تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3753161
شناسه : 3753161
تاریخ :
انتقاد رسایی به ادعای دبیری مبنی بر انتخاب کابینه با مشورت رهبری اقتصاد ایران: نماینده مردم تهران در مجلس به ادعای مطرح شده از سوی معاون پارلمانی رئیس جمهور که کابینه دولت با مشورت و تایید رهبری معرفی شده است، انتقاد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید رسایی در جلسه نوبت عصر امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس در تذکر شفاهی، گفت: برخی از همکاران به ما مراجعه می‌کنند و از ما می‌خواهند که با کابینه مخالفت نکنیم و استناد می‌کنند به مطلبی که معاون پارلمانی رئیس جمهور در صفحه شخصی خود نوشته است، مبنی بر اینکه کابینه با مشورت و تأیید رهبری معرفی شده است.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: من می‌خواهم از حضرتعالی سوال کنم که آیا واقعاً درباره رأی به کابینه یا وزیر خاصی از طرف رهبر انقلاب سفارش و توصیه‌ای شده است؟

رسایی یادآور شد: رهبر انقلاب در دیداری که شخص رئیس جمهور نیز در آن حضور داشتند، شاخص‌های دوازده گانه را تعیین کردند و توصیه کلی ایشان به دولت این بود که گزینه‌های خود را بر اساس این شاخص‌ها اعلام کند و به مجلس نیز گفتند که با در نظر گرفتن این شاخص‌ها به دولت کمک کند. تشخیص مصادیق اینکه افراد معرفی شده دارای این ۱۲ شاخص هستند، از طرف دولت بر عهده رئیس جمهور است و در مجلس نیز با رأی جمعی نمایندگان مجلس است. ما واقعاً دنبال بهانه هستیم تا به همه رأی دهیم، اما برای رأی دادن یا ندادن نیاز به حجت شرعی داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این ادعا که وزرا با تأیید رهبری معرفی می‌شوند، قبلاً در دوره‌های دیگر نیز مطرح شده است و آخرین بار در دولت دوم روحانی این حرف مطرح شد که دفتر رهبر انقلاب در تاریخ ۶ مرداد ۹۶ اطلاعیه رسمی داد و در آن مطرح کرد که «جریان خبری که از پشتیبانی پر حجم خارجی برخوردار است درصدد القای آن است که تک تک اعضای کابینه با نظر رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند در حالی که رویه ثابت در تمام دولت‌ها هماهنگی و نه تأیید با رهبری در انتخاب وزرای دفاع امور خارجه و دفاع بوده است و این امر نیز بر اساس تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی تعیین شده است. در خصوص برخی وزارتخانه‌ها مانند علوم، آموزش و پرورش و ارشاد رهبر انقلاب حساسیت‌هایی دارند که انحراف در آنها موجب انحراف در حرکت کلان کشور می‌شود و مراقبت از این حرکت عمومی کشور وظیفه قطعی رهبری است.»

رسایی افزود: در همین اطلاعیه تصریح می‌شود که رهبری در انتخاب مسئولان وزارتخانه‌ها ورود نمی‌کنند. آنچه همه ما شنیدیم این است که رؤسای جمهور در هر دوره گزینه‌هایی را مطرح می‌کنند و اگر رهبری مخالفتی داشته باشند، اعلام می‌کنند و دیگر انتخاب‌ها از سوی شخص رئیس جمهور و بعد با رأی مجلس است. رهبر انقلاب هیچ وقت تشریفات قانونی را تعطیل نکردند و نمی‌کنند و اتفاقاً نیز همیشه به رعایت آنها پایبند هستند.

وی بیان کرد: سوال این است که آیا هر بار دفتر رهبری باید اطلاعیه دهد؟ توییتی معاون پارلمانی رئیس جمهور زده است و برخی از نمایندگان به ما مراجعه می‌کنند. از طرف دیگر نیز ما را متهم می‌کنند در حالی که رهبر انقلاب در تاریخ ۷ مهر ۸۷ می‌فرمایند که برخی نمایندگان گفتند که ما به رئیس صدا و سیما اعتراض نمی‌کنیم چون شما آنها را منصوب می‌کنید که رهبری در پاسخ می‌گویند که این چه حرفی است؟

در نهایت محمدباقر قالیباف در واکنش به این اخطار، گفت: حرف شما را تأیید می‌کنم.