوگیری از ریزش مو

همان طور که گفته شد، دانستن نکات و اطلاعات لازم در زمینه جلوگیری از ریزش مو در افراد مختلف، از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم‌ترین نکته در این زمینه، رساندن مواد مغذی لازم به مو مانند سایر اعضای بدن است، تا از آن در مقابل برخی عوامل مخرب محیطی مراقبت شود. در ادامه، برخی از نکات مهم برای جلوگیری از ریزش مو را بررسی خواهیم کرد:

کاهش میزان استفاده از محصولات شیمیایی

یکی از نکات بسیار مهم در زمینه جلوگیری از ریزش مو، کاهش مقدار مصرف محصولات شیمیایی است. زیرا اغلب این نوع محصولات، با داشتن مواد شیمیایی و استفاده مداوم، موجب ضعیف شدن تار‌های مو و در نتیجه ریزش آن‌ها می‌شوند. استفاده از رنگ‌های شیمیایی در خانم‌ها، از جمله موارد مصرف محصولات شیمیایی است که لازم است پس از انجام این کار، به مو‌های خود استراحت داده شود و با انجام روش‌های مراقبتی، زمینه برای ترمیم مو‌های آسیب دیده فراهم گردد.

داشتن رژیم غذایی مناسب

از دیگر موارد و نکات بسیار مهم و کلیدی در زمینه جلوگیری از ریزش مو، مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های مغذی برای بدن و مو است که از جمله آن‌ها، می‌توان به پروتئین، روی، آهن، منیزیم، سلنیوم و غیره اشاره کرد. بسیاری از موادغذایی حاوی این مواد، برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مناسب هستند و اغلب در خوراکی‌هایی مانند سبزیجات با برگ سبز، مغز‌های خشکبار، لوبیا، ماهی و غیره وجود دارند.

خشک شدن مو به صورت طبیعی

از آن جایی که مو، دارای پروتئین خالص است و حرارت زیاد، به این ماده موجود در مو آسیب می‌رساند، لازم است پس از استحمام، مو‌ها را به صورت طبیعی و بدون استفاده از سشوار خشک کرد، تا پروتئین موجود در آن حفظ شود و تار‌های مو نیز استحکام لازم را داشته باشند. در صورت استفاده از سشوار نیز بهتر است از تجهیزات مطمئن و هم چنین اسپری‌های محافظ مو در برابر حرارت استفاده کرد، تا میزان آسیب‌رسانی به مو کاهش یابد.

کوتاه کردن مداوم مو‌ها

یکی از راهکار‌های بسیار ساده برای جلوگیری از ریزش مو در افراد، کوتاه کردن مو به صورت دوره‌ای است. اغلب افرادی که مو‌های خود را به صورت ماهیانه و مرتب کوتاه می‌کنند، مو‌هایی سالم و بدون موخوره دارند که در نهایت، موجب کاهش میزان ریزش و رشد مجدد مو‌های آن‌ها خواهد شد.

استفاده از برس نرم با الیاف طبیعی

هر چند‌شانه کردن مداوم مو‌ها به جلوگیری از ریزش مو بسیار کمک می‌کند، با این حال، استفاده از‌شانه مناسب و برس‌هایی با الیاف طبیعی در این شرایط بسیار مناسب‌تر بوده و موجب افزایش میزان مناسبی از چربی روی مو‌ها خواهد شد. از آن جایی که پروتئین‌های موجود در مو یا همان کراتین روی هم انباشته می‌شوند، ‌شانه کردن مو با استفاده از یک برس با الیاف طبیعی و در جهت بالا به پایین، موجب صاف شدن و نرم شدن کوتیکول مو در سطح مولکولی می‌شود و فرد در زمان استحمام، با ریزش مو مواجه نخواهد بود.

