تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752291
شناسه : 3752291
تاریخ :
آخرین وضعیت سد زاینده‌رود/ ۶۹ درصد مخزن سد خالی است اقتصاد ایران: اصفهان- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد و نیروگاه‌های زاینده رود از خالی بودن ۶۹ درصد مخزن این سد خبرداد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت سد زاینده‌رود اظهار داشت: ذخیره این سد مخزنی تا ۲۶ مرداد ماه به ۳۷۹ میلیون مترمکعب رسید.

وی اضافه کرد: هم اینک میزان آب ورودی به سد ۱۳ متر مکعب بر ثانیه و خروجی ۲۹ مترمکعب بر ثانیه است.

امسال ورودی آب به سد زاینده‌رود ۲۷ درصد کاهش یافت

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی (یکم مهرماه ۱۴۰۲) تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۳، میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود در مجموع ۹۷۴ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

به گفته وی بنا بر آمار موجود، میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود در بازه مشابه بلندمدت (۵۴ ساله) نیز یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون مترمکعب بوده است.

موسوی نایینی افزود: مجموع ورودی آب به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد و در مقایسه با بلند مدت مشابه ۲۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

خروج یک میلیارد و ۳۶ میلیون مترمکعب آب از سد در سال آبی کنونی

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی نیز با در نظر گرفتن میزان تبخیر، از ابتدای سال آبی تا ۲۶ مردادماه، یک میلیارد و ۳۶ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته ۹۷۷ میلیون مترمکعب و در بلندمدت تا این تاریخ، یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون مترمکعب حجم خروجی آب از این سد بود.

به گفته موسوی، خروجی از سد زاینده رود در سال آبی کنونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۱۷ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۵۳ درصدی ذخیره سد زاینده‌رود

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد و نیروگاه‌های زاینده رود خاطرنشان کرد: ذخیره سد زاینده رود سال گذشته در چنین روزی ۵۲۶ میلیون مترمکعب و در بلند مدت در این تاریخ، ۸۱۴ میلیون مترمکعب بوده و بر همین اساس ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۳ درصد کاهش دارد.

۶۹ درصد مخزن سد زاینده‌رود خالی است

موسوی نایینی ابراز داشت: هم اکنون ۳۱ درصد از ظرفیت سد زاینده رود پُرشدگی دارد و ۶۹ درصد مخزن این سد خالی است.

به گزارش خبرنگار مهر، میانگین بارشی ایستگاه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، از ابتدای سال آبی (یکم مهرماه ۱۴۰۲) تا ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳، یک‌هزار و ۱۷۲ میلیمتر است در حالی که آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی سال آبی (۱۴۰۱- ۱۴۰۲) تا این تاریخ، یک‌هزار و ۴۹۵ میلیمتر و میانگین بلند مدت یک‌هزار و ۳۵۴ میلیمتر بود.

کاهش ۲۲ درصدی بارش‌ها در سرشاخه زاینده‌رود

بارش‌های سال آبی کنونی در ایستگاه کوهرنگ در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۲ درصد و نسبت به بلندمدت این منطقه ۱۳ درصد کاهش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.

این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.