تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3752503
شناسه : 3752503
تاریخ :
مشخصات فنی ام جی ۵؛ ترکیبی از راحتی و دوام با چاشنی اسپرت اقتصاد ایران: عصر خودرو- انتظارتان از یک سدان خانوادگی در بخش فنی چیست؟ رانندگی نرم و آرام با مصرف سوخت کم و دوام سیستم‌های فنی و البته کمی هیجان رانندگی در زمان لازم؟ این‌ها دقیقاً آن چیزی است که ام جی ۵ عرضه می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این خودرو در بین محصولات ام جی در ایران، نقش یک سدان خانوادگی باکیفیت و کم استهلاک با کمی چاشنی اسپرت را بازی می‌کند و همان چیزی است که از یک برند اصیل مانند MG انتظار دارید. در این بین، مشخصات فنی ام جی 5، نقش مهمی در انتخاب آن برای خریداران دارد. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی ام جی 5 و بخش‌های مختلف آن و البته ویژگی‌هایش برای خریداران خواهیم پرداخت.

بررسی مشخصات فنی ام جی 5
• موتور: 4 سیلندر خطی / تنفس طبیعی
• سوپاپ: 16 سوپاپ (4 سوپاپ در هر سیلندر) / سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها VTi-TECH
• حجم موتور: 1.5 لیتر
• نصب موتور: عرضی در جلوی خودرو
• قدرت موتور: 118 اسب بخار
• گشتاور موتور: 150 نیوتون متر
• نوع گیربکس: اتوماتیک CVT
• تعداد دنده: بی‌نهایت ضریب دنده / وضعیت اسپرت + تیپ ترونیک
• نصب گیربکس: عرضی در امتداد موتور
• محور محرک: جلو

همانطور از موارد عنوان شده در بالا مشخص است، ام جی 5 یک سدان خانوادگی است و مشخصات فنی آن نیز دقیقاً متناسب با این کاربرد تنظیم شده است. به این ترتیب در زمان رانندگی می‌تواند به‌خوبی پا به پای سایر خودروها حرکت کند و در صورت نیاز، قدرت لازم برای سبقت‌گیری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در عین حال تنظیمات موتور و گیربکس به گونه‌ای است که مصرف سوخت اقتصادی حدود 5 لیتر در یکصد کیلومتر پیمایش را ارائه می‌کند و اگر لازم باشد می‌تواند قدرت لازم برای رانندگی سریع‌تر از رقبا را نیز در اختیار راننده قرار دهد.

موتور ام جی 5؛ کیفیت، دوام و کارآیی
بررسی مشخصات فنی ام جی 5 را با موتور این خودرو آغاز می‌کنیم، جایی که به‌خوبی می‌توان جنبه‌های یک سدان خانوادگی را دید. موتور ام جی 5 نمونه‌ای 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند 118 اسب بخار و 150 نیوتون متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب در بازار خودروهای ایران، بدون نیاز به توربوشارژر می‌تواند در کنار بسیاری دیگر از سدان‌های همرده خود قرار گیرد و در مقابل مزیت دوام بالا و فناوری روز را دارد.

موتور این خودرو متناسب با کاربردهای آن به‌عنوان یک سدان خانوادگی انتخاب شده است. به این ترتیب به‌جای بهره‌گیری از یک موتور توربو که نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد، یک موتور تنفس طبیعی انتخاب شده است. استفاده از موتور تنفس طبیعی باعث می‌شود نیاز به مراقبت از موتور کمتر باشد و حساسیت کمتری نسبت به بنزین از خود نشان دهد.

موتور این خودرو به طور کامل توسط مهندسان ام جی در انگلستان طراحی شده است و در تیپ‌های مختلف، شاهد نصب آن بر روی دیگر محصولات ام جی هستیم. نصب موتور به‌صورت عرضی در جلوی خودرو است و نیرو را از طریق گیربکس، به محور جلو می‌رساند. این موتور پیش از عرضه به بازار، برای تناسب با بنزین کشورمان به‌دفعات آزمایش شده و به‌خوبی با بنزین ایران هماهنگ شده است. به‌علاوه یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ موتورهای ام جی، دوام بالای آن‌ها است ضمن آنکه عملکرد آن در نقاط مختلف جهان، از بیابان‌های حاشیه خلیج فارس تا سرمای شمال اروپا انجام شده و هم اکنون نیز در نقاط مختلف جهان در حال استفاده است.

راهکار ام جی برای افزایش توان ام جی 5
هر چند ام جی 5 به‌عنوان یک خودرو خانوادگی به بازار عرضه شده است و موتور آن نیز متناسب با همین نیازها طراحی و انتخاب شده، اما مهندسان ام جی راهکارهایی را برای افزایش توان موتور این خودرو در نظر گرفته‌اند. این مسئله باعث شده قدرت این موتور تنفس طبیعی 1.5 لیتری، بالاتر از بسیاری از رقبای 1.2 لیتری توربوشارژ و برخی از رقبای 1.6 لیتری تنفس طبیعی باشد. وقتی نشان MG بر پیشانی خودرو و موتور نقش می‌بندد، رانندگی اسپرت در کنار آن قرار می‌گیرد و حتی اگر با یک سدان خانوادگی طرف باشیم، انتظار توان بالا از آن می‌رود و این مسئله در مشخصات فنی ام جی 5 به‎‌خوبی دیده می‌شود.

علاوه بر تنظیمات سیستم ECU برای ارائه قدرت بالاتر در دورهای موتور بالا، این موتور به سیستم اختصاصی ام جی برای زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است. این سیستم که از سوی ام جی با نام VTi-TECH شناخته می‌شود توسط این شرکت توسعه یافته و هم اکنون بر روی سایر موتورهای این برند نیز نصب می‌شود. با کمک سیستمVTi-TECH، زمان باز شدن سوپاپ دود و هوا به‌صورت مستقل و توسط ECU خودرو کنترل می‌شود. به این ترتیب مصرف سوخت کاهش یافته و حداکثر گشتاور موتور از دورهای پایین آغاز می‌شود تا موتور کشش بهتری داشته باشد. در نهایت وجود چهار سوپاپ در هر سیلندر، به گردش بهتر هوای ورودی و همچنین خروج سریع‌تر دود کمک می‌کند.

گیربکس ام جی 5؛ ترکیبی از راحتی و هوشمندی
در زمینه گیربکس هم MG مسیری را طی کرده که در مورد موتور ام جی 5 دیدیم. گیربکس این خودرو نمونه‌ای اتوماتیک و CVT است که می‌تواند ترکیبی از راحتی، رانندگی اقتصادی و البته هوشمندی در تنظیم ضرایب دنده را به راننده ارائه کند. استفاده از گیربکس CVT برای این خودرو، با توجه به ماهیت خانوادگی آن یک گزینه مناسب است هرچند راننده می‌تواند در صورت نیاز و از طریق وضعیت اسپرت یا تیپ ترونیک، برای رانندگی سریع‌تر نیز از توانایی این گیربکس استفاده کند.

گیربکس نصب شده بر روی MG5، نسل جدید گیربکس‌های CVT توسعه یافته توسط ام جی است که توانسته ترکیبی از راحتی و مصرف سوخت اقتصادی و البته توانایی حرکت مناسب را به راننده ارائه کند. گیربکس این خودرو ضرایب دنده مختلفی را ارائه می‌کند و در حالت عادی با توجه به پارامترهایی از جمله میزان فشردن پدال گاز، دور موتور، بررسی رفتار راننده در زمان رانندگی و البته وضعیت دسته دنده (اتوماتیک / تیپ ترونیک / اسپرت)، بهترین ضریب دنده را انتخاب خواهد کرد. به این ترتیب بدون آنکه راننده نیاز به بررسی وضعیت دنده داشته باشد، همواره بهترین ضریب دنده انتخاب شده است.

در کنار این‌ها، این گیربکس به وضعیت اسپرت و همچنین وضعیت تیپ ترونیک نیز مجهز است تا مشخصات فنی MG5 برای علاقه‌مندان رانندگی سریعتر نیز جذاب باشد. در وضعیت اسپرت، سبک شدن دنده‌ها در دورهای موتور بالاتری انجام می‌گیرد تا راننده به بخش بیشتری از توان و گشتاور موتور دسترسی داشته باشد. در وضعیت تیپ ترونیک نیز راننده می‌تواند از طریق دسته دنده، ضریب دنده را از بین وضعیت‌های از پیش تعیین شده تغییر دهد تا کنترل کاملی بر گیربکس داشته باشد.