روش‌های مؤثر در جلوگیری از ریزش مو

روش‌های درمان ریزش مو

با دانستن نکات مهم در زمینه جلوگیری از ریزش مو، حال دیگر لازم است به بررسی روش‌های درمان این مشکل در افراد پرداخته شود. برخی از رایج‌ترین و مهم‌ترین روش‌های درمان ریزش مو، شامل موارد زیر می‌باشد:

دارو درمانی

یکی از روش‌های درمانی در اغلب افراد با ریزش مو، استفاده از دارو‌های موجود در این زمینه طبق نسخه پزشک متخصص است. برخی از این دارو‌ها عبارتند از:

مصرف مکمل‌های تقویت مو

یکی دیگر از راهکار‌های درمان ریزش مو پس از رعایت نکات مهم در زمینه جلوگیری از ریزش مو، مصرف مکمل‌های موجود در بازار برای تقویت مو‌ها است. به طور مثال، کمبود آهن در برخی زنان، یکی از دلایل بروز ریزش مو است که در این شرایط، استفاده از قرص و مکمل آهن، موجب قطع ریزش مو در این افراد خواهد شد. نکته مهم در این زمینه استفاده از این نوع مکمل‌ها مصرف آن ها طبق نسخه پزشک است، زیرا در صورت وجود آهن اضافی ناشی از مصرف خودسرانه مکمل آهن، عوارضی مانند ناراحتی‌های گوارشی و یبوست در افراد رخ می‌دهد.

روش‌های مؤثر در جلوگیری از ریزش مو

درمان با پی آر پی

یکی دیگر از روش‌های مؤثر در درمان ریزش مو، پی آر پی یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است. این روش، با توجه به غلظت بالای فاکتور‌های رشد پروتئین در خون افراد انجام می‌شود و با تزریق به ناحیه سر، موجب قطع ریزش و رشد مجدد مو خواهد شد. لازم است تزریق پی آر پی توسط یک متخصص مجرب انجام شود، تا با بررسی وضعیت فرد، نتایج مطلوبی از انجام آن کسب گردد.

درمان با مزوتراپی

یکی دیگر از روش‌های درمان ریزش مو، مزوتراپی است که نوعی روش درمانی غیر جراحی و تزریق میکرو محلول غنی از مواد مغذی به پوست سر است. این محلول، شامل ویتامین‌ها، اسید‌های آمینه و بسیاری مواد مغذی دیگر برای رشد مو است که با تحریک فولیکول‌های مو و بهبود گردش خون در پوست سر، موجب رشد مجدد مو در افراد خواهد شد.

استفاده از محصولات درمانی

یکی دیگر از روش‌های درمان ریزش مو پس از رعایت موارد مهم در زمینه جلوگیری از ریزش مو، استفاده از محصولات درمانی مناسب مانند شامپو یا سرم ضد ریزش مو است. امروزه بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده این نوع محصولات درمانی از جمله شرکت سریتا، اقدام به تولید و ارائه انواع محصولات درمان ریزش مو کرده است که مصرف مداوم این محصولات، موجب رشد مجدد مو‌ها، افزایش حجم و درمان ریزش مو‌های ژنتیکی در افراد خواهد شد. از جمله محصولات ضد ریزش سریتا، شامل موارد زیر است:

شامپو ضدریزش کافئین سریتا

شامپو ضدریزش کافئین سریتا محصول، با داشتن کافئین ۳ درصد، علاوه بر قطع ریزش مو در افراد و متعادل کردن چربی پوست سر موجب تقویت ریشه مو نیز خواهد شد. وجود ترکیبات طبیعی و گیاهان مفیدی مانند رزماری، گزنه، بابونه، نعناع و غیره در شامپوضدریزش کافئین سریتا، موجب افزایش گردش خون و در نتیجه تقویت ریشه مو‌ها می‌شود.

تونیک ضد ریزش کافئین T۲ سریتا

این محصول نیز نوعی درمان تخصصی برای مهار ریزش مو ناشی از چربی پوست سر و ساقه مو است که علاوه بر داشتن کافئین ۳ درصد، مقادیر زیادی بیوتین و ویتامین ۶ب نیز دارد. وجود این ترکیبات در تونیک ضدریزش کافئین (T۲) سریتا علاوه بر تقویت ریشه و آبرسانی، از پوست سر در برابر رادیکال‌های آزاد نیز محافظت می‌کند.

با نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانید به شکل موثری از ریزش مو پیشگیری کنید. البته درنظر داشته باشید که این موارد زمانی موثر خواهند بود که شما به بیماری‌های زمینه‌ساز ریزش مو مبتلا نباشید. پس اگر علی‌رغم رعایت نکات مراقبتی، همچنان درگیر ریزش مو هستید، حتما برای بررسی علل زمینه‌ای به پزشک مراجعه کنید.