تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3753136
شناسه : 3753136
تاریخ :
کشف جسد دو سرباز که در حمله «کوروش کبیر» به آناتولی کشته شدند اقتصاد ایران: کرزوس (پادشاه لیدیه) در قرن ششم قبل از میلاد قصد تصرف امپراتوری ایران را داشت اما در نهایت از کوروش کبیر شکست خورد و پایتختش به دست ایرانیان افتاد. حالا باستان‌شناسان شواهدی از تصرف شهر ساردیس توسط سپاه هخامنشی کشف کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فرادید: در طی حفاری‌های تازه در شهر باستانی «ساردیس» در استان مانیسا در غرب ترکیۀ امروزی، بقایای اسکلت دو سرباز به همراه چند سلاح کشف شده است. از نظر باستان‌شناسان، این آثار بازتاب نبردی دراماتیک در قرن ششم قبل از میلاد هستند؛ نبردی که راه را برای ورود ایرانیان به منطقۀ آناتولی هموار کرد.

تیم حفاری به رهبری نیک کیهیل، مورخ هنر دانشگاه ویسکانسین، نشانه‌هایی از جراحات ناشی از شمشیر یا سلاح‌های دیگر را بر روی جمجمه‌ها و استخوان‌های بازوی این سربازان باستانی یافت.

کیهیل جمجمۀ کشف‌شدۀ یکی از سربازان را در دست دارد

کیهیل توضیح داد: «یکی از سربازان سنگ کوچکی را در کف دست خود نگه داشته بود و ما به همین صورت استخوان‌های او را از خاک بیرون آوردیم.» از نظر کیهیل این سنگ کوچک احتمالاً به فلاخنی که در جنگ استفاده می‌شده تعلق داشته است.

او افزود که این دو سرباز بدون دفن شدن، بین ویرانه‌های دیوارهای آجری شهر رها شده بودند و بر اساس شواهد، احتمالاً سربازانی لیدیایی بودند که در جریان تسخیر شهر ساردیس توسط هخامنشیان کشته شده بودند.

کشف جسد دو سرباز که در حمله «کوروش کبیر» به آناتولی کشته شدند
دست یکی از سربازان که هنوز سنگی را در مشت خود نگه داشته است

کیهیل گفت: «این استخوان‌ها و سایر آثار، نشانه‌هایی از حضور و تسلط ایرانیان هخامنشی را در خود دارند؛ حکومتی که تاثیر قابل‌توجهی بر تاریخ آناتولی غربی گذاشته است».

وی افزود: «هر دو سرباز مرد هستند و در زمان مرگ بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته‌اند. استخوان‌های بازوی آن‌ها بسیار فشرده شده و مشخص است که آن‌ها چیزی بسیار سنگین به تن داشته‌اند. ما یک کلاه‌خود آهنین سنگین در کنار آن‌ها پیدا کردیم».

کشف جسد دو سرباز که در حمله «کوروش کبیر» به آناتولی کشته شدند
شهر ساردیس که در آناتولی غربی واقع شده است، پایتخت باستانی امپراتوری لیدیه بود که اولین سازندگان سکه‌های طلا و نقره محسوب می‌شوند.

نبرد تیمبرا در سال ۵۴۶ پیش از میلاد بین کرزوس، پادشاه لیدیه، و کوروش کبیر از امپراتوری هخامنشی رخ داد و مقدمه‌ای برای محاصره ساردیس توسط ایرانیان هخامنشی بود. این نبرد به شکست لیدیایی‌ها، سقوط ساردیس و الحاق لیدیه به امپراتوری هخامنشی انجامید.