تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752447
شناسه : 3752447
تاریخ :
اصلاح و تعدیل پروانه ۷۳۴ چاه کشاورزی در زنجان اقتصاد ایران: زنجان-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان از اصلاح و تعدیل پروانه ۷۳۴ چاه کشاورزی در زنجان برای احیای منابع آب زیرزمینی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اکبر باقری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۷۱۹ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کردیم که باعث صرفه‌جویی ۱۸ میلیون مترمکعبی مصرف آب شده است.

وی با بیان اینکه اکثر چاه‌های مسدود شده دارای عمیق و دبی برداشت بسیار بالا بودند، ابراز کرد: همکاری حوزه قضائی و بازرسی و تأمین نیروی عملیات سبب شد رکورد خوبی در این حوزه ثبت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه به دنبال مجهز کردن چاه‌ها به کنتور هوشمند هستیم، عنوان کرد: این کار اطلاعات خوبی برای پایش سفره‌های آب زیرزمینی در اختیار ما می‌گذارد.

وی تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به ترتیب ۱۷۲ و ۲۸۷ دستگاه برشمرد و گفت: سال گذشته ۳۹۷ دستگاه و امسال ۱۸۰ دستگاه کنتور هوشمند بر چاه‌های کشاورزی استان زنجان نصب شده است.

باقری یادآور شد: با توجه به اینکه وضعیت مخازن آب روز به روز محدودتر می‌شود دولت برنامه‌ای را در قالب قانون اصلاح و تعدیل پروانه چاه‌های کشاورزی تدوین کرد که بر اساس آن مصرف آب برخی اراضی نیاز به اصلاح یا تعدیل دارد و برخی هردو اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از اصلاح و تعدیل حتماً باید کنتور هوشمند بر روی چاه نصب شود، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵۹ پرونده اصلاح و تعدیل انجام شده و در سال ۱۴۰۱، ۲۶۷ پرونده تحت پیگیری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان ادامه داد: سال ۱۴۰۲، ۷۳۴ پرونده اصلاح و تعدیل انجام دادیم که این کار در احیا و تعادل منابع آب زیرزمینی مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ چاه دارای پروانه داریم، عنوان کرد: بیش از ۳ هزار چاه هم بدون پروانه و دارای قدمت بالا هستند و این چاه‌ها باید با ارائه دستورالعمل از سوی وزارت نیرو تعیین تکلیف شوند.

باقری خاطرنشان کرد: کسانی که آب چاه را می‌فروشند هم مشمول پرداخت خسارت و اعمال قانون می‌شود و هم باید کنتور نصب کنند و اگر تخلف تکرار شود به سمت ابطال پروانه خواهد رفت.