تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752646
شناسه : 3752646
تاریخ :
کویر تشنه و لزوم اقدامات فرابخشی برای حل تنش آبی استان کرمان اقتصاد ایران: کرمان-اَبَرچالش کم آبی دراستان کرمان دارای دلایل متعدد و حل این بحران به تنهایی غیرممکن است، ازآنجاکه آب مسئله ای فرابخشی تلقی می شود، لازم است همه برای کاستن ازعطش خطه کویر به میدان بیایند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها، فهیمه افضلی؛ کرمان دارای ۸۴ شهر و ۵ هزار و ۶۲۴ روستا است و تعداد ۲ هزار و ۶۵۰ روستای استان دارای شبکه آب هستند.

حدود ۹۴ درصد برداشت آب استان کرمان از منابع زیرزمینی است و ۲۵ شهر و ۶۲۸ روستای استان کرمان در معرض تنش آبی قرار دارند.

یکی از طرح‌هایی که در استان کرمان امکان برخورداری تعدادی از روستاها و مناطق دورافتاده و محروم را از نعمت آب آشامیدنی سالم فراهم کرده است، طرح جهاد آبرسانی است که همچنان ادامه دارد.

1400090310074157024122604.jpg

علیرضا عبدیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات قرارگاه آبرسانی در روستاهای محروم استان کرمان، اظهار کرد: با اجرای طرح جهاد آبرسانی، تاکنون ۱۷۱ روستا در استان کرمان با جمعیت ۸۶ هزار و ۴۰۱ نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند شدند.

وی ادامه داد: برای آبرسانی به این روستاها تعداد ۳۰ باب مخزن با ظرفیت ۹ هزار و ۳۸۰ متر مکعب احداث شده است.

عبدیان بیان کرد: اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب به طول ۴۳۵.۱ کیلومتر و خطوط انتقال به طول ۳۱۰ کیلومتر همراه با حفر و تجهیز ۵۵ حلقه چاه از دیگر اقدامات اجرا شده در این طرح بوده است.

گرمای بی سابقه باعث افزایش مصرف آب شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان سپس درخصوص تأثیرات موج گرمای امسال بر مصرف آب در استان و مدیریت این افت فشار، تصریح کرد: افزایش بی سابقه دمای هوا و بالا رفتن میزان استفاده از کولرهای آبی باعث افزایش میزان مصرف آب شده است.

عبدیان ادامه داد: از آنجا که استان کرمان در فصل سرد سال بارندگی قابل توجهی نداشته و چندین سال متوالی دچار خشکسالی بوده، بنابراین منابع آبی تحت تأثیر آن قرار گرفته است.

وی افزود: اگرچه برای رفع این تابستان، با پیش بینی شرایط، طرح‌های بسیاری را برای عبور از فصل گرم اجرا کرده‌ایم تا در تأمین آب دچار مشکل نشویم اما در هرصورت انتظار می‌رود مردم نسبت به اقلیم استان آگاهی پیدا کنند و آب را به راحتی هدر ندهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تاکیدکرد: چراکه در همین فصل تابستان بارها دیده شده شهروندانی اقدام به شستن حیاط منازل خود و یا شستن خودرو کرده‌اند که این موضوع بسیار نگران کننده است و آنگونه که باید از آب استفاده درست نمی‌کنیم.

عبدیان یادآور شد: در تابستان یکی از برنامه‌های که برای پایداری آب دنبال می‌کنیم مدیریت فشار آن است ضمن اینکه امسال برای جبران کمبود آب ۲۰ حلقه چاه پدافندی حفر شد تا درصورت نیاز از آنها استفاده شود.

بیش از هر چیز حفظ آب اهمیت دارد

وی خاطرنشان کرد: اما در هر صورت مر د م نباید فراموش کنند که در اقلیم گرم و خشک زندگی می‌کنند و بیش از هر چیز حفظ آب اهمیت دارد، از این رو انتظار داریم مردم قدر آب را بیشتر بدانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در خصوص گزارش‌های قطعی آب در تابستان جاری در مناطق مختلفی از استان کرمان، گفت: ما به صورت پراکنده دارای افت فشار هستیم، آن هم در حداکثر ۲۰ درصد از نقاط بعضی از شهرها و درساعاتی از شبانه روز، شاهد اُفت فشار بوده‌ایم و قطعی نداریم.

