تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3751739
شناسه : 3751739
تاریخ :
لزوم بهره گیری از ظرفیت سمن های تخصصی در حوزه مدیریت شهری اراک اقتصاد ایران: اراک- سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: بهره گیری از ظرفیت سمن های تخصصی در حوزه مدیریت شهری اراک ضروری است چرا که این مهم سبب افزایش کمی و کیفی ارائه خدمات به شهروندان می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سایر کشورها نقش سازمان‌های مردم نهاد در افزایش کمی و کیفی مدیریت شهری راهبردی و برجسته است از این رو نخست باید سمن‌ها را به رسمیت بشناسیم و به ظرفیت‌های آنها در مدیریت شهری باور پیدا کنیم.

وی افزود: تعامل سازنده مدیریت شهری با سمن‌ها یک رابطه برد-برد است و باید در حوزه‌های تصمیم سازی، برنامه ریزی، اجرا، دیده بانی و مطالبه گری، سمن‌ها را دخیل کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: مدیریت شهری باید نیازمندی و مسائل خود را در اداره شهر به سمن‌ها عرضه کند و از آنها برای اداره هر چه بهتر شهر کمک بگیرد و دست یاری خود را به سوی آنها دراز کند.

خسروانی ضمن تاکید بر اینکه در مدیریت شهری برای تصمیم سازی، سیاست گذاری و تدوین برنامه‌ها به کمک سمن‌ها نیازمندیم گفت: معتقدیم شهر را باید با هم بسازیم و به سمت برنامه ریزی و بودجه ریزی از پایین به بالا حرکت کنیم و بهترین نهادی که می‌تواند ما را در این حوزه یاری کند سمن‌ها هستند.

وی در تشریح مقوله بودجه ریزی مشارکتی گفت: این شیوه بودجه ریزی، امروزه یکی از ایده‌های برتر و پر طرفدار در سطح جهان است که مدیریت شهری را وادار می‌کند بر اساس نظر مردم و نیازمندی‌های آنها و مسئله‌های اصلی شهر بودجه تدوین کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کلانشهر اراک تاکید کرد: حتی در حوزه نقد و ارزیابی و مطالبه گری هم سمن‌ها می‌توانند یار و همراه مدیریت شهری باشند و باید اذعان کرد نقدها و مطالبات آنها برآمده از بطن جامعه است و دلسوزانه و به دور از حب و بغض‌های شخصی است چرا که مهمترین ویژگی سمن‌ها غیر انتفاعی بودن آنهاست.

کلانشهر اراک دارای سند چشم انداز ۲۰ ساله است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: این شهر دارای سند چشم انداز ۲۰ ساله است که مد نظر ما در تدوین برنامه‌های ۵ ساله اول و بودجه‌های سنواتی بوده و در این چشم انداز بر اداره مشارکتی شهر تاکید شده است.

خسروانی افزود: در این سند قید شده که پس از ۲۰ سال، اراک شهری برخوردار از مدیریتی هوشمند و مشارکتی با شهروندانی آگاه، فعال، مسئول، مشارکت جو و شهروندمدار است که با شهروندانش سخن می‌گوید و صدای آنها را می‌شنود و این فرازها نشان دهنده اهمیت مشارکت مردم و تشکل‌های مردمی در اداره شهر است که ما به عنوان اعضای شورای شهر، خود را پایبند به این سند می‌دانیم و موظف هستیم بند بند آن را مد نظر قرار دهیم.

تدوین برنامه پنج ساله دوم کلانشهر اراک

وی گفت: با توجه به اتمام برنامه پنج ساله اول کلانشهر اراک در پایان امسال، در حال تدوین برنامه پنج ساله دوم شهر هستیم و اکنون بهترین زمان برای بهره گیری از نظرات و ایده‌های سمن‌ها است و ما تلاش خواهیم کرد تا بستر حضور و اظهار نظر تشکل‌های مردم نهاد را فراهم کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: ما در برخورداری از توانمندی‌های سمن‌ها در مدیریت شهری با مشکلاتی از جمله بروکراسی پیچیده اداری در شهرداری بر سر راه سمن‌ها و عدم شناخت شهرداری از ظرفیت‌های سمن‌ها و نبود یک واحد اداری در ساختار سازمانی شهرداری که مسئول برقراری ارتباط با سمن‌ها باشد مواجه هستیم که باید تدابیر ویژه ای در این راستا اندیشیده شود.