تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3752476
شناسه : 3752476
تاریخ :
کتاب مبانی روان‌شناختی انتخاب همسر و ازدواج ماندگار چاپ شد اقتصاد ایران: کتاب «مبانی روان‌شناختی انتخاب همسر دل‌آرام و ازدواج ماندگار» نوشته غلامعلی افروز توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مبانی روان‌شناختی انتخاب همسر دل‌آرام و ازدواج ماندگار» نوشته غلامعلی افروز به‌تازگی توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

غلامعلی افروز نویسنده این‌کتاب، متولد ۵ آذر ۱۳۲۹ و چهره ماندگار روان شناسی ایران است. او علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، عضویت شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران و ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را نیز در کارنامه دارد. افروز ریاست دانشگاه تهران و دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران را نیز به عهده داشته است. او درباره نگارش این‌کتاب می‌گوید ازدواج زیباترین گل‌واژه هستی است و نیاز فطری و ضرورت حیات اجتماعی است. غایت ازدواج هم رسیدن به ساحل آرامش و تجربه خوشبختی حقیقی است.

مولف کتاب درباره شرایط لازم برای یک‌ازدواج ماندگار از مثبت‌اندیشی، امیدآفرینی، بخشیدن، نزدیکی قلب‌ها، خیرآفرینی، تلاش و توکل به خالق هستی نام می‌برد و می‌گوید این‌عناوین، صفات همسرانی است که موجب دل‌آرامی یکدیگر هستند.

کتاب پیش‌رو ۷ فصل دارد که به این‌ترتیب‌اند: «مبانی روان‌شناختی انتخاب همسر دل‌آرام و ازدواج ماندگار»، «اصول عقلانی پنج‌گانه جهان‌شمول همسانی در ازدواج ماندگار»، «ملاحظات فرعی اما جدی در فرایند ازدواج»، «چندنکته مهم در فرایند آشنایی داوطلبان ازدواج»، «ملاحظاتی در مباحث مهریه، جهیزیه و درخواست حق طلاق»، «مقیاس بومی و بین‌المللی هم‌اندیشی در همسرگزینی افروز (ASSS)» و «مقیاس رضامندی زوجیت افروز (AMSS)»

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

از سوی دیگر با عنایت به اینکه هدف غایی ازدواج در گستره حیات و برای همیشه زندگی احساس آرامش و تجربه خوشبختی است و دیگر عملکردهای ازدواج همچون ارضای مطلوب و مشروع تمایلات جنسی و کشش‌های نفسانی و فرزندآوری از پیامدها و نتایج قهری ازدواج است و نه هدف اصلی آن، و با درک این‌حقیقت که همه داوطلبان ازدواج دوست دارند در همه لحظه‌های زندگی از چنین آرامشی برخوردار شوند، نمی‌توان برای ازدواج یک‌سقف محدود سنی تعیین و تعریف نمود.

امروزه با گسترش روزافزون خدمات موثر بهداشتی و درمانی و کاهش قابل ملاحظه خانوار و افزونی فوق‌العاده دانش بهداشتی مادران در غالب کشورها، میانگین عمر خانم‌ها به میزان درخور توجهی بیش از میانگین عمر آقایان است. نکته دیگری که در این‌زمینه می‌توان به آن اشاره کرد، حفظ سلامت، سرزندگی، نشان و پویایی بسیاری از خانم‌ها بعد از دهه پنجم و ششم حیاتشان است، به‌گونه‌ای که بسیاری از آنان دارای ظاهری آراسته و شایسته همسری می‌باشند.

لذا این‌تصور نادرست و کلیشه‌ای که همه خانم‌ها در سنین بالای چهل سالگی فوق‌العاده شکسته می‌شوند، ناصحیح و ناروا است.

در واقع، سلامت زیستی دختران ۴۰ ساله امروزی همانند خانم‌های ۲۰ ساله چهل تا پنجاه ساله گذشته است.

این‌کتاب با ۱۱۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۵ هزار تومان منتشر شده است.