تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752745
شناسه : 3752745
تاریخ :
خانه قاجاری «زارع جدس و کدیور» در شیراز ثبت ملی شد اقتصاد ایران: شیراز- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت یک خانه قاجاری در بافت تاریخی شیراز در فهرست ملی خبر داد و گفت: خانه تاریخی «زارع جدس و کدیور» در فهرست ملی قرار گرفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه در حال حاضر ۳۲۲ خانه تاریخی در شهر شیراز در فهرست ملی به ثبت رسیده است افزود: طبق آمارهای موجود ۳۷۳ خانه تاریخی فارس با قدمت دوره‌های زندیه، قاجار و معاصر در فهرست ملی قرارگرفته است و مطابق قانون این آثار تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و هرگونه دخل و تصرف و عملیات منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات از دارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارت خانه ممکن خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در خصوص خانه تاریخی " زارع جدس و کدیور" گفت: قدمت این بنای ملی متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول است و نام‌گذاری آن به نام مالکین قبلی بنا است.

ثابت اقلیدی بابیان اینکه خانه زارع جدس و کدیور در بافت تاریخی شهر شیراز، محله سنگ سیاه، گذر حاج زینل، طاق حسینیه کردها، قرار دارد و بنا تقریباً سه طرف ساخت است افزود: ضلع جنوبی خانه متعلق به دوره پهلوی و سه ضلع دیگر آن متعلق به دوره قاجار است، خانه در اواخر دوره پهلوی به دو قسمت مجزا تبدیل‌شده که یکی از خانه‌ها مربوط به داوود زارع جدس و دیگری مربوط به کدیور بوده و به همین دلیل بنا دارای دو درب ورودی است.

وی ادامه داد: ورودی اصلی بنا از سمت غربی با کتیبه کاشی معرق و شیر سر در پیشانی آن بوده است که در تفکیک خانه مسدود و درب فلزی کوچکی در کنار آن باز می‌شود و ورودی دیگر از سمت جنوب غربی بنا بازشده است، هر دو درب به‌واسطه یک راهرو بلند و کم ارتفاع به حیاط مرکزی دسترسی دارند و شاه‌نشین بنا هم در ضلع غربی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر تعمیرات خانه طبق طرح مرمت تأیید شده در حال انجام است و بنا ازنظر ایستایی در وضعیت مناسبی به سر می‌برد.