تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3752088
شناسه : 3752088
تاریخ :
ادامه کاوش‌ خیابان باباطاهر در گرو توافق میراث‌فرهنگی و شهرداری اقتصاد ایران: همدان-رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور گفت: ادامه کاوش‌های خیابان باباطاهر همدان در گرو توافق میراث‌فرهنگی استان و شهرداری است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سجاد علی‌بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در شهر تاریخی همدان آثار متعددی کشف شده و هنوز ناشناخته‌های فراوانی وجود دارد، اظهار کرد: همدان شهر کهنی است که حداقل از هزاره اول قبل از میلاد زندگی شهری در آن جریان داشته و مستندات آن در منابع تاریخی آمده و شواهد باستان‌شناسی نیز از این نکته پشتیبانی می‌کند.

وی یادآور شد: سال‌های قبل در محدوده میدان مرکزی همدان، آثار تاریخی متعددی شناسایی شد و احتمالاً در خیابان‌های منتهی به میدان که بافت کهن را شکل می‌دهد آثار تاریخی دیگری وجود داشته باشد.

علی‌بیگی ادامه داد: پس از کشف آثار در خیابان باباطاهر، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از تخریب آثار و تشخیص ماهیت آن‌ها، مجوز کاوش را سریعاً صادر کرد و عملیات کاوش آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه بقایای ارزشمندی از دورهای قاجار و سلجوقی در این محوطه پیدا شده است، خاطرنشان کرد: در کاوش گمانه عمیق، آثاری از دوران ساسانی، اشکانی، هخامنشی و ماد پیدا شد که نشان می‌دهد در این محوطه با لایه‌های مختلف شهر روبرو هستیم‌.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور با اشاره به اینکه ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در خیابان باباطاهر همدان ضروری است، گفت: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی آماده همکاری در این زمینه و صدور مجوز ادامه کاوش‌ها هستند.

علی‌بیگی با بیان اینکه ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در خیابان باباطاهر برای تشخیص لایه‌ها و حفظ آثار ضرورت دارد، افزود: این محوطه می‌تواند به عنوان یک مکان مهم برای باستان‌شناسی شهری مورد توجه قرار گیرد شبیه آن‌چه در اصفهان، یزد و آذربایجان غربی دنبال می‌کنیم و امیدواریم اینجا نیز برای مردم شهر همدان و گردشگران جاذبه‌ای منحصربه فرد باشد.

وی تصریح کرد: ادامه کاوش‌ها درباره استقرارهای قدیمی‌تر از دوره سلجوقی و تاریخی می‌تواند اطلاعاتی را در اختیارمان قرار دهد و این موضوع منوط به این است که اداره میراث‌فرهنگی استان و شهرداری برای حفظ اثر به توافق رسیده باشند.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور در پایان یادآور شد: در حالت کلی اگر اثری در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی حفظ نشود باستان‌شناسان ترجیح می‌دهند محوطه‌ای را کاوش نکنند.