تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3751946
شناسه : 3751946
تاریخ :
خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به اقتصاد کشاورزی خلیل آباد  اقتصاد ایران: خلیل آباد- مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد گفت: انگور کاران خلیل آبادی امسال هم خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را لمس کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمود شبان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان خلیل آباد دارای ۵۷۲۷ هکتار انگور است که عمده انگور تولید شده به میزان ۸۰ درصد تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری به کشورهای همسایه و سایر استان‌های کشور می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد افزود: کمبود بارش در سال جاری و ادامه خشکسالی، خسارت سرما در اسفند ماه گذشته و تگرگ، سیل و طوفان فروردین سال جاری و تنش‌های آبی با کاهش ۵۰ درصدی تولید نسبت به میانگین سال‌های گذشته مواجه هستیم.

وی با اعلام اینکه در سال قبل ۸۵۰ میلیارد تومان میزان خسارت وارده به اقتصاد شهرستان را داشتیم اظهار کرد: امسال هم با توجه به کاهش محصول و نیز کیفیت آن بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان بر اورد می‌گردد که امید است دست اندرکاران استان و کشور به داد باغدار و کشاورزان برسند.

شبان با اعلام اینکه اکثر بهره برداران شهرستان خلیل آباد در تولید انگور فعالیت دارند، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال انگور کاران شهرستان با توجه به خاموشی چاه موتورها که تأخیر در آبگیری باغات را منجر شده است، کمتر از ۵۰ درصد برداشت محصول داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد گفت: باغات انگور این منطقه دارای شرایط ویژه ای از نظر کمی و کیفی است به نحوی که انگور تولید شده دارای لطافت خاصی بوده و درآمد اصلی مردم در این شهرستان بیشتر از راه تولید این محصول و محصول کشمش است.

صادرات انگور خلیل آباد

وی بیان کرد: ۵ واحد سردخانه به ظرفیت ۱۰ هزار تن در شهرستان فعال است و سته بندی و صادرات انگور به کشورهای همسایه از جمله حوزه خلیج فارس و نیز اروپا صادر می‌شود.

شبان افزود: در شهرستان خلیل آباد بیش از ۳۰ نوع انگور شناسایی شده است که مهمترین آن عبارتند از پیکامی و عسکری معمولی که جهت تولید کشمش و تازه خوری مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد از سایر انگور منطقه به ترکمن ۴، لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مس که، طرقی، خلیلی، سرقی، و ارقام تجاری جدید که جهت تازه خوری و تهیه مویز و تیفی استفاده می‌شود، اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت انگور در استان خراسان رضوی نزدیک به ۲۲ هزار هکتار با میانگین تولید ۲۱ تن در هکتار بوده که بیشتر سطح زیر کشت آن مربوط به خلیل آباد است.

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی از نظر سطح زیرکشت انگور در رتبه چهارم و از لحاظ میزان تولید رتبه اول را دارد.