عبدیان تاکید کرد: با عبور گنبد حرارتی که روی کشور مستقر است و برگشتن به هوای تابستان سال گذشته، اُفت فشار هم برطرف می‌شود.

وی درخصوص اینکه وضعیت کم آبی در شهرستان‌های استان چگونه است؟ و آیا با حفر چاه‌های جدید و تجهیز چاه‌های قدیمی این مشکل رفع شده است؟ بیان کرد: شهرهای دارای تنش آنهایی هستند که منابع و مصارف آنها در نقطه سر به سر بوده و یا مصارف بیشتر از منابع است.

عبدیان ادامه داد: در حال حاضر از ۸۴ شهر استان تعدادی دارای تنش آبی هستند که مهم‌ترین آنها می‌توان کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند، منوجان، راور، دهج، جوزم و ساردوئیه را نام برد.

بیش از ۹۰ درصد منابع تأمین آب استان از چاه و زیر زمینی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد منابع تأمین آب استان از چاه و زیر زمینی است قطعاً حفر چاه جدید و احیا چاه‌های قدیمی بسیار در رفع مشکل تأثیرگذار می‌گذارد.

عبدیان همچنین درخصوص اینکه برای حل بحران آب به چه کمک‌هایی از سوی مسئولین و مردم نیاز است؟ اظهار کرد: حل مشکل آب استان به تنهایی قابل حل نیست، چراکه آب مسئله‌ای فرابخشی است و همه برای رفع مشکلات این حوزه باید به میدان بیایند.

وی با تاکید بر اینکه مردم هم باید نقش خود را در کنار مسئولان ایفا کنند، افزود: اگرچه ما برای تأمین آب پایدار تلاش می‌کنیم اما مردم هم باید نسبت به حفظ منابع آبی حساس باشند و آب را به راحتی هدر ندهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اظهار کرد: مردم با گزارش انشعابات غیرمجاز و مصارف بی رویه می‌توانند به ما برای خدمت رسانی بهتر کمک کنند.

منابع آبی استان کرمان بشدت کاهش یافته است

عبدیان همچنین بیان کرد: آب به راحتی بدست نمی‌آید و در استانی که سالیان متمادی خشکسالی داشته، منابع آبی بشدت کاهش یافته است و مردم باید برای مدیریت مصرف آب تلاش کنند و در مصرف آب اسراف نکنند.

وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد منابع تأمین آب استان کرمان به منابع زیر زمینی وابسته بوده و از طرفی خشکسالی‌های متوالی در چندسال اخیر باعث کاهش دبی چاه‌ها شده است، بنابراین مردم باید توجه کنند که در اقلیم گرم و خشک باید به آب توجه بیشتری داشته باشند و به راحتی آن را هدر ندهند.

عبدیان در پاسخ به این سوال که آیا بخش صنعت به سمت استفاده از آب‌های غیرمتعارف رفته است؟ خاطرنشان کرد: صنعت در شهرهای کرمان، سیرجان و زرند وارد عمل شده و با قراردادهایی با شرکت آبفا درحال اجرای طرح فاضلاب است، بطوریکه در سیرجان طرح فاضلاب به پایان رسیده و صنعت پساب مورد نیاز خود را استفاده می‌کند.

image-5896541.jpg

وی افزود: در زرند و کرمان نیز این طرح توسط فولاد زرند ایرانیان و فولاد بوتیا در حال اجرا است و انتظار داریم در کرمان تا پایان سال این طرح به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در رابطه با راه‌های برون رفت از بحران کم آبی و ابر چالش استان کرمان، تصریح کرد: بارش باران و نزولات آسمانی منابع اصلی تأمین آب هستند و امیدواریم در سال آبی پیش رو سفره‌های زیرزمینی تغذیه شوند و دبی چاه‌ها افزایش یابد.

مردم در مصرف صحیح آب دقت کنند

عبدیان ادامه داد: در کنار آن، تکمیل پروژه انتقال آب از خلیج فارس به شهر کرمان هم می‌تواند مشکلات آب را کمتر کند، اگرچه در هر حال نیاز است مردم نسبت به مصرف درست و صحیح آب دقت و به حفظ منابع آبی کمک کنند.

