تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3752350
شناسه : 3752350
تاریخ :
نتایج تیراندازان در المپیک راضی‌کننده نبود/ انتظارمان بیشتر است اقتصاد ایران: کارشناس تیراندازی معتقد است برای آینده این رشته باید از حالا یک آسیب شناسی جدی انجام شود تا شاهد موفقیت‌های ملی پوشان تیراندازی در رقابت‌های پیش رو باشیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مسعود کلهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص ارزیابی خود از عملکرد تیراندازان ایران در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک اظهار داشت: نتایج در مجموع راضی کننده نبود ولی اگر بخواهیم ورزشکارانمان را جداگانه ارزیابی کنیم در اهداف پروازی و ماده تراپ ما یک نوجوان ۱۵ ساله را داشتیم که به نظرم ایستادن او در جایگاه بیست و چهارم المپیک آن‌هم با توجه به تجربه کمی که دارد اتفاق خوبی بود. او پیش‌تر در قهرمانی آسیا و کسب مدال طلا و رسیدن به سهمیه المپیک نتیجه خوبی را رقم زده بود. هر چند همه دوست داشتیم در المپیک هم نتیجه بهتری برای او به دست بیاید ولی به هر حال رسیدن به فینال این بازی‌ها و کسب مدال نیاز به تجربه بیشتری دارد. المپیک پاریس برداشت خوبی برای بیرانوند بود و از حالا باید منتظر خبرهای خوبی از او در المپیک بعدی باشیم.

رستمیان نیاز به تمرینات بیشتری داشت

وی ادامه داد: در تپانچه ۲۵ متر هانیه رستمیان را داشتیم که حضور او در فینال المپیک با توجه به رکوردهایی که در مسابقات اخیر خود به ثبت رسانده بود محرز بود. البته رقابت در این ماده بسیار سخت است چون باید در دو بخش دقت و سرعت تیر بزنند. در کل رستمیان باید در دو ماده ۱۰ متر بادی و ۲۵ متر بادی مسابقه می‌داد که واقعاً کار سختی بود. نیاز داشت از قبل برای حضور در این مسابقات تمرینات بسیار سخت‌تری را داشته باشد.

این کارشناس تیراندازی اضافه کرد: در رقابت ۱۰ متر بادی از او انتظاری نبود ولی در ۲۵ متر که تخصص خوبی دارد این نگاه وجود داشت که بتواند روی سکوی المپیک قرار بگیرد. صعود به فینال ۲۵ متر آن‌هم به عنوان نفر سوم نتیجه خوبی برای هانیه بود اما در نهایت ایستادن او در رده ششم مسابقات نشان داد که رقبای رستمیان بیشتر از او آماده این بازی‌ها بودند.

انتظار داشتیم تعداد سهمیه‌ها زیاد باشد

کلهری درباره نقش نصراصفهانی مربی رستمیان در المپیک پاریس هم گفت: ببینید در این مورد ما در المپیک توکیو و با حضور این مربی موفق شدیم توسط جواد فروغی به مدال طلا دست پیدا کنیم البته که قبل از همه این اتفاقات در جریان هستیم که فروغی زیر نظر نجفی تمرین می‌کرد. رستمیان هم به هر حال در این سال‌ها زیر نظر هر دو مربی تمرین کرده است. ولی به هر شکل حالا دیگر بازی‌ها تمام شده و من بشخصه انتظار داشتم که در تپانچه علاوه بر هانیه رستمیان بتوانیم چند سهمیه دیگر به ویژه در بخش مردان به دست بیاوریم.

این مربی تیراندازی ادامه داد: در مورد تپانچه به نظرم می‌توان گفت که این آمادگی خوب خود این ورزشکار بود که موفق شد تا به فینال المپیک راه پیدا کند وگرنه در این دو سال ما روی تیراندازان خوبی سرمایه گذاری کردیم که انتظار می‌رفت بتوانیم چند سهمیه بیشتر به دست بیاوریم.

مربیگری در تیراندازی سخت است

کلهری با بیان اینکه مربیگری در تیراندازی سخت است؛ گفت: رشته تیراندازی واقعاً منحصر به فرد است و اجرای تکنیک‌ها کاملاً اختصاصی است. در سایر رشته‌های اکثراً شاهد این هستیم که هر ورزشکاری پارتنر دارد و یا گروهی تمرین می‌کنند و در نهایت یک بازی خوب می‌سازنند. اما در رشته تیراندازی اینگونه نیست هر ورزشکار تکنیک خاص خودش را دارد و در کل مدال گرفتن کار آسانی نیست.

او در ادامه تاکید کرد: آنچه که ما به عنوان خانواده این رشته انتظار داشتیم ابتدا این بود که تعداد سهمیه‌ها بیشتر باشد و در ادامه نیز برای رستمیان یک مدال را در نظر گرفته بودیم. در مدت اخیر فدراسیون تقریباً اکثر اعزام‌هایش را انجام داده بود و فقط یکی و یا دو رویداد را به دلیل مسائل مختلف نتوانست اعزام شود از همین رو انتظار هم از تیم بالا بود.

چهل امیرانی واقعاً خوب ظاهر شد

این کارشناس تیراندازی با اشاره به عملکرد دو نماینده تفنگ ایران در پاریس هم گفت: ما در تفنگ دو نماینده داشتیم شرمینه چهل امیرانی با توجه به سن و سال کمی که داشتند نمایش خوبی را بهم به اجرا گذاشتند و حتی نشان دادند که با فاصله کمی می‌توانستند به فینال راه پیدا کنند. البته قبل از اعزام او بیشتر نظرها این بود که شخص با تجربه‌تری در این ماده راهی المپیک شود اما در نهایت و مانند ادوار گذشته فردی اعزام شد که خودش سهمیه را به دست آورده بود. چهل امیرانی واقعاً خوب ظاهر شد و فکر می‌کنم فاطمه امینی هم با توجه به تجربه‌اش از عملکردش راضی باشد.

انتظار ما از تیم ملی کشورمان این نبود

وی افزود: ولی در مجموع باید بگویم انتظار ما از تیم ملی کشورمان این نیست. ما دوست داریم تعداد سهمیه‌هایمان بیشتر باشد، در مسابقات مختلف نتیجه بگیریم. در المپیک تیراندازی بالای ۲۰۰ ورزشکار شرکت می‌کند چرا نباید سهم ما بیشتر از اینها باشد این جای تأسف دارد. امیدوارم فدراسیون تیراندازی به خودش بیاید و یک مقداری برنامه‌ریزی کند. تیراندازی رشته تجهیزات محور است و ما واقعاً در این زمینه نقض داریم. وسایل گران است و به هر شکل فدراسیون باید تلاش کند همه این مشکلات را هموار کند.

کلهری در پایان تاکید کرد: باید آسیب شناسی هم شود که چرا و کجاها ما ضعف داریم و یا حتی نقاط قوت‌مان کجاست. به هر حال آینده‌نگری صورت بگیرد که به امید خدا بتوانیم در رویدادهای پیش رو به موفقیت برسیم.