تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3752704
شناسه : 3752704
تاریخ :
آزادی ۱۵۰ زندانی زن و اجابت آرزوی بیش از ۳۰۰ کودک در محرم شهر اقتصاد ایران: رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در برنامه محرم شهر ۱۵۰ زندانی زن آزاد و آرزوی بیش از ۳۰۰ کودک توسط مردم اجابت شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امین توکلی‌زاده رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران شامگاه یکشنبه ۲۸ مرداد در برنامه تهران بیست شبکه تهران گفت: محرم شهر حاصل اقدام جبهه بزرگی از فعالان فرهنگی شهر تهران بود. اگر گروه‌های مردمی، مواکب، جهادی و طراحان فرهنگی دست به دست هم ندهند، شاید اجرای این چنین برنامه‌هایی ممکن نباشد.

وی افزود: ما کار محرم را با عطر سیب «حمایت از هیئت‌های مردمی شهر تهران» و زیباسازی «آرایش دادن شهر برای محرم» شروع می‌کنیم.خواستیم محرم شهر با دیگر هیئت های بزرگ تهران تزاحم نداشته باشد.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به پروژه محرم شهر گفت: دو سال است که به اتفاق دوستان دیگر در جبهه فرهنگی انقلاب بر روی پروژه محرم شهر کار می‌کنیم تا بتوانیم یک رخداد میدانی و با مشارکت خانواده‌ها را شکل بدهیم.همچنین سعی‌مان هم بر این بود که با دیگر هیئت‌های بزرگ تزاحم نداشته باشد. به همین دلیل در دهه اول و دوم این رویداد را انجام ندادیم و در دهه سوم آن را شروع کردیم؛ چرا که دیگر هیئت‌های بزرگ و هیئت‌های خانگی کار خودشان را انجام داده بودند.

توکلی‌زاده گفت: به دلیل برخی آسیب‌های اجتماعی خانواده‌ها کمتر در میدان آزادی حاضر می‌شدند، اما با محرم شهر پای تمام خانواده‌ها به این میدان باز شد و ساعاتی را توانستند در کنار هم در این فضا و در اتمسفر امام حسینی (ع) زیست مومنانه‌ای داشته باشند.برنامه محرم شهر، پروژه خوبی بود که با استقبال مردم مواجه شد. این اتفاق با کمک جریان‌های مختلف طراحی و با حمایت جریان‌های مردمی اجرا می‌شود. ما هم سعی می‌کنیم در حوزه پشتیبانی، طراحی و اجرا کمک کنیم و در کنار آنها باشیم. یک خیمه ویژه کودکان در محرم شهر تدارک دیده شد که باید از آقای میثم مطیعی تشکر کرد که در طراحی این کار برای کودکان کمک کردند. در برنامه محرم شهر بیش از ۳۰۰ آرزوی کودکان توسط خود مردم اجابت شد.

وی افزود: خیمه دیگری تحت عنوان «خیمه یاری» در میدان آزادی ایجاد شد که کار دگرخواهی و ایثارگری را دنبال کرد و سازمان خدمات اجتماعی ما در آنجا مستقر شد. طی ۱۸ روز زمان اجرای محرم شهر، ۱۵۰ زندانی زن با کمک خود مردم آزاد و بیش از ۳۰۰ آرزوی کودکان توسط خود مردم اجابت شد. بسیاری از کارهای خیر هم توسط خیرین شهر تهران زیر چتر امام حسین (ع) رخ داد. سعی شد لوازمی که مردم برای اربعین نیاز دارند، بتوانند در محرم شهر با نازل ترین قیمت تهیه کنند. در کنار آن «سفینه النجاه» به عنوان یک نماد آیینی، فضای خوبی را برای میدان آزادی ایجاد کرد. همچنین با حضور دسته‌های عزاداری، اجرای تعزیه، مراسم‌های آیینی و ستایشگران اهل بیت (ع) قریب به یک میلیون نفر در ۱۸ روز از این برنامه آیینی استقبال کردند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: ما در برنامه محرم شهر شاهد بودیم که مردم پس از غروب سفره خودشان را برای بستگان پهن می‌کردند و محیط‌های خانوادگی زیبایی را در میدان آزادی تجربه کردیم. استقبال خوبی از آیین بدرقه زائران اربعین صورت گرفت. چهارمین سال است که آیین بدرقه زائران اربعین را در تهران اجرا می‌کنیم و دو سالی می‌شود که آیین بدرقه اربعینی‌ها در میدان آزادی تهران و در برنامه محرم شهر اجرا می شود. استقبال بسیار خوبی از این آیین صورت گرفته است.

