تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3751852
شناسه : 3751852
تاریخ :
مؤسسه مالی بزرگ آمریکایی به استقبال ETF بیت‌کوین رفت اقتصاد ایران: شرکت گلدمن ساکس که در زمینه‌ی خدمات مالی و بانکداری فعالیت دارد، با قدرت وارد بازار ETF بیت کوین شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

با چراغ سبز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به صندوق‌های قابل‌ معامله در بورس بیت‌ کوین (ETF) در ژانویه‌ (دی و بهمن ۱۴۰۲)، سرانجام بسیاری از مؤسسات مالی سنتی در سراسر وال‌استریت و فراتر از آن، توانستند وارد بازار رمزارز شوند. از آن زمان تاکنون، جریان ورود سرمایه به این حوزه برقرار بوده، اما گاهاً با فراز و نشیب‌هایی نیز مواجه شده است.

چهارشنبه‌ی گذشته، مهلت ثبت گزارش‌های 13F مربوط به سه‌ماهه‌ی دوم برای بانک‌ها و صندوق‌های پوشش ریسک با دارایی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به پایان رسید. در گزارش‌های مورد بحث، جزئیات سرمایه‌گذاری‌ها و خرید و فروش‌های این شرکت‌ها در بازه‌ی زمانی مذکور فاش می‌شود.

گلدمن ساکس با خرید ETF بیت کوین با قدرت تمام وارد حوزه‌ی رمزارزها شد، درحالی‌که رقیب آن یعنی مورگان استنلی بخشی از دارایی‌های رمزارزی خود را کاهش داد. جی‌پی‌مورگان نیز هنوز اقدام قابل‌ توجهی در این زمینه انجام نداده است.

به گزارش CNBC، شرکت‌ها فرصت‌های زیادی برای ورود محتاطانه به بازار ارز دیجیتال دراختیار دارند. پس‌ از پذیرش تعدادی از صندوق‌های قابل‌ معامله در بورس مرتبط با بیت کوین، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ماه گذشته راه را برای صندوق‌های قابل‌ معامله در بورس مبتنی‌بر اتریوم نیز هموار کرد و به سرمایه‌گذاران اجازه داد به دومین رمزارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار دسترسی داشته باشند. این دارایی‌های جدید در گزارش‌های سه‌ماهه‌ی سوم منعکس خواهند شد.

گلدمن ساکس در دوره‌ی سه‌ماهه‌ی مارس تا ژوئن (اسفند ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳) با خرید ۴۱۸ میلیون دلار ETF بیت کوین، برای اولین‌بار وارد بازار این رمزارز شد. بزرگ‌ترین سهم این بانک، مالکیت ۲۳۸ میلیون دلاری سهام صندوق بیت‌ کوین iShares متعلق به بلک‌راک است. این بانک همچنین ETF بیت کوین را از گری اسکیل، Invesco، فیدلیتی و سایر شرکت‌ها خریداری کرده است.

مورگان استنلی اولین بانک بزرگ وال‌استریت بود که چراغ‌سبز را به ۱۵٬۰۰۰ مشاور مالی خود نشان داد تا صندوق‌های قابل‌ معامله در بورس بیت‌ کوین ارائه‌شده ازطرف بلک‌راک و فیدلیتی را به مشتریانی که حداقل ۱٫۵ میلیون دلار دارایی دارند، معرفی کنند.

مقالات مرتبط:
  • نگاهی به هفته جهنمی صنعت کریپتو؛ از ضرر ۱٫۲ میلیون دلاری تا سرقت ۲۳۰ میلیون دلاری
  • بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیا پس از ۷ ماه فعالیت‌هایش را در هند از سر گرفت

از ۱٫۵ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت مورگان استنلی، این بانک سهم خود را در صندوق‌های قابل‌ معامله در بورس بیت کوین از حدود ۲۷۰ میلیون دلار به حدود ۱۸۹ میلیون دلار کاهش داده است. درحال‌حاضر، بخش زیادی از دارایی‌های بیت کوین این بانک ازطریق صندوق iShares تأمین می‌شود.

جی‌پی‌مورگان دارایی رمزارزی بسیار کمتری نسبت به رقبا دارد که شامل حدود ۴۲٬۰۰۰ دلار سهام در ETF بیت کوین گری اسکیل و همچنین ۱۸٬۰۰۰ دلار دیگر از صندوق بیت‌ کوین ProShares می‌شود. HSBC تقریباً ۳٫۶ میلیون دلار بیت کوین دارد که کل آن را از Ark 21Shares خریداری کرده است.

UBS هم حدود ۳۰۰٬۰۰۰ دلار ETF بیت کوین در اختیار دارد و Bank of America نیز دارایی‌هایی در حدود ۵٫۳ میلیون دلار دارد که بیشتر آن را از بلک‌راک و فیدلیتی خریداری کرده است.