تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3751814
شناسه : 3751814
تاریخ :
مردم جز رنج بیماری نباید رنج دیگری را تحمل نکنند اقتصاد ایران: محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت برای دفاع از خود پشت تریبون مجلس شورای اسلامی رفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز محمد رضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در جلسه رای اعتماد مجلس گفت : « امروز امده ام و آماده ورود به عرصه مدیریت خطیری شدم که با جان انسان ها مرتبط است. امروز اماده ام که با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.

این جمله عصاره همه برنامه های حوزه سلامت است و محصول سیاست های مقام معظم رهبری است که مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند وظیفه خود می دانم که از تمام کارکنان حوزه سلامت تشکر و تقدیر و تعظیم کنم تمام کسانی که به صورت شبانه روزی و در هر شرایطی در محل کارشان حاضرند و خدمت می کنند.»

وی افزود :« وزیر بهداشت از یک طرف نماینده 68 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی است و 250 هزار نفر دانش آموخته علوم پزشکی و 230 هزار نفر گروه پرستاری و بش از 22 هزار نفر هیات علمی و بیش از 250 هزار سایر کارکنان حوزه سلامت در هزار و پنجاه بیمارستان دولتی و خصوصی و خیریه است از طرف دیگر خدمتگزار 87 میلیون ایرانی دریافت کننده خدمات سلامت در تمام نقاط کشور به عنوان یک پزشک یاد گرفتم حامی آنها باشم که علیرغم تمامی پشیرفت های حوزه سلامت دچار کمبودها و محرومیت های جدی هستند و با چالش های بزرگی مثل میزان پرداخت از جیب و هزینه های کمرشکن روبرو هستند.»

وی با بیان اینکه :« من 40 سال است که به طور مستقیم در مسیر خدمت رسانی به همین مردم در روستاهای دورافتاده بودم .» افزود :« 40 سال است که در کار و زندگی با کادر بهداشت و درمان کشور در ارتباط هستم پذیرفتن این مسوولیت در چنین شرایطی تفاوت زیادی با زمان جنگ ندارد برای حفظ کشور از هر گزند و آسیبی متعهد هستم و این تعهد را بارها در عمل ثابت کردم کشور اکنون در گیر بحران های مختلفی است ما دچار تحریم های ظالمانه و محدودیت های مالی و پولی متعدد هستیم.»

ظفرقندی گفت :« کسب رضایت مردم وظیفه دولت است و حوزه سلامت یکی از مهمترین ارکان کسب رضایت مردم است و بنده اکنون اماده هستم تا تمام تلاش و توان و تجربه و همت خود را برای ارتقای حوزه سلامت و کاهش رنج مردم به کار ببرم. »

وی افزود :« حوزه سلامت یک بخش خدماتی تخصصی است که برای موفقیت در آن راهی بجز در داخل و بین الملل نداریم مبنای کار در وزارت بهداشت ارائه خدمات سلامت به مردم به صورت در دسترس و با رعایت عدالت و کیفیت مناسب است. ایران جزو کشورهای سرامد در منطقه است در گسترش شبکه بهداشت در دهه 60 کنترل بیماری ها و افزایش دسترسی به خدمات تا ارائه پیشرفته ترین خدمات مانند پیوند اعضا موفقیت کسب کرده ایم.ما در شیراز بخش پیوند کبدی داریم که در جهان رتبه اول را دارد در تهران بخش پیوند کبدی داریم که هزار و هشتصد پیوند کبد انجام دادیم.»

ظفرقندی یاد آور شد : « نظام سلامت به موفقیتی رسیده است که ایرانیان خارج از کشور هم مشتاق دریافت درمان از ایران هستند. در حوزه سلامت به شاخص های بین المللی دست یافته ایم و در اموزش پزشکی گوی سبقت ربوده ایم و دانشجویانی تربیت کرده ایم که تمام دنیا خواهان جذب آنها هستیم. 1400 دانشجوی بین الملل نشانه این توانمندی است. در حوزه سلامت چالش های مهمی هم داریم که توجه به آن در اولویت هایمان است.»

وی با بیان چالش های مختلف نظام سلامت افزود :« چالش اول بحث تولیت سلامت است که طبق سیاست های کلی سلامت بر عهده وزارت بهداشت است همانطور که می دانید 70 درصد سلامت مردم تحت تاثیر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است که مدیریت آن خارج از حوزه بهداشت است بیشترین عمر از دست رفته مردم ایران مربوط به تروما و حوادث و سوانح است که بخش عمده آن مربوط به خودروها است.

چالش دوم که در چند سال اخیر نمایان شده خروج از چرخه خدمت و تغییر شغل است موضوع مهاجرت همین امروز در بخش پرستاریو پزشکی یک معضل جدی خود را نشان داده است می توانیم مهاجرت را کم و معکوس کنیم.

چالش سوم بحران دارو وتجهیزات پزشکی است برای حل آنها راهکارهای فوری و تصمیمات جدی داریم در همین دو روز گذشته از دکتر عارف خواستم که به صورت فوری 300 قلم کمبود دارو را با تزریق منابع جبران کنیم .

چالش چهارم فرسودگی امکانات بستری و تجهیزات است.

علاوه بر چالش های فوق موضوعات جدید دیگری پا به عرصه گذاشته اند که بدون توجه به آنها نمی توان برنامه ارائه کرد. در کنار چالش ها دولت برای ارتقای سلامت مردم فرصت های مهمی برای وزارت بهداشت دارد که اولین ان حمایت رهبر و توجه ایشان به دانشگاهها است.

ظفرقندی شخص رییس جمهور که مسلط به حوزه سلامت است را فرصت دانست و افزود :« فرصت سوم تشکیل دولت وفاق ملی است که مبنای آن خدمت به مردم بدون در نظر گرفتن سلیقه های سیاسی است امکان تعامل مثبت با نمایندگان مجلس فرصت دیگری است»

این خبر ادامه دارد...