تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3751951
شناسه : 3751951
تاریخ :
ظاهراً سوددهی استخراج بیت‌کوین به کمترین حد رسیده است اقتصاد ایران: با کاهش سود حاصل از استخراج بیت کوین به کمترین حد ممکن، به‌نظر می‌رسد زمستان ماینرهای این رمزارز فرارسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

تحلیل اخیر جی‌پی‌ مورگان نشان می‌دهد که تأمین قدرت پردازشی موردنیاز برای استخراج بیت کوین، دیگر سودآوری گذشته را ندارد. دلیل این امر سرازیر‌شدن سرمایه‌گذاران به‌سمت هوش مصنوعی و خروج آن‌ها از بازار رمزارز است.

به‌دلیل هجوم صنایع و شرکت‌های مختلف به حوزه‌ی هوش مصنوعی، شاهد کاهش بی‌سابقه‌ی سودآوری استخراج بیت کوین هستیم و نمی‌دانیم این روند نزولی تا کجا ادامه خواهد یافت. مهم‌ترین عامل در نتایج تحلیل جی‌پی‌مورگان، مفهومی به نام «هش‌ ریت» است. در دنیای رمزارز، هش‌ ریت به قدرت پردازشی موردنیاز برای استخراج رمزارزها گفته می‌شود.

در سیستم اثبات کار (PoW) رمزارزهایی مانند بیت کوین، ماینرها باید از توان محاسباتی بسیاری برای حدس‌زدن سریع کدهای هش طولانی مرتبط با هر کوین برخوردار باشند. درصورت موفقیت در حدس‌زدن این کدها، ماینرها با کوین استخراج‌شده پاداش می‌گیرند.

با کاهش ارزش بیت کوین در تابستان سال جاری، هش‌ ریت آن به‌اندازه‌ای افزایش یافت که تا آگوست (مرداد و شهریور ۱۴۰۳)، ارزش بازار بیش‌ از ۱۸ میلیون ماینر ثبت‌شده در ایالات‌ متحده حدود ۱۸ درصدی کاهش یافت.

درست زمانی‌که ماینرها در حال تحمل فشار بسیار زیادی بودند، قیمت بیت کوین نیز افت کرد و این اتفاقات باعث شد تا شرایط بدتر شود.

کوین‌دسک می‌گوید که سودآوری استخراج بیت کوین از زمان رویداد هاوینگ (Halving) در سال جاری، به‌طور پیوسته کاهش یافته است. در این رویداد، برای حفظ کمیابی و مبارزه با تورم، هر چهار سال یک‌ بار پاداش استخراج کوین جدید به‌ نصف کاهش می‌یابد.

درواقع، هش‌‌ ریت بیت کوین، یکی از شاخص‌های سنجش سودآوری استخراج این رمزارز، درمقایسه‌با دسامبر ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) حدود ۳۰ درصد و درمقایسه‌با قبل‌ از رویداد هاوینگ ۴۰ درصد کاهش یافته است.

مقالات مرتبط:
  • دولت السالوادور با «سوخت آتشفشان» ۴۷۴ بیت کوین استخراج کرد
  • روسیه استخراج رمزارز را قانونی کرد

گزارش‌ها نشان می‌دهند که صندوق بین‌المللی پول با هدف جلوگیری از فعالیت‌های پرمصرف و آلوده‌کننده‌ی محیط‌زیست، قصد دارد هزینه‌ی برق مصرفی استخراج رمزارز را تا ۸۵ درصد افزایش دهد. همین موضوع باعث شده است تا اکنون بدترین زمان برای تبدیل‌شدن به ماینر بیت کوین باشد.

به‌هر‌حال اینکه طرفداران سرسخت بیت کوین وضعیت کنونی را به‌عنوان نشانه‌ای از جهش آینده در نظر بگیرند یا خیر، همچنان سؤالی بی‌جواب است.