تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3752883
شناسه : 3752883
تاریخ :
سوخت هیدروژنی به کامیون‌های معدنی رسید اقتصاد ایران: آمریکا به‌تازگی از یک پیشرانه هیدروژنی برای کامیون معدن که قدرت قابل‌توجه ۲مگاوات و وزن ۳۰۰ تنی دارد، رونمایی کرده است. حمل‌ونقل بدون آلایندگی وارد عصر جدیدی شده و نکته غافل‌گیرکننده‌ آنکه این اتفاق در ژاپن یا آلمان نیفتاده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کارشناسان متوجه ساخت یک هیولای هیدروژنی شده‌اند که در آمریکا توسعه یافته و قرار است در جاده‌ها مورداستفاده قرار بگیرد اما برای خودروهای سواری و یا هواپیماها نیست. این پیشرانه بزرگ ۳۰۰ تن وزن و ۲ مگاوات قدرت دارد اما شاید ندانید در چه وسیله‌ای به‌کار خواهد رفت. این نیروگاه بزرگ یکی از آلاینده‌ترین فعالیت‌های صنعتی دنیا را تغییر خواهد داد.

بزرگ‌ترین دستگاه معدن کاری جهان اخیرا توسط آمریکایی‌ها و در قالب یک کامیون معدن هیدروژنی معرفی شده است. این دستگاه بزرگ که در سال ۲۰۲۲ به‌صورت پیش‌تولیدی پدیدار شده بود بخشی از برنامه توسعه راه‌حل بدون آلایندگی nuGen است.

انتظار می‌رود بزرگ‌ترین کامیون معدن موردبحث در معدن موگالاکونا در آفریقای‌جنوبی فعالیت کند. کامیون هیدروژنی موردبحث ابعاد بسیار بزرگی دارد و حداکثر وزن مجاز آن ۲۱۰تن اعلام شده است.

همان‌طور که گفته شد پیشرانه هیدروژن سلول سوختی این کامیون معدن به ۲ مگاوات می‌رسد و فضای بار آن نیز ظرفیت ۲۹۰ تنی دارد. به این ترتیب آمریکایی‌ها نه‌تنها بزرگ‌ترین وسیله‌نقلیه هیدروژنی دنیا را ساخته‌اند بلکه آن را به رقیبی قوی‌تر از کامیون دیزلی کوماتسو 930E بدل کرده‌اند.

واضح است برای توسعه چنین محصولی چند شرکت با یکدیگر همکاری داشته‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به شرکت‌های انجی، فرست‌مود، بالارد و NPROXX اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه سیستم هیدروژن سبز مستقل آن است که از تولید هیدروژن، سوخت‌گیری و حمل مستقیم آن به محل معدن تشکیل می‌شود.

این سیستم توسط بزرگ‌ترین الکترولیزکننده آفریقا پشتیبانی می‌شود و آب را جدا کرده تا هیدروژن موردنیاز کامیون معدن یادشده تامین شود.

قدرت لازم برای کارکرد سیستم الکترولیزکننده هم توسط سایت خورشیدی تهیه می‌شود. اما باید دانست یک برنامه توسعه استراتژیک بلندمدت برای ساخت پیشرانه هیدروژنی موردبحث وجود داشته است. انتظار می‌رود شرکت آنگلو آمریکنز این کامیون معدن را برای ناوگان جهانی خود معرفی کند.

به‌کارگیری آزمایشی و موفق تکنولوژی هیدروژنی یاد شده می‌تواند راه را برای خلق اقتصاد هیدروژن محور در آفریقای جنوبی هموار کند.

همچنین دولت این کشور نیز به دنبال تاسیس منطقه‌ای هیدروژنی است تا اقتصاد هیدروژن را محلی کند. به همین خاطر پروژه جدید از دامنه‌های حمل‌ونقل، صنعتی و ساخت‌وساز تشکیل شده و به‌کارگیری آن باعث ایجاد شغل‌های جدید و دیگر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط در این منطقه می‌شود.

آنگلو آمریکنز به مسئولیت‌های زیست‌محیطی خود متعهد است و می‌خواهد تا سال ۲۰۴۰ به شرکتی کربن خنثی تبدیل شود.

این شرکت از میزان بالای آلایندگی و مصرف سوخت دیزل در کامیون‌های معدن آگاه است اما همان‌طور که مشاهده کردید اولین کامیون معدن دنیا با پیشرانه هیدروژنی را تولید کرده است.

آمریکایی‌ها می‌خواهند این دستگاه بزرگ را در شرایط سخت همچون کشورهای شمال اروپا که شروع به کاهش آلایندگی فعالیت‌های معدنی خود کرده‌اند، عرضه کنند. البته هنوز مشکلات زیادی وجود دارد و باید منتظر ماند و دید آیا این پروژه در نهایت موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر.