تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3752501
شناسه : 3752501
تاریخ :
روزنامه ارزشی: آلن دلون یک مرد واقعی بود! اقتصاد ایران: پخش فیلم‌های دلون، موجب آشنایی بخش زیادی از جامعه ایرانی با این بازیگر شد. آن هم در زمانه‌ای که خیلی خبری از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌های پرشمار نبود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برترین‌ها: روزنامه جوان در مطلبی به مناسبت درگذشت آلن دلون، اسطوره سینمای فرانسه، به تمجید از او پرداخت:

برای ایرانی‌ها آلن دلون از چند لحاظ شخصیت و بازیگر ویژه‌ای به حساب می‌آید. کمتر پیش آمده مردم ایران به بازیگری خارجی تا این حد حساس شوند و روی چهره و شمایل فیزیکی‌اش حساسیت نشان دهند. بازیگری که حتی نامش وارد گفتمان رایج مردم کوچه و خیابان هم شد تا لفظ «آلن دلون» برای سال‌های دراز نمادی از خوش‌پوشی و خوش‌تیپی شود.

اما چرا شخصیت آلن دلون تا این اندازه برای مردم ایران خاطره‌انگیز شد و خبر مرگش در ۸۸ سالگی، به خبری مهم برای عموم مردم تبدیل شد؟

بخشی از محبوبیت این بازیگر فرانسوی به پخش مکرر فیلم‌های او از تلویزیون برمی‌گردد. دلون در سال‌های در اوج بودن، بازیگر پرکاری بود و در شماری از فیلم‌های پلیس و کارگاهی بازی کرده بود که بعضی از این فیلم‌ها مثل «سامورایی»، «دسته سیسیلی‌ها» و «دایره سرخ» بار‌ها از تلویزیون پخش شده است.

پخش فیلم‌های دلون، موجب آشنایی بخش زیادی از جامعه ایرانی با این بازیگر شد. آن هم در زمانه‌ای که خیلی خبری از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و سلبریتی‌های پرشمار نبود. در آن دوره آلن دلون با آن سیمایِ سردِ مردانه و نگاهِ نافذش، ترکیبی دلپذیر برای مخاطب می‌ساخت.

برای مخاطبان آن سال‌های تلویزیون، بازیگران مردی، چون دلون با حالت‌های مردانه و محکم‌شان شناخته می‌شدند. این کاملا برخلاف سلبریتی‌های امروز داخلی و خارجی هستند که کمتر می‌توان آن‌ها را با حالت و رفتار‌های مردانه‌شان به یاد آورد.

دلون دقیقا برای نسلی است که هنوز ستاره‌هایش هنوز خودشان را با کار‌ها و عمل‌های عجیب و غریب بزک نمی‌کردند و دنبال دیده شدن به هر قیمتی نبودند. آن‌ها جذاب بودند، چون خود واقعی‌شان را نشان می‌دادند و همان خود واقعی بودن‌شان به دل مخاطبان می‌نشست. آن‌ها متعلق به دوره زمانی و موقعیتی خاصی بودند که تفاوت‌های زیادی با شرایط فعلی داشت.

در کنار میمیک و حالت چهره، دوبله دلنشین خسرو خسروشاهی کمک بسیار زیادی در جا افتادن نام این بازیگر در جامعه شد. صدای خسروشاهی به گونه‌ای روی حالت چهره دلون نشسته بود که مردم کوچه و خیابان، سعی می‌کردند دیالوگ‌های او را با همان حالت تقلید کنند.

بسیاری از متولدین دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ خاطراتی از این دست دارند. آن‌ها به یاد دارند که بار‌ها در جمع‌های دوستانه و خانوادگی برای شوخی کردن با چهره و تیپ همدیگر بار‌ها از لفظ آلن دلون استفاده کرده‌اند تا این نام به بخشی از خاطره جمعی چند نسل تبدیل شود.

برای آن‌ها دلون جزو معدود ستاره‌های سینمایی آن زمان به حساب می‌آید که همه دوستش داشتند و کمتر کسی نسبت به این بازیگر حالت دافعه داشت. دلون برای سال‌ها به عنوان سوپراستاری خوش‌چهره و خوش‌پوش شناخته می‌شد که تصویرش در قاب تلویزیون برای بخش زیادی از مردم جذابیت داشت.

دنیای سینما با مرگ آلن دلون، یکی از ستاره‌های کلاسیک و قدیمی‌اش را از دست داد. ستاره‌هایی که شبیه آن‌ها را کمتر بتوان در دنیای حاضر پیدا کرد.