تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752375
شناسه : 3752375
تاریخ :
تداوم پروازها مطالبه مردم استان سمنان/ روایت ظرفیت‌های ثروت‌زا اقتصاد ایران: سمنان- انجام چهار پرواز اربعین در فرودگاه‌های بین المللی شاهرود و سمنان بار دیگر بحث تداوم استفاده از ظرفیت ویژه مرزهوایی را برای صادرات و تجارت و مسافرت، مطرح کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان سمنان دارای دو فرودگاه بین‌المللی با مرز هوایی در سمنان و شاهرود است فرودگاه‌هایی که البته بیشتر با هدف تجارت بین‌المللی و صادرات محصولات و تولیدات استان ساخته شدند اما هرگز از آنها در این زمینه استفاده نشده است.

چند سالی است که این دو فرودگاه در حالت تعطیل قرار دارد و تنها در زمان اربعین سالی یک بار چهار پرواز از آنها به مقصد نجف اشرف برگزار می‌شود و دوباره این فرودگاه‌ها تا اربعین سال آتی تعطیل می‌شوند و ادامه پروازها مثلاً برای مشهد یا کیش و یا حتی تهران، میسر نمی‌شود.

این در حالی است که همه مسئولان هم از ضرورت استفاده از این ظرفیت‌ها صحبت می‌کنند اما در عمل آنچه مردم می‌بینند خلاف این امر است. استفاده از ظرفیت دو فرودگاه حالا که متقاضی برای اربعین و همچنین دانشجویان عراقی در استان سمنان زیاد شده، بسیار می‌تواند مفید باشد اما به شرط آنکه مسئولان برای این پروازها برنامه ریزی داشته باشند.

پرواز از فرودگاه سمنان

حسین شجاعی مدیر فرودگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، از اجرای دو پرواز رفت و برگشت اربعین از این فرودگاه خبر داد و گفت: این دو پرواز با بوئینگ ۷۳۷ شرکت آسمان با ظرفیت ۱۵۰ نفر انجام می‌شود.

شجاعی با بیان اینکه نخستین پرواز فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان یکشنبه بیست و هشتم مرداد ماه انجام شد، تاکید کرد: زمان بازگشت این پرواز به سمنان سوم شهریور ماه خواهد بود همچنین استقبال گسترده زائران اربعین از پروازهای این فرودگاه و فروش تمامی بلیط‌ها سبب شد تا با همکاری یک شرکت هواپیمایی پرواز دوم از فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان به مقصد فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه پرواز دوم روز سه‌شنبه سی ام مرداد ماه ۱۴۰۳ از سمنان به مقصد فرودگاه بین‌المللی نجف انجام می‌شود بیان کرد: بازگشت این پرواز پنجم شهریور ماه خواهد بود و خرسند هستیم که شرایط برای سفر راحت مسافران از فرودگاه بین‌المللی سمنان در زمان اربعین به خوبی مهیا شده است.

تداوم پروازها مطالبه مردم استان سمنان/ روایت ظرفیت‌های ثروت‌زا

انجام پرواز از شاهرود

این وضعیت در شاهرود نیز به صورت مشابه صورت گرفته است ولی قنبری مدیر فرودگاه شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه نخستین پرواز اربعین ۱۴۰۳ فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود بیست و هفتم مرداد ماه انجام شد، گفت: استقبال مردم از این پرواز کم نظیر بود تا جایی که همه بلیط‌ها به فروش رفته است.

فرماندار شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به استقبال گسترده مردم و زائران اربعین از پروزهای فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود بیان کرد: دومین پرواز ویژه اربعین از این فرودگاه صورت خواهد گرفت.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه این پرواز با بوئینگ ۷۳۷ روز یکم شهریورماه از فرودگاه بین‌المللی شاهرود پرواز خواهد کرد، افزود: بازگشت این پرواز هفتم شهریورماه به شاهرود خواهد بود همچنین باید تاکید کرد که خوشبختانه استقبال از این پرواز نیز خوب بوده و توانسته مردم را راضی کند.

