تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3752401
شناسه : 3752401
تاریخ :
«تروریست‌های یهودی» چرا و چگونه تشکیل شدند؟ اقتصاد ایران: نویسنده کتاب «تروریست‌های یهودی» به چرایی و چگونگی تشکیل گروه‌های تروریستی یهودی پیش از تأسیس رژیم اشغالگر قدس در سرزمین‌های مقدس پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سال 1920، گروهی از یهودیان افراطی در قدس، در واکنش به شروع تحرک نیروهای عربی فلسطینی مخالف حضور بریتانیا و صهیونیسم در خاک فلسطین، اقدام به تأسیس سازمانی به نام «هاگانا» کردند. به‌این‌ترتیب هاگانا به‌عنوان جانشینی برای هاشومیر (نگهبان) در ژوئن1920  شکل گرفت.

در9 سال نخست تأسیس هاگانا شرایط نسبتاً پایدار بود و سازمان توسط مدیریتی غیرنظامی به رهبری اسرائیل گالیلی اداره می‌شد. پس از آغاز قیام عربی در 1929اوضاع هاگانا به‌طور بنیادین تغییر یافت و هزاران جوان یهودی به آن پیوستند. واردات تسلیحات خارجی و راه‌اندازی کارگاه‌های ساخت بمب‌های دست‌ساز و مهمات نظامی سبک نیز در دستور کار قرار گرفت. هاگانا که تا پیش‌از آن یک میلیشیا با آموزش‌های ضعیف بود، حالا به یک ارتش نظامی تبدیل شده بود. این نیروها توسط افسران انگلیسی وابسته به حکومت سرپرستی آموزش نظامی دریافت می‌کردند..

با آغاز سال 1936، نیروهای هاگانا به10 هزار جنگجو و 40 ‌هزار نیروی احتیاط افزایش یافت. در میانۀ سال‌های 1936تا 1939، هاگانا اقدام به حمایت از منافع بریتانیا در فلسطین و سرکوب انقلابیون فلسطینی کرد. به‌رغم عدم پذیرش رسمی هاگانا توسط دولت بریتانیا، نیروهای انگلیسی در مسائل امنیتی و رزمی با آن همکاری می‌کردند. ...

این‌ها بخش‌هایی از کتاب «تروریست‌های یهودی» است. کتابی که تلاش دارد سبقه فعالیت‌های نژادپرستانه و تروریستی صهیونیسم را از منظر یک یهودی بررسی و روایت کند. کتاب حاضر یکی از آثار عساف شارون، استاد فلسفه سیاسی دانشگاه تل‌آویو است. این اثر ابتدا در سال 2015 به‌عنوان یک مقاله در یکی از مجلات معتبر آمریکایی چاپ شد. مرکز روابط عربی و بین‌المللی قطر در سال 2016، این اثر را با نام «الارهابیون الیهود» به زبان عربی در شهر دوحه منتشر کرد؛ یکی از نکات برجستۀ این کتاب، نویسندۀ اسرائیلی آن است.

سیدرضا قزوینی غرابی کتاب «الارهابیون الیهود» را از زبان عربی به فارسی ترجمه و انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) آن را با نام «تروریست‌های یهودی» منتشر کرده است. مترجم که خود تحلیل‌گر مسائل عراق و پژوهشگر حوزۀ تروریسم است، با افزودن 400 تصویر در پیوست، کتاب «تروریست‌های یهودی» را خواندنی‌تر کرده است. خبرگزاری تسنیم با توجه به کشتار بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی در غزه، با مترجم این اثر به گفت‌وگو پرداخته است تا از نگاه او، سابقه اقدامات تروریستی این رژیم بررسی شود. مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

*تسنیم: تاکنون آثار متعددی درباره تاریخ فلسطین و روابط یهودیان و مسلمانان نوشته شده است. کتاب «تروریست‌های یهودی» چه موضوعی را مطرح می‌کند و تفاوت آن با آثار پیشین در چیست؟

کتاب «تروریست‌های یهودی»، در واقع مقاله‌ای مفصل از یک نویسنده اسرائیلی است که در سال 2015 در یکی از نشریات آمریکایی منتشر شد و یک‌سال بعد به دلیل ویژگی‌های قابل توجه آن، با ضمایم و اضافاتی توسط یکی از اندیشکده‌های قطری به عربی برگردانده شد.

کشور فلسطین , نوار غزه , کتاب , ترجمه ,

 خب، چند ویژگی قابل ملاحظه در این کتاب وجود دارد که آن را به اثری قابل اعتنا و متفاوت تبدیل می‌کند. این کتاب به بررسی ریشه‌های تروریسم یهودی پیش از تأسیس رژیم اشغالگر قدس می‌پردازد. بسیاری از کتاب‌هایی که به زبان فارسی تألیف یا ترجمه شده‌اند، متمرکز بر جنایات صهیونیست‌ها پس از تأسیس این رژیم در سال 1948 هستند. عساف شارون، نویسنده اسرائیلی کتاب، اتفاقاً در این اثر به تروریسم افراط‌گرایان یهود و جنبش‌های صهیونیستی در دهه‌های 30 و 40 میلادی می‌پردازد و آن را تحلیل می‌کند.

 یکی دیگر از دلایلی که این اثر را متفاوت می‌کند، این است که این اطلاعات و تحلیل‌ها توسط پژوهشگری نوشته شده است که خودش اسرائیلی و چهره‌ای دانشگاهی در داخل این رژیم است؛ بنابراین این موضوع شهادت یک اسرائیلی به ددمنشی این رژیم و اذعان وی به بنیان‌های تروریستی آن است.

