تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752579
شناسه : 3752579
تاریخ :
عادات نادرست دهانی کودکان و راهکارهای رفع آن‌ها را بشناسیم اقتصاد ایران: شهرکرد-یک دندانپزشک در چهارمحال و بختیاری ضمن معرفی عادات بد دهانی در کودکان، راهکارهای مناسب برای رفع آن‌ها را بیان کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مهدی نادری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اولین عادت دهانی بد در کودکان مکیدن انگشتان است که تا سن دو سالگی یک عادت غریزی محسوب می‌شود و نمی‌توان از آن به عنوان عادتی نامناسب نام برد.

وی با بیان اینکه بعد از دو سالگی مکیدن انگشت به یک عادت بد تبدیل می‌شود تصریح کرد: این عادت سبب می‌شود دندان‌های آسیابی روی هم قرار گیرد و دندان‌های جلو از هم فاصله می‌گیرند همچنین این موضوع در بزرگسالی ممکن است مشکلاتی را همراه این کودک کند و از همین‌رو باید در این زمینه درمان صورت گیرد.

نادری یادآور شد: در برخی از کودکان اگر مکیدن انگشت ترک شود ممکن است مجدد به‌صورت مکیدن شیشه شیر یا ناخن جویدن و یا عادت‌های دیگر ظهور و بروز کند از همین رو شناسایی و درمان اهمیت بالایی دارد.

این دندانپزشک بیان داشت: درمان‌های متفاوتی برای مکیدن انگشت وجود دارد و در مرحله اول نباید نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داد بلکه باید با استفاده از جایزه درمانی کودک را به ترک این عادت تشویق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زدن چسب زخم بر روی انگشتی که کودک عادت به مکیدن آن دارد روش دیگری است که پیشنهاد می‌شود چراکه این چسب مانند یک نشانه برای یادآوری به کودک است.

نادری مشورت با پزشک متخصص کودکان را روش دیگر برای مقابله با این موضوع عنوان و یادآور شد: در این روش دستگاه‌هایی تعبیه می‌شود که هم باعث گشاد شدن قوس دندانی فک بالا می‌شود و هم قطعه‌ای در پشت آن دارد که وقتی انگشت به سقف کام کودک می‌خورد به‌عنوان یادآوری برای کودک عمل می‌کند.

این دندانپزشک اضافه کرد: مکیدن انگشت باعث فاصله گرفتن دندان‌های جلو از هم می‌شود و در آینده سبب می‌شود فشار بالایی روی دندان‌های آسیابی وارد شود.

وی یکی دیگر از عادات بدِ دهانی در برخی از کودکان را تنفس دهانی دانست و گفت: این مشکل علل فراوانی دارد، اما عمده‌ترین علت آن مشکلات پلیپ‌های دماغ است چون کودک به‌طور درست نمی‌تواند از طریق بینی نفس بکشد.

نادری ادامه داد: تنفس دهانی باعث خشکی دهان می‌شود و خشکی دهان سبب بروز پوسیدگی دندان‌ها، همچنین این موضوع باعث جلو زدگی فک بالا می‌شود و برای حل این مشکل باید بینی کودک و راه هوایی تنفس کودک را چک کنیم و اگر مشکلی وجود دارد آن را رفع نمائیم.

این دندانپزشک ادامه داد: صبوری برای رفع مشکلات این چنینی اهمیت بالایی دارد و فقط با انگیزه دادن به کودک قابل رفع هستند از همین‌رو همراهی والدین با کودکان در رفع این مشکلات اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه خیس کردن لب‌ها با زبان مشکلی است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان شایع است و باعث فاصله گرفتن دندان‌های بالا و پایین از هم شده و این در آینده سبب مشکلاتی چون ایجاد پوسیدگی در دندان‌های جلو می‌شود، یادآور شد: اکثر این عادات بد بعد از قطع شیر مادر بروز می‌کند، چراکه کودک هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ عادت به دنبال جایگزین است.

نادری با اشاره به دندان‌قروچه در برخی از افراد ادامه داد: فشار دادن دندان‌ها بر روی هم در بزرگسالان هم وجود دارد و روش تشخیص دندان قروچه در افراد اینگونه است که اطرافیان باید به وی اطلاع دهند.

این دندانپزشک یادآور شد: گاهی در فشارهای عصبی نیز این مشکل پیش می‌آید و ممکن است فرد دندان‌های خود را بر روی هم بکشد.

وی شکستگی دندان، شکستگی ریشه دندان، شکستگی ترمیم‌های دندان و… را به عنوان عوارض دندان قروچه معرفی کرد و افزود: مشکلات مفصلی نیز از دیگر عوارض این عادت بد دهانی است بنابراین برای حل این مشکل باید علت‌یابی صورت گیرد و این موضوع رفع شود، اما با ساخت محافظ دندانی نیز می‌توان آسیب‌های ناشی از دندان قروچه را کاهش داد.

نادری خاطرنشان کرد: محافظ دندانی که در بروز دندان قروچه استفاده می‌شود باید محکم باشد تا به این ترتیب فشار ناشی از دندان قروچه را کاهش دهد.