توسعه صادرات معدنی و کشاورزی

استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در راستای توسعه صادرات معدنی و کشاورزی می‌توان از مرز هوایی فرودگاه‌های بین‌المللی سمنان و شاهرود بهره‌گیری کرد، گفت: در این زمینه آمادگی داریم که از صادر کنندگان حمایت کنیم.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه این دو فرودگاه ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه تجارت خارجی در استان سمنان محسوب می‌شوند، بیان کرد: وجود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب مانند فرودگاه‌های بین‌المللی سبب شده تا بتوانیم بر روی حضور سرمایه گذاران خارجی در این استان نیز به خوبی حساب باز کنیم.

وی با تاکید بر نقش فرودگاه‌های بین‌المللی شاهرود و سمنان در توسعه مناسبات تجاری افزود: در دیدار با مسئولان کشوری نیز بیان کرده‌ایم که سمنان با دارا بودن ظرفیت‌های ویژه، توان خوبی برای صادرات محصولات از طریق مرز هوایی دارد.

تداوم پروازها مطالبه مردم استان سمنان/ روایت ظرفیت‌های ثروت‌زا

نگاه مان باید اصلاح شود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه دو شهرستان شاهرود و سمنان ربع قرن است که فرودگاه دارند اما هرگز از آنها بهره کافی برده نشده است، گفت: بخش بزرگی از این غفلت‌ها به نوع نگاه مسئولان ما باز می‌گردد نگاهی که باعث شده ۳۶۳ روز از ۳۶۵ روز سال دو فرودگاه بین المللی سمنان و شاهرود تعطیل باشند و تنها دو روز در سال دو پرواز اربعین در آنها صورت گیرد که عمدتاً هم یک نوع مانور و رقابت تبلیغاتی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود و نفع خاصی به خصوص به لحاظ اقتصادی برای مردم استان ندارد.

محسن جعفری با بیان اینکه نگاه مسئولان ما همیشه به دو فرودگاه استان سمنان پرواز به تهران و مشهد و نهایتاً اربعین بوده است، بیان کرد: اگر از بانیان این دو فرودگاه سوال شود که از اساس آیا این دو فرودگاه برای مسافر ساخته شده است قاطعانه به شما پاسخ نه خواهند داد.

وی با بیان اینکه دو فرودگاه بین المللی برای استانی که حتی ۸۰۰ هزار نفر جمعیت ندارد مشخصاً هدف دیگری جز سفر دارد، افزود: دو فرودگاه شاهرود و سمنان با هدف توسعه صادرات و مرز هوایی کارگو ساخته شده‌اند تا بتوانند تولیدات معدنی و کشاورزی استان سمنان را صادر کنند.

آثار زیرساخت‌ها در زندگی مردم پیدا نیست

این صاحب نظر مسائل اقتصادی با بیان اینکه هر زمان در این دو دهه به مسئولان و نمایندگان مجلس در سمنان و شاهرود بیان شد که چرا فرودگاه راه اندازی مستمر نمی‌شود اعلام داشتند که مسافر نداریم، گفت: ما باید این نگاه را تغییر دهیم کسی که در استان ۸۰۰ هزار نفری دنبال مسافر برای دو فرودگاه بین المللی است به جایی نخواهد رسید.

جعفری با بیان اینکه ما باید به دنبال توسعه صادرات محصولات به خصوص محصولات کشاورزی و تازه خوری به کشورهای منطقه مانند ارمنستان و روسیه و ترکیه و… باشیم، بیان کرد: هرگز مردم استان سمنان وجود این دو فرودگاه و زیرساخت مهم را در سفره‌هایشان احساس نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که فرودگاه‌ها برای صادرات محصولات تولیدی مردم استان سمنان بهره گیری نشود، چند ساختمان بیش نخواهند بود، افزود: برگزاری دو پرواز در سال به مقصد نجف اشرف، تمام آن چیزی نیست که مردم ما برایش هزینه داده‌اند زیرا تمام هزینه‌های این فرودگاه‌ها یا از مردم به صورت مستقیم یا از مالیات‌های مردمی به صورت غیر مستقیم تأمین شده و کمترین حق مردم این است که آثار و برکات این دو زیرساخت مهم را در زندگی شأن ببینند.