تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3752019
شناسه : 3752019
تاریخ :
تصادف ابرخودرو ۳ میلیون دلاری در باند فرود ناسا چقدر هزینه داشت؟ اقتصاد ایران: ابرخودرو فوق‌سریع هنسی Venom F5، در ماه جولای کنترل خود را هنگام آزمایش در مرکز فضایی کندی از دست داد و خساراتی به‌بار آورد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خودرو ۳ میلیون دلاری Venom F5 شرکت آمریکایی هنسی (Hennessey) در ماه جولای (تیر و مرداد) هنگام آزمایش در مرکز فضایی کِندی دچار سانحه شد. جزئیات منتشرشده نشان می‌دهند که این سانحه در حالی رخ داده که هنسی مشغول آزمایش قطعات جدید روی این ابرخودرو بوده است.

براساس اعلام وب‌سایت ClickOrlando، سانحه‌ی خودروی ۳ میلیون دلاری هنسی باعث آسیب‌رسیدن به سطح باند فرودگاه شده؛ البته میزان این خسارت به‌نظر ناچیز بوده است. درواقع، هزینه‌ی تعمیرات به‌همراه پاک‌سازی مواد خطرناک پس‌ از حادثه، فقط ۷۱۲٫۷ دلار بود که به Space Coast Testing پرداخت شد؛ شرکتی که اجاره باند فرودگاه را مدیریت می‌کند.

اجاره‌ی LLF (مخفف Launch and Landing Facility) که زمانی به‌عنوان باند فرود شاتل‌های فضایی ناسا استفاده می‌شد و اکنون برای اهداف هوافضایی ازجمله حمل‌و‌نقل طبقات راکت‌های شرکت United Launch Alliance به‌کار می‌رود، به‌مدت چهار ساعت ۲,۲۰۰ دلار هزینه دارد. هنوز نمی‌دانیم آیا این همان تعرفه‌ای است که هنسی پرداخت کرد یا خیر.

جان هنسی، بنیان‌گذار Hennessey، پس‌ از حادثه‌ی خودرو Venom F5 در حساب اینستاگرام شرکتش اعلام کرد که تیم آن‌ها در حال آزمایش مجموعه‌ی آیرودینامیکی جدیدی بودند که در باند فرودگاه دچار مشکل و درنتیجه، از‌دست‌رفتن کنترل راننده شد. خوشبختانه راننده‌ی خودرو آسیبی ندید و شرکت هنسی اعلام کرد که در حال بررسی دلیل حادثه است. این آزمایش بخشی از تلاش‌های هنسی برای شکستن رکورد سرعت ۴۸۰ کیلومتربرساعت با Venom F5 و تبدیل‌شدن به سریع‌ترین خودرو تولید انبوه جهان بوده است.

اسنادی که ClickOrlando بررسی کرده است، به‌شدت ویرایش شده‌اند و به‌نظر می‌رسد تصویری از صحنه‌ی سانحه وجود ندارد. براساس گزارش وب‌سایت مذکور، این کار برای محافظت از رازهای تجاری شرکت هنسی انجام شده است.

مقالات مرتبط:
  • نسخه ویژه‌ی شورولت کامارو اگزرسیست هنسی معرفی شد
  • مالک اولین هنسی ونوم F5 محدود به ۴ هزار کیلومتر رانندگی در سال است

مدیریت LLF برعهده‌ی آژانس توسعه‌ی اقتصادی هوافضای ایالت فلوریدا به نام Space Florida است. سازمان‌های دیگری مانند آمازون برای پروژه‌ی کویپر، United Launch Alliance و لاکهید مارتین از این تأسیسات استفاده کرده‌اند.

شرکت‌های خودروسازی ازجمله تسلا و ولوو نیز از مسیر مستقیم حدود ۵ کیلومتری و صاف LLF برای انجام آزمایش‌های واقعی عملکرد و آیرودینامیک خودروهایشان استفاده می‌کنند.

هنسی در سال ۲۰۲۲ هنگام آزمایش قطعات Venom F5 به سرعت بیش‌ از ۴۳۶ کیلومتربرساعت در LLF دست یافت که کمی بیشتر از رکورد ۴۳۴ کیلومتربرساعت Venom GT این شرکت است که در همین مسیر و در سال ۲۰۱۴ ثبت شد.

شرکت مذکور به‌دنبال یافتن مسیری مستقیم و مناسب برای رساندن Venom F5 با قدرت ۱,۸۱۷ اسب بخار به سرعت بیش‌ از ۴۸۰ کیلومتربرساعت در حرکت رفت‌و‌برگشتی است. بوگاتی شیرون در سال ۲۰۱۹ در حرکتی یک‌طرفه به چنین سرعتی دست یافت؛ اما به‌نظر می‌رسد رکوردهای جهانی گینس برای ثبت رکورد نیازمند حرکت در هر دو جهت است.