وی تاکید کرد: در کنار اجرای طرح‌هایی برای تأمین آب پایدار، نیاز است مردم هم در مصرف آب صرفه جویی کنند زیرا در این شرایط اقلیمی، باید به گونه‌ای از منابع مان استفاده کنیم که کمتر دچار مشکل شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در رابطه با اینکه آموزش جامعه و آگاه سازی آنها تا چه حد در خروج از این بحران مؤثر است؟ تصریح کرد: مردم حقیقتاً نقش مهمی دارند چراکه وقتی نسبت به آب حساسیت وجود نداشته باشد هرمیزان که این مایه حیات در دسترس باشد باز هم کم است و مصرف می‌شود.

عبدیان اظهار کرد: مردم باید شرایط زندگی خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که از اتلاف آب جلوگیری شود، متأسفانه در این روزهای گرم هنوز مشاهده می‌کنیم که عده‌ای خودروی خود را با آب شرب می‌شویند و یا بی ملاحظه آب را برای شستن حیاط و کوچه و … باز می‌گذارند.

وی درخصوص اینکه آموزش از چه زمانی و از کجا باید آغاز شود؟ نیز گفت: ما برای فرهنگ سازی همه سنین را مورد توجه قرار می‌دهیم چراکه برای حفظ منابع آبی به همه گروه‌ها نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه طبیعتاً سنین ابتدایی بیشترین تأثیر پذیری را دارند، افزود: بخش اصلی آموزش در مدارس و رسانه‌ها اتفاق می‌افتد ضمن اینکه خانواده‌ها هم تأثیر گذار هستند.

عبدیان با اشاره به تأثیر پروژه انتقال آب از خلیج فارس بر کاهش تنش آبی استان کرمان، بیان کرد: قطعاً این طرح می‌تواند به کاهش تنش آبی استان کمک کند اما همان گونه که اشاره شد، الگوی مصرف مردم باید اصلاح شود وگرنه هرمیزان آب که در دسترس قرار گیرد بازهم کم است.

بارش‌های استان کرمان نسبت به بلندمدت قابل توجه نیست

محسن عراقی زاده مدیر کل هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲ (از مهر ۱۴۰۲ تا مهر ۱۴۰۳) بارش‌های استان کرمان به میزان ۱۲۶.۹ میلی متر بوده است.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان افزود: در سال قبل این میزان بارش ۸۳ میلی متر بوده است.

868974_384.jpg

عراقی زاده با اشاره به اینکه بارش‌های بلند مدت استان کرمان ۱۳۳.۴ میلی‌متر بوده است، گفت: بلند مدت شامل طول دوره آماری و در بازه زمانی ۳۰ ساله است.

وی تصریح کرد: هرچند که نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد بارش‌ها در استان کرمان افزایش داشته است اما نسبت بلند مدت ۵ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان خاطرنشان کرد: شهر کرمان نیز در سال زراعی ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ میزان ۱۶۲.۲ میلی‌متر بارش داشته است.

عراقی زاده افزود: شهرستان کرمان در بلند مدت ۹۷ میلی متر بارش داشته و سال گذشته نیز شاهد ۷۷.۷ میلی‌متر بارش بوده است.

وی تاکید کرد: هرچند که بارش‌ها افزایش یافته است اما نسبت به مدت آماری این میزان کم است.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان تاکید کرد: به عبارت دیگر، بارش‌های استان کرمان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش یافته است اما هنوز به بلند مدت نرسیده‌ایم و بارش‌ها قابل توجه نیست.

نمایندگان استان کرمان رفع تنش آبی را با رئیس جمهور مطرح کردند

هفته گذشته و در اولین نشست نمایندگان استان کرمان با رئیس جمهور، مباحث مختلفی از جمله رفع تنش آبی استان و مشکلات کشاورزان مطرح و بررسی شد.

بهنام سعیدی سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان بیان کرد: در این دیدار با دکتر پزشکیان مطرح شد که استان کرمان با متوسط بارندگی پایین، بیشترین ثروت آفرینی را برای کشور دارد.

5795278.jpg

وی ادامه داد: همچنین یادآوری شد علاوه بر تأمین اعتبار برای انجام طرح‌های آبرسانی، احداث تصفیه‌خانه‌های متعدد و حفر چاه‌های پدافندی، باید تکمیل مهم‌ترین طرح یعنی انتقال آب از خلیج فارس، طرحی که می‌تواند حداقل ۳۰ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی استان را تأمین کند، مورد توجه ویژه باشد.