تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3752860
شناسه : 3752860
تاریخ :
آیا نداشتن معاینه‌ فنی در پرداخت خسارت بیمه موثر است؟ اقتصاد ایران: مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران از آغاز طرح کنترل کنار جاده‌ای پایش آلایندگی خودروها خبر داد. در گذشته با شروع فصل سرما و تشدید بحران آلودگی هوا این واحدها برای پایش خودروهای سنگین فعال می‌شدند اما امسال پیش از آغاز تشدید آلودگی هوا این طرح به صورت اقدامی پیشگیرانه آغاز و برای نخستین‌بار ناوگان عمومی سبک نیز به موارد کنترلی این طرح اضافه شد. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اعمال جریمه و فک‌ پلاک خودروهای دودزا

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی با بیان اینکه طرح کنترل کنار جاده‌ای پایش وضعیت آلایندگی خودروها از ابتدای مردادماه و پیش از تشدید آلودگی هوا در شهر تهران برای پایش وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین و سبک راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: بنا بر تدبیر پلیس و مدیریت شهری در این طرح ناوگان عمومی شامل تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شرکت واحد موردکنترل و بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران ادامه داد: در این طرح حسب هماهنگی انجام‌شده با پلیس راهور تهران بزرگ چهار دسته از خودروها مورد پایش قرار می‌گیرند. نخست؛ وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین مورد کنترل قرار می‌گیرد.

ناوگان سنگین به علت فرسودگی و عدم پایداری در حفظ شرایط مورد تایید در مراکز معاینه‌فنی که در بحث آلایندگی، حدود آن توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین می‌شود نیاز به کنترل مضاعف دارند.

دوم؛ خودروهای دودزا که دارای دود مشهود هستند ارزیابی می‌شوند.

سوم؛ ناوگان حمل‌ونقل عمومی که با توجه به پیمایش زیاد این خودروها در سطح شهر، داشتن شرایط مورد تایید از منظر آلایندگی این خودروها برای مدیریت شهری حائزاهمیت است و چهارم؛ وضعیت آلایندگی خودروهای غیرمشمول پایش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح علاوه‌بر اهداف محیط‌زیستی، کاهش آلودگی هوا و توقف خودروهای دودزا، جمع‌آوری اطلاعات به صورت میدانی نیز مدنظر است، تصریح کرد: بدیهی است برنامه‌ریزی و پیش‌بینی هرگونه اقدامی نیازمند ارزیابی اطلاعات و تحلیل درست شرایط موجود است.

میرزایی‌قمی ادامه داد: در این طرح خودروها که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات، میزان آلایندگی آنها اندازه‌گیری می‌شود. در این بررسی، خودروهای آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه‌فنی آنان، در صورت صحت معاینه‌فنی و مردودی در آزمون، نسبت به ابطال آن اقدام می‌شود. خودروهای دودزا نیز اعمال جریمه و فک‌پلاک خواهند شد.

بیشتر اتوبوس‌های فاقد معاینه‌فنی مربوط به بخش‌خصوصی است

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران افزود: بر اساس آمار تست کنار جاده‌ای از اتوبوس‌های مورد پایش قرارگرفته در این طرح، بالغ‌بر ۵۰درصد این وسایل نقلیه فاقد معاینه‌فنی بوده و ۶۷درصد اتوبوس‌های دارای معاینه‌فنی نیز معاینه‌فنی خودرو خود را خارج از شهر تهران اخذ کرده‌اند. البته لازم است به این نکته اشاره شود به‌رغم بالا بودن درصد اتوبوس‌های فاقد معاینه‌فنی، حدود ۹۰درصد آنها حداقل در آزمون آلایندگی قبول شده‌اند. البته به این موضوع هم باید اشاره شود که اکثر اتوبوس‌های فاقد معاینه‌فنی مربوط به بخش خصوصی است.

میرزایی‌قمی همچنین گفت: در این طرح تاکسی‌ها نیز به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند و اکثر آنها فرسوده هستند، مورد پایش قرار گرفتند. ۳۵درصد تاکسی‌های ارزیابی‌شده در این طرح فاقد معاینه‌فنی بوده و بالغ‌بر ۹۰درصد خودروهای دارای معاینه‌فنی هم معاینه‌فنی خود را خارج از شهر تهران اخذ کرده‌اند. همچنین نتیجه ارزیابی نشان می‌دهد ۴۲درصد خودروها در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند. ضمن اینکه حدود ۳۰درصد خودروهای دارای معاینه‌فنی در آزمون آلایندگی مردود و در این طرح معاینه‌فنی آنها توسط پلیس باطل شد.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران همچنین گفت: براساس آیین‌نامه تعیین سقف بیمه شخص ثالث به‌رغم گذشت هفت سال ولی توجهی به این موضوع نشده است. وی با بیان اینکه بحث بیمه یکی از موارد قانونی است که تاکنون اجرایی نشده، اعلام کرد: رقم‌هایی که بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه خودرو مشخص می‌کنند، بر اساس ریسک تصادفات خودرو است و معاینه‌فنی یکی از مواردی است که ریسک تصادفات خودرو را کاهش می‌دهد.

میرزایی‌قمی اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه تعیین سقف بیمه شخص‌ثالث در صورت نداشتن معاینه‌فنی، ۵درصد به قیمت پایه بیمه‌ وسایل نقلیه‌ افزوده می‌شود که متاسفانه با وجود گذشت هفت‌سال توجهی به این موضوع نشده است.

تجهیز دوربین‌های قدیمی

وی با اعلام اینکه با تخصیص کد تخلف به دوربین‌های راهنمایی‌ورانندگی کلیه تخلفات قابل اعمال قانون است، افزود: بحث استعلام سامانه سیمفا موضوعی است که موجب محدودیت در سقف تعداد جرایم و اعمال قانون برای تخلفات شده و در واقع دوربین‌ها پلاک عکس را ثبت می‌کنند و بر اساس شماره وی‌آی‌ان (VIN) این استعلام گرفته می‌شود که آیا معاینه‌فنی دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: متاسفانه برای شهر تهران سقف و محدودیت استعلام تعیین کرده‌اند؛ به‌طور مثال استعلام روزانه تا حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه اعم‌از خودرو، موتورسیکلت وجود دارد اما عملا استعلام حدود ۳۰۰ هزار دستگاه بیشتر نیست.

مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران اضافه کرد: در این زمینه بحث‌های مالی وجود دارد که اگر میزان استعلام‌ها فراتر از این باشد باید هزینه‌ای پرداخت شود؛ در واقع شهرداری تهران به ازای هر تراکنش استعلام VIN باید مبلغی را پرداخت کند.

این مقام مسئول یادآور شد: در این زمینه همچنین شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران و فاوا به‌دنبال خرید دوربین‌های جدید و تعویض قطعه و تجهیز دوربین‌های قدیمی است.