 نکته مهم دیگر، حجم کم اثر است که امکان بهره‌گیری از آن را برای همگان فراهم می‌آورد. در شرایطی که مخاطبان به دلایل متعدد، اعتنایی به آثار پرحجم ندارند، این اثر کم‌حجم که اتفاقاً در بحبوحه عملیات طوفان الاقصی و سپس نسل‌کشی مردم غزه توسط اسرائیل منتشر شده است، توانست مورد استقبال مخاطبان عمومی قرار بگیرد. اثری که مقدار قابل توجهی از اطلاعات موثق را در حجمی فشرده به مخاطب ارائه می دهد طبیعتاً مورد استقبال قرار می‌گیرد.

*تسنیم: تروریسم معمولاً سازمان‌یافته و طبق برنامه‌ای مشخص در جهت حذف اهداف معینی فعالیت می‌کند. «تروریست‌های یهودی» چه ساختاری داشتند و بر مبنای چه هدفی کار می‌کردند؟

تروریسم یهودی در دهه‌های 30 و 40 میلادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. چندین گروه یهودی چه در آن دهه‌ها و چه پس از آن شکل گرفتند که ساختارمند و در قالب تشکیلات منسجم میلیشیایی، در تلاش بودند تا زمینه‌های شکل‌گیری یک دولت یهودی در سرزمین‌های مقدس را فراهم کنند و در این میان، هر موجودیتی را که مانعی برسر راه تحقق این اهداف بود از میان بر می‌داشتند.

ارعاب شهروندان عرب فلسطینی در شهرها و روستا و هدف قرار دادن نیروهای نظامی یا سیاسی انگلیسی در فلسطین که قیومیت این سرزمین را در اختیار داشت برای فشار بر لندن و در نهایت بیرون راندن آن، در چارچوب همان هدف اصلی است.

سازمان‌های تروریستی اشترن و ایرگون که در این کتاب مورد بحث و توجه هستند، نمونه‌ای از تشکیلات تندرویی هستند که اتفاقاً در هماهنگی و همکاری با سازمان تروریستی مهمتر دیگری به نام هاگانا بودند.

*تسنیم: کتاب دربردارنده اسناد مختلف است، اسناد یهودی‌ها در این زمینه چه می‌گوید؟

بنده عرض کردم که یکی از نکات قابل توجه این کتاب، تألیف آن توسط یکی از اساتید فلسفه سیاسی در دانشگاه تل آویو است؛ یعنی یک شخصیت دانشگاهی از دل این رژیم. اتکای نویسنده در بیان و ارائه نکات تاریخی نیزمتکی به رخدادهای تاریخی آشکاری است که همگی در آثار عربی، انگلیسی و عبری که تاکنون در این زمینه پژوهش و نوشته شده‌اند، بیان شده و اتفاقاً نکات چالش‌برانگیزی از حیث صحت رخداد  نیستند و مورد اتفاق هستند.

کشور فلسطین , نوار غزه , کتاب , ترجمه ,

ضمیمه انجمن روابط عربی و بین‌المللی قطر در این کتاب هم غالباً متکی بر منابع متعلق به مورخان صهیونیست است.

*تسنیم: ما در شکل‌گیری رژیم جعلی اسرائیل، شاهد اقدامات انگلستان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مهره‌ها در این زمینه هستیم. اقداماتی که با حمایت انگلستان در راستای تشکیل حکومت غاصب صورت گرفته، می‌توان در ابعاد مختلف اقتصادی، رسانه‌ای و... بررسی کرد. انگلستان چه نقشی در سازمان‌دهی و فعالیت این دسته از یهودی‌ها داشت؟

در حقیقت انگلستان نقش جدی و پشتیبان در تأسیس دولت یهودی در فلسطین را ایفا کرده است. شاید بیانیه بالفور که در سال 1917 و در جنگ جهانی اول نگاشته شد، مهمترین سند در خصوص حمایت لندن از صهیونیسم و حمایت از تأسیس یک دولت ملی برای یهودیان باشد. اما واقعیت این است که در افراط‌گرایی و انحصارطلبی صهیونیستی در این میان چنان بود که حتی منجر به تنش‌هایی میان آنها و لندن شد.

 صهیونیست‌ها به دنبال تغییر بافت منطقه فلسطین به سود یک اکثریت یهودی برای تحقق تشکیل دولت ملی یهود بودند. این موضوع انگلستان را دچار چالش‌های عدیده در منطقه غرب آسیا و با عرب‌ها و دیگر جوامع می‌کرد؛ از این رو حتی در مقاطعی انگلیسی‌ها مانع از مهاجرت‌های گسترده یهودیان به فلسطین شدند.

 این موضوعات مطلوب افراط‌گرایان یهودی و صهیونیست نبود و منجر به تنش‌های متعدد و حتی نظامی میان آنها با نیروهای انگلیسی مستقر در فلسطین کرد. در حقیقت این گروه‌های شورشی، مانند اشترن و ایرگون، بخشی از سلاح خود را متوجه انگلیس‌ ها کردند چرا که سیاست‌های آنان را مانع کار خود می دیدند.

رویکرد این گروه‌های تندرو مغایر با آن دسته از صهونیست‌هایی بود  که سیاست منسجمی با انگلستان داشتند و حمایت آن را به سود خود وغایت نهایی یهودیان می‌دانستند.

انتهای پیام/