تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752448
شناسه : 3752448
تاریخ :
خانه تاریخی دهبان انزلی ثبت ملی شد اقتصاد ایران: رشت _ مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت ملی خانه تاریخی دهبان انزلی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ولی جهانی در گفت گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به منظور حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی، فرهنگی استان خانه تاریخی دهبان انزلی ثبت ملی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: پس از پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط این اداره کل و تفویض اختیار از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به استان‌ها، روند ثبت ملی آثار تسریع شده و خانه تاریخی دهبان به شماره ۳۴۰۷۴ در انزلی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

جهانی با بیان اینکه عمارت دهبان، بنایی مدرن متعلق به دوره معماری پهلوی است، گفت: این بنا در خیابان ۳۰ متری انزلی واقع شده و این خیابان در اوایل دوره پهلوی اول، به منظور قرارگیری خانه‌های شخصی دوبلکس با معماری مدرن، به همراه چشم‌انداز کانال کشتیرانی و بلوار مجاور احداث شد.

به گفته وی، در عصر پهلوی اول عوامل متعددی بر معماری آثار خصوصی تأثیر گذارده‌اند که می‌توان آنها را به دو گروه دولتی و غیردولتی‌تفکیک کرد،

جهانی اضافه کرد: بر اساس نامه ابلاغی وزیر به استاندار گیلان این آثار تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر، تنها با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.