تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3752005
شناسه : 3752005
تاریخ :
جمهوری آذربایجان در پی پیوستن به بریکس اقتصاد ایران: «فولاد بلبل‌اوغلو» سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو از خواست باکو برای پیوستن به گروه «بریکس» خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: «فولاد بلبل‌اوغلو» سفیر جمهوری آذربایجان در مسکو از خواست باکو برای پیوستن به گروه «بریکس» خبر داد.

اظهارات سفیر آذربایجان در روسیه، با سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به باکو نیز همزمان شده است.

کرملین اعلام کرده پوتین امروز (یکشنبه) و فردا مهمان جمهوری آذربایجان است.

کرملین اعلام کرده در جریان این سفر طرف‌های روس و آذربایجانی قصد دارند در مورد توسعه بیشتر روابط دوجانبه، شراکت و اتحاد راهبردی و همچنین مشکلات کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

به گزارش اسپوتنیک، انتظار می‌رود در این سفر، پوتین و «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بیانیه‌ای مشترک با اسناد بین‌دولتی و سایر اسناد امضا کنند.

از طرفی، در چنین شرایطی، سفیر جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که آیا باکو رسماً برای پیوستن به بریکس درخواست داده است یا خیر، گفت: «ما در این مورد با همکاران روسی خود صحبت کرده‌ایم، اما این روند و موضوع در حال انجام است».

او در همین راستا افزود: «صف طولانی از کسانی که مایل به پیوستن به بریکس هستند وجود دارد. آذربایجان تمایل خود برای پیوستن به این گروه را اعلام کرده است.»

گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد. برای اولین بار در سال ۲۰۱۱، زمانی که آفریقای جنوبی به چهار کشور موسس برزیل، روسیه، هند و چین پیوست، گسترش یافت. در اوت ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲)، در نشست این گروه در ژوهانسبورگ، بریکس تصمیم به توسعه دوباره خود و دعوت از ۶ کشور، ایران، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی گرفت که در نهایت، همه کشورها جز آرژانتین دعوت بریکس را پذیرفتند و از اول ژانویه به عضو رسمی این گروه تبدیل شدند.

روسیه در او ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) ریاست دوره‌ای یک ساله بریکس را بر عهده گرفت. بر اساس نظارت مسکو، بریکس بیش از ۲۰۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار خواهد کرد. رویداد کلیدی روسیه، اجلاس سران بریکس در اکتبر ۲۰۲۴ در کازان، تاتارستان، در منطقه ولگا روسیه خواهد بود.

اخیرا «کاظم جلالی»، سفیر ایران در مسکو از دعوت رسمی رئیس جمهور روسیه از «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در اجلاس سران گروه بریکس خبر داده است.

او همچنین درباره دستور کار سران بریکس افزود: «سران گروه بریکس در نشست خود در کازان، ضمن سخنرانی و طرح دیدگاه‌ها، درباره مسائل مهم بحث و بررسی خواهند کرد؛ در طول ماه‌های اخیر و طی جلسات بسیار زیادی که در سطوح مختلف بین اعضای بریکس برگزار شد، مباحثی جمع‌بندی شد که نکات اصلی این جلسات، ‌ به تأیید سران نیز خواهد رسید. گردهم آمدن ۱۰ عضو گروه بریکس در کازان، فرصت خوبی برای ملاقات‌های دوجانبه سران کشورهای عضو فراهم می‌آورد که از این فرصت، ‌ برای توسعه مناسبات با دیگر کشورها بهره گرفته خواهد شد.»