تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3751995
شناسه : 3751995
تاریخ :
۶ رشته قنات شهرستان تربت حیدریه مرمت و لایروبی شد اقتصاد ایران: تربت حیدریه- مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۶ رشته قنات با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال مرمت و لایروبی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قادری بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: از ابتدای امسال نیز، بیش از ۱۴۱ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال انجام شد که ۳۰ درصد آن از محل خودیاری کشاورزان و بقیه از محل اعتبارات دولتی بود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: از آنجا که یکی از مباحث اصلی در این حوزه خدماتی، مرمت و لایروبی قنات است، لذا از ابتدای امسال تاکنون، ۶ رشته قنات با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال مرمت و لایروبی و توزیع سوخت معادل ۶.۵ میلیون لیتر به ۲ هزار دستگاه تراکتور انجام شد.

وی در ادامه سطح اراضی کشاورزی، باغی و دامی را، ۹۱ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: تعداد بهره‌برداران کشاورزی ۱۹ هزار و ۴۱۵ نفر و تولید سالیانه نیز ،۴۳۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی است.

قادری با بیان اینکه در تولید برخی محصولات همچون زعفران رتبه نخست جهان را داریم، گفت: در برخی محصولات نظیر پسته جایگاه کشوری و در برخی نیز رتبه استانی داریم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: بر این اساس سطح زیرکشت زعفران ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار، سطح زیر کشت اراضی باغات دیمی و آبی ۱۵ هزار و ۱۰۰ هکتار، سطح زیرکشت گندم آبی و دیمی ۶ هزار و ۹۲۴ هکتار، جو سه هزار و ۷۶۷ هکتار، کلزا ۱۷۷ هکتار، چغندر سه هزار و ۳۵۰ هکتار، پسته سه هزار و ۲۲۰ هکتار و سیب‌زمینی هزار و ۱۰۰ هکتار است.

وی اضافه کرد: از مجموع هشت هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم، ۲۱ هزار تن گندم مازاد بر مصرف که ۳۰ درصد نسبت به پارسال بیشتر است، در قالب خرید تضمینی انجام و تاکنون معادل ۲۵ درصد مبلغ آن پرداخت و تا پایان شهریورماه امسال تسویه کامل انجام می‌شود.

قادری میزان خوب تولید امسال این خطه را، ناشی از بارندگی خوب زمستان پارسال و اوایل امسال و نیز حضور کارشناسان در مزرعه‌ها در قالب طرح تحول اقتصادی عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه به وضعیت مرغداری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع ۷۸ مرغداری موجود، ۴۹۰ واحد فعال و امسال ۲میلیون و ۳۷۲ هزار قطعه در مرغداری‌های شهرستان تولید شده‌است.

وی اظهار کرد: تعطیلی آن بخش از مرغداری‌ها دائمی نیست و بیشتر به خاطر بیماری و البته سرمایه در گردش به صورت موقتی غیرفعال شده‌اند.

قادری از کمبود نقدینگی به عنوان محوری‌ترین مشکل بهره‌برداران کشاورزان این خطه یاد کرد و گفت: افزایش نرخ سود بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد، موجب افزایش هزینه تولید شده‌است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه اضافه کرد: به تازگی مشکل برق نیز اضافه شده و کشاورزان این خطه برای استفاده از پنل خورشیدی، استقبال زیادی نکرده و مدعی هستند این تجهیزات بعد سه تا چهار سال مستهلک می‌شود.

وی همچنین گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت در سه ماه قبل، ۲ مشکل بوجود آمد که یکی کارگروه تنظیم بازار بحث دام و گوشت از استان خارج نشود که با مقاومت دامدار روبرو شد.

قادری افزود: مسأله دوم بعد ورود دام از افغانستان که باید در نخستین نقطه قرنطینه شود و چنین فضایی در تربت‌حیدریه وجود ندارد و قرنطینه در تربت‌جام انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: موضوع بعد آفت و سن‌زدگی گندم است که در سال‌های قبل داشتیم و البته به دلیل مبارزه با آفات و حضور کارشناسان میزان آن به صفر رسیده‌است.