تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3752721
شناسه : 3752721
تاریخ :
غربالگری افسردگی و پرخاشگری ۵ میلیون دانش‌آموز اقتصاد ایران: معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی برای انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه گفت: ۵ میلیون دانش‌آموز در ۸ مقیاس همچون افسردگی، پرخاشگری و اضطراب غربالگری شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

حجت الاسلام محمد مهدی پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره غلبه نمره محوری در مدارس و تحت فشار قرار دادن دانش‌آموزان برای کسب نمرات بالا که نتیجه آن به شکل اضطراب، افسردگی و گاهاً تمایل به خودکشی بروز می‌کند، گفت: هم اکنون دانش‌آموزان با تهدیدات جدی همچون مشکلات خانوادگی، بحران اجتماعی و آسیب‌های درون مدارس مواجه هستند البته تلاش‌هایی برای کاهش استرس دانش‌آموزان در دوره ابتدایی انجام شده است از جمله ارزشیابی توصیفی.

وی افزود: مدرسه نباید فقط به آموزش علوم متمرکز باشد بلکه نیاز است موقعیت زیست اجتماعی و فرهنگی را برای دانش‌آموزان فراهم کند. تا زمانی که مدرسه به مکانی برای زیست علمی، آموزش دروس و کسب نمره بالا محدود شود دانش‌آموزان با آسیب‌های بسیاری همچون استرس و افسردگی مواجه می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آیین نامه مهارت آموزی که در دولت قبل تصویب شد، اتفاق مهمی است، بیان کرد: مدارس باید به سمت آموزش مهارت به دانش‌آموزان حرکت کنند.

پورثانی ادامه داد: اردوهای مادر و دختر و پدر و پسر را برای دانش‌آموزان طراحی کردیم البته تا رسیدن به هدف اصلی که کاستن از سیطره آموزش در مدارس است، فاصله داریم؛ والدین هم باید از مدارس مطالبه کنند تا ملاک کار فقط تمرکز بر نمرات بالا نباشد.

هشدار درباره سلامت روان دانش‌آموزان

وی با اشاره به اینکه در جلسات مختلف با معاونان آموزشی، شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هشدارهایی را درباره توجه به سلامت روان دانش‌آموزان داشتیم، گفت: هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نیز بسیار مهم است چون انتخاب رشته نادرست منجر به آسیب‌های روانی و اجتماعی به دانش‌آموزان می‌شود.

ورود هوش مصنوعی به انتخاب رشته

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال آینده هوش مصنوعی را برای مشاوره به دانش‌آموزان و انتخاب رشته آنها در پایه نهم و انتخاب رشته دانشگاه وارد می‌کنیم تا با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهند.

غربالگری دانش‌آموزان درباره پرخاشگری و افسردگی

پورثانی درباره نتایج به دست آمده از غربالگری دانش‌آموزان گفت: 5 میلیون و 212 هزار دانش‌آموز پایه‌های اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم در این غربالگری شرکت کردند و در 8 خرده مقیاس که بیشتر با آن مواجه هستند، بررسی شدند که عبارتند از: رفتار تکانشی و پرخاشگری، اضطراب، افسردگی، رفتارهای خودآسیب رسان، نقص در مهارت برای انجام تکالیف درسی، نقص در خودگردانی و خودفرمانی، سوءرفتار با کودک و نوجوان.

وی ادامه داد: هم اکنون در مرحله مصاحبه تشخیصی قرار داریم چون فرم غربالگری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی توسط معلم و در دوره متوسطه اول توسط دانش‌آموز تکمیل شد و ممکن است با تکمیل فرم اعلام شود، دانش‌آموزی افسرده است اما در مرحله مصاحبه تشخیصی متوجه شویم که اشتباه بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: مرحله مصاحبه تشخیصی به مدت دو ماه زمان می‌برد پس از آن نتایج حاصل را با غربالگری تطبیق می‌دهیم و نتیجه به دست آمده در این مرحله قابل اعتماد است.

انتهای پیام/