مزیت استفاده از گیربکس CVT در ام جی 5
یکی از مزیت‌های بزرگ گیربکس CVT، عدم تعویض دنده مشابه سایر گیربکس‌ها در آن است که باعث می‌شود رانندگی آرامی را تجربه کنید. به این ترتیب و به دلیل نبود تعویض دنده در زمان رانندگی به‌ویژه در ترافیک‌ها، راننده و سرنشینان متوجه تعویض دنده نخواهند شد. به‌علاوه این گیربکس با توجه به توان موتور و نیز راننده، همواره بهترین ضریب دنده را انتخاب می‌کند و همین مسئله به کاهش مصرف سوخت کمک خواهد کرد.

در کنار این‌ها، اگر بخواهید سریع‌تر رانندگی کنید، وضعیت اسپرت همواره در دسترس است، جایی که گیربکس در ابتدا ضریب دنده را اندکی سنگین می‌کند (وضعیتی مشابه دنده معکوس) و پس از آن سبک کردن دنده‌ها را به تاخیر می‌اندازد. به این ترتیب دنده‌ها در دورهای بالاتری سبک می‌شوند و راننده می‌تواند سریع‌تر رانندگی کند.

در کنار این، وجود وضعیت تیپ ترونیک با ضرایب دنده از پیش تنظیم شده باعث می‌شود راننده بتواند تغییر دنده‌ها را کنترل کند. در اینجا، راننده می‌تواند با حرکت دادن دنده به سمت جلو و عقب، دنده‌ها را سبک یا سنگین کند. البته در این وضعیت نیز سیستم هوشمند کنترل گیربکس (TCU) و البته سیستم کنترل موتور (ECU) وضعیت ضریب دنده و دور موتور را تحت کنترل دارند. به این ترتیب ریسک آسیب به موتور را گیربکس در اثر تعویض دنده اشتباه کاهش می‌دهد.

آیا مشخصات فنی ام جی 5 مناسب من است؟
پاسخ به این سوال بستگی مستقیم به انتظارتان از خودرو دارد. MG 5 به‌عنوان یک سدان خانوادگی طراحی و ساخته شده است و مشخصات فنی آن نیز بر این اساس تنظیم شده. به این ترتیب ایده‌آل‌ترین وضعیت رانندگی، استفاده معمول از این خودرو است و در این شرایط کاملاً می‌توان نیازهای یک خانواده را در رانندگی شهری و جاده‌ای و سفرها برآورده کند. در این شرایط موتور و گیربکس خودرو کاملاً نرم و بی‌صدا است و مصرف سوخت نیز پایین خواهد بود.

این همه ماجرا نیست چون مشخصات فنی ام جی 5 می‌تواند در زمان رانندگی سریع نیز تا حد مناسبی راننده را همراهی کند، امری که با توجه به سابقه ام جی در تولید خودروهای اسپرت، قابل پیش‌بینی است. البته اگر سبک رانندگی سریعی دارید، قطعاً ام جی GT گزینه مناسب‌تری برای شما است اما اگر گاهی می‌خواهید سریع رانندگی کنید یا در زمان سبقت‌گیری نیاز به سرعت و شتاب بیشتری دارید، قطعاً ام جی 5 ناامیدتان نمی‌کند. با فشردن بیشتر پدال گاز، موتور می‌تواند حداکثر توان و گشتاور خود را ارائه کند و گیربکس نیز با هوشمندی کامل، تغییر ضرایب دنده را به تاخیر می‌اندازد. به این ترتیب اگر قصد سریع رانندگی کردن داشته باشید، این سدان خانوادگی همچنان همراه مطمئنی است.

در کنار همه این‌ها، پشتیبانی فردا موتورز، یک مزیت بزرگ خواهد بود تا با اطمینان برای خرید ام جی 5 اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با وبسایت نماینده رسمی ام جی در ایران همراه باشید.