تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3752676
شناسه : 3752676
تاریخ :
کنعانی:دادخواست ۴۰۰ هزار شهروند ایرانی علیه آمریکا را داریم اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری دادگاه کودتای ۲۸ مرداد در ایران گفت: ما دادخواست بیش از ۴۰۰ هزار نفری شهروندان ایرانی را داریم که علیه دولت آمریکا و بانیان کودتای ۲۸ مرداد، انجام داده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز 29 مرداد ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

وی در ابتدا با اشاره به مراسم اربعین حسینی گفت: پیشاپیش عرض تسلیت دارم به همه مسلمانان و شیعیان. شاهد عزیمت خیل مشتاقان به سمت کشور عراق و کربلای معلی هستیم. امیدواریم که با ترتیبات اتحاذ شده و تلاش های مشترک عراق و ایران، شاهد برگزاری این کنگره عظیم معنوی در کمال آرامش باشیم و زوار عزیز چه از ایران و از دیگر کشورها بتوانند با آرامش و امنیت زیارت خوبی را داشته باشند.

سخنگو ادامه داد: لازم می دانم از کمک های دولت عراق و مساعدت های ارزنده ای که امسال همانند سالهای گذشته انجام دادند تشکر و قدردانی کنم و تشکر می کنم از ملت بزرگ و کریم عراق که با آغوش گشاده، امسال هم توفیق میزبانی از زایران را دارند. برای همه عزیزان آرزوی توفیق می کنم.

کنعانی درباره کودتای 28 مرداد و رسیدگی به پرونده دخالت آمریکا در امور داخلی ایران گفت: دیروز اولین جلسه رسیدگی به پرونده کودتای 28 مرداد توسط قوه قضاییه برگزار شد. اساس برگزاری دادگاه یک مبنای قانونی جدی دارد. هم اصل 34 قانون اساسی که بر اساس آن دادخواهی حق هر شهروند ایرانی است و علاوه بر آن، بند یک ماده 10 قانون الزام به پیگیری خسارت های ناشی از جنایات آمریکا مبنای قانونی دیگری است که دولت بر این اساس باید اقدام کند.

دادخواست 400 هزار شهروند ایرانی علیه دولت آمریکا را داریم

وی اضافه کرد: ما دادخواست بیش از 400 هزار نفری شهروندان ایرانی را داریم که علیه دولت آمریکا و بانیان کودتای 28 مرداد که به دلیل اقدام دولت آمریکا و انگلیس علیه دولت قانونی ایران انجام دادند، مردم نیز متضرر خسارت های مادی و معنوی شدند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواستی که داده شده، دادگاه تشکیل شد و روند آن ادامه دارد، افزود: در نتیجه اقدام ننگین رژیم های آمریکا و انگلیس در اجرای کودتا علیه دولت قانونی ایران، بیش از 25 سال خسارات مادی و معنوی به ملت ایران وارد شده و این دادگاه به دنبال استیفای حقوق ملت است. هماهنگی ها بین قوه قضاییه و دولت علی الخصوص دستگاه دیپلماسی وجود دارد. همکاری ها ادامه پیدا خواهد کرد و وزارت خارجه در زمینه استیفای حقوق ملت، ماموریت خود را برای پیگیری انجام خواهد داد.

دولت آمریکا را به عنوان یک دولت دارای صلاحیت برای پیگیری آتش بس در غزه تلقی نمی‌کنیم

وی در خصوص مذاکرات آتش بس غزه و اخبار منتشر شده گفت: در ارتباط با ضرورت آتش بس هیچ تردیدی وجود ندارد. جهان از بیش از 10 ماه جنایت و وحشی گری رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین به تنگ آمده و بیش از این دنیا تحمل پذیرش استمرار اینهمه جنایت را ندارد.

کنعانی با بیان اینکه آنچه در منطقه ناشی از تجاوزات رژیم شاهد هستیم نه فقط جنایت علیه ملت فلسطین بلکه جنایت علیه بشریت است و در ضرورت برقراری فوری آتش بس هیچکس تردید ندارد، اظهار داشت: استمرار جنایت نتیجه بی عملی شورای امنیت تحت تاثیر حمایت های برخی دولت ها از رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایران از هر تلاش صادقانه ای که به منظور برقراری آتش بس صورت بگیرد استقبال می کند و در طول ماه های گذشته یکی از کشورهایی بود که از همه ظرفیت های خود برای توقف ماشین جنگی رژیم اسراییل استفاده کرده است. ما دولت آمریکا را به عنوان یک دولت صالح و دارای صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش بس تلقی نمی کنیم و این ناشی از رفتار خود دولت آمریکا است.

کنعانی با اشاره به اینکه آمریکا همواره حامی همه جانبه رژیم صهیونیستی و متحد دایمی این رژیم جنایتکار بوده است، گفت: آنها بارها اعلام کردند که به امنیت رژیم پاییند هستند. در طول 10 ماه گذشته هم رژیم آمریکا به طور تمام عیار از همه لحاظ در کنار رژیم غاصب بوده است. آمریکا تا الان اثبات کرده یک طرف جنگ و نه یک طرف صالح برای آتش بس است. اگر در دولت آمریکا اراده جدی وجود داشت، آنها از توانایی برای متوقف کردن ماشین کشتار رژیم برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان ایران از اینکه مذاکراتی به منظور برقراری آتش بس برگزار شود حمایت کردیم، افزود: در مشورت های دوستان در منطقه، ما دیدگاه خود را بیان کردیم و از تلاش های توام با حسن نیت حمایت می کنیم. مذاکراتی که انجام شد یک طرفش گروه های فلسطینی هستند و یک طرف ماجرا رژیمی است که تاکنون کشتار می کند.

در مذاکرات آتش بس توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است

سخنگو ادامه داد: رژیم اسراییل نشان داد تاکنون تمایلی به برقراری آتش بس ندارد. واکنش هایی هم که ما دیدیم همین را نشان می دهد. رژیم ذره ای در میزان کشتار خود کوتاهی نکرده و کماکان به بمباران ادامه می دهد.

کنعانی با بیان اینکه از سوی دیگر جنبش حماس هم دیدگاه های خودش را اعلام کرده که رژیم اسراییل شروط جدیدی را اضافه کرده و از نگاه حماس نشان می دهد که رژیم تمایلی ندارد، گفت: اکنون می توان گفت توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است. آمریکاست که باید نشان دهد هدف از برقراری این مذاکرات برای خرید زمان برای رژیم است یا واقعاً به دنبال ایجاد شرایطی برای برقراری آتش بس است. آنچه مورد قضاوت است عملکرد آمریکا خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در این زمینه مشورت هایمان با دوستان منطقه ادامه دارد. در جریان مفاد مذاکرات قرار گرفتیم و دیدگاه خود را بیان کردیم.

 

در حال تکمیل...