توکلی‌زاده با اشاره به تکیه ملت گفت: ما در شهر تهران وی طی این مدت ۵ پروژه کلان را در حوزه فرهنگی در حال اجرا داشتیم که می توان به محرم شهر، تکیه ملت، سرزمین تمدن‌ها، آرمانی شو و بحث اربعین اشاره کرد. تکیه ملت در قالب سوگواره‌ای که رقابت میان ۱۲ رشته آیینی در شهر تهران و از محلات مختلف انجام شد.حدود ۵۰ هزار نفر در سوگواره آیینی آرمان شو شرکت کردند. در شهر تهران از لحاظ چگالی استعداد و شخصیت‌های مختلف در رشته‌های مختلف سرآمد هستند. اختتامیه این برنامه تحت عنوان تکیه ملت در ورزشگاه شیرودی برگزار شد که شاهد استقبال خوبی توسط مردم بودیم و جمعیت خوبی در این برنامه شرکت کردند

وی افزود: از آنجا که زیارت سامرا بسیار سخت بود و در چند سال گذشته زیرساخت‌های خوبی در سامرا در حال ایجاد است و در سه سال گذشته دوستان ما و دیگر عزیزان که در سامرا مستقر هستند، در حال فعالیت هستند تا این زیرساخت‌ها را فعالیت کنند. مهمترین مسئله در سامرا پارکینگ بود که مکانی وجود نداشت تا مسافران پیاده شوند. امسال این مشکل پارکینگ برطرف شد. مسئله بعدی برپایی مواکب بود که با کمک ملت بزرگوار عراق و در کنار آنها مواکب ایرانی از جمله عزیزان ما در قرارگاه سامرا «موکب سلام یا مهدی» را در آنجا برپا کردند که امسال از حالت چادری خارج شد و به حالت ثابت تغییر یافت. قسمت مهمی از ستاد اربعین شهرداری تهران مردمی است.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: ستاد اربعین شهرداری تهران قدمتی دارد. قسمت مهمی از این ستاد اربعین مردمی است. اربعین صرفاً توسط دستگاه‌ها و اداره‌ها قابل اداره نیست بلکه بخشی از آن مردمی است. ستاد اربعین شهرداری تهران هم در حوزه خدمات شهری «شامل نظافت، آتش نشانی و محیط آرایی» در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کند. کربلا طریق الاقصی شعار اصلی امسال اربعین است و می بینیم که تمام تولیدات رسانه ملی با کیفیت بسیار خوب در راستای همین شعار طراحی شده است. سنت دیرینه مردم عراق این است که متمرکز بر زیارت سیدالشهدا هستند و صرفاً نزدیک به اربعین سلامی به سیدالشهدا می‌دهند و برمی‌گردند و عمده توان شان را هم در طریق الحسین بین کربلا و نجف می‌گذارند. این سنت دیرینه مردم عراق است؛ بنابراین اگر می‌بینیم در پشت مرزها و یا در مسیرهایی مانند سامرا و کاظمین کمتر حضور دارند، به این دلیل است.

توکلی‌زاده در پایان، با اشاره به مراسم جاماندگان اربعین گفت: عزیزانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در سنت بزرگ راهپیمایی اربعین در عراق شرکت کنند، می‌توانند این سنت را در شهر تهران به جا بیاورند. از میدان امام حسین تا حرم سید الکریم راهپیمایی شکل خواهد گرفت. این کارها با کمک خود مردم جلو می‌رود. ۱۵۰۰ موکب اعلام آمادگی کردند تا در مسیر راهپیمایی جاماندگان مستقر شوند. تمام دستگاه‌ها و نهادهایی که باید زیرساخت‌ها را فراهم بکنند پای کار آمدند. ما در حوزه‌هایی همچون اتوبوس و امنیت ورود کرده ایم چرا که این کارها جزو وظایف ماست و از توان مردم خارج است. اما موکب داری را برعهده خود مردم قرار داده‌ایم.