تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3751628
شناسه : 3751628
تاریخ :
بزرگترین پایگاه ناتو در رومانی ساخته می‌شود اقتصاد ایران: ناتو در راستای تقویت جناح شرقی خود به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر روسیه بزرگترین پایگاه خود را در شرق رومانی احداث می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، بزرگترین پایگاه نظامی ناتو در اروپا در فرودگاه منطقه‌ای رومانی در کنستانسا ساخته می‌شود که فقط 100 کیلومتر از مرز اوکراین در دریای سیاه، که روسیه ادعا می‌کند متعلق به خودش است فاصله دارد.

به این ترتیب فرودگاه "Mihail Kogălniceanu" که شبیه یک فرودگاه منطقه‌ای نسبتا معمولی در رومانی است اما در آینده بزرگترین پایگاه ناتو در اروپا خواهد بود. انتظار می رود تا چند سال دیگر 10000 سرباز در اینجا از اعضای ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی مستقر شوند.

ناتو خواهان تقویت جناح شرقی این ائتلاف نظامی در شرق رومانی است. این مکان از نظر استراتژیک مهم است چرا که نزدیک به اوکراین و تنها 15 کیلومتر با دریای سیاه، که روسیه ادعا می‌کند متعلق به خود است فاصله دارد. ناتو سال‌هاست که این منطقه را نادیده گرفته است، اما از زمان الحاق کریمه به روسیه، خود را در این منطقه تجهیز کرده و از زمان تهاجم کامل روسیه به اوکراین، این منطقه بیشترین اهمیت را برای ناتو پیدا کرده است.

این فرودگاه در نزدیکی شهر کنستانسا تا به حال دارای یک بخش نظامی بوده است که توسط نیروی هوایی رومانی و متحدان آن در ناتو استفاده می‌شده است. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده طی 20 سال آینده، "Mihail Kogălniceanu" به طور قابل توجهی بزرگ و مدرن خواهد شد. برنامه توسعه این پایگاه حدود 3000 هکتار است که حدود ده برابر بزرگتر از Tempelhofer Feld در برلین است و حتی پایگاه بزرگ Ramstein در راینلاند-فالتز را کوتوله می کند.

قرار است در این فرودگاه باندهای اضافی برای جت‌های جنگنده و باندهای اضافی و آشیانه برای هواپیماهای نظامی عظیم ساخته شود. علاوه بر این، انبارهای مهمات، انبارهای سوخت و مناطق ذخیره سازی فناوری در این پایگاه عظیم و مدرن ناتو ساخته خواهد شد. نیکولای کرتو، فرمانده این پایگاه هوایی، در مقاله‌ای در رادیو اروپای آزاد توضیح داد: هر چیزی که طبق استانداردهای ناتو ضروری است ایجاد می‌شود.

انتظار می‌رود این توسعه تا 20 سال ادامه داشته باشد و 2.5 میلیارد یورو هزینه داشته باشد. خانواده‌های سربازان ناتو نیز در اینجا زندگی خواهند کرد. به همین دلیل مدارس و مهدکودک‌ها، مغازه‌ها و بیمارستان در این منطقه ساخته می‌شوند. در اصل، یک شهرک نظامی جداگانه در حومه شهر رومانیایی کنستانسا در حال ساخت است.

در مجموع 70000 سرباز ناتو در رومانی مستقر می‌شوند. بوندسوهر هم هواپیماهای یوروفایتر را به این پایگاه هوایی منتقل می‌کند. از اینجا، ناتو بر حریم هوایی در جناح شرقی خود نظارت می‌کند و برای مواقع اضطراری و البته همیشه با احتیاط برای جلوگیری از سوء تفاهم و عدم ایجاد تشدید تنش شدید مانورها و تمرین های نظامی را برگزار می‌کند.

فرمانده پایگاه هوایی کرتو می‌گوید روابط بین شرکا و متحدان "هیچ وقت بهتر از امروز نبوده است." این را می‌توان با بسیاری از مأموریت‌های آموزشی انجام شده توسط کشورهای ناتو در حریم هوایی رومانی نشان داد.

به زعم ناتو حوادث سال‌های اخیر نشان می دهد که وضعیت دریای سیاه چقدر خطرناک است. در سپتامبر 2022، یک جنگنده روسی موشکی را به سمت هواپیمای جاسوسی بریتانیا بر فراز دریای سیاه شلیک کرد، اما این موشک به هواپیمای شناسایی با حدود 30 خدمه اصابت نکرد. در آن زمان مسکو اعلام کرد که موشک هدایت شونده به دلیل یک خطای فنی هدف قرار گرفته است. یک سال بعد بی بی سی گزارش داد که این احتمالاً فقط یک بهانه است. خلبان جنگنده روسی ظاهراً پیام مبهم ایستگاه زمینی را اشتباه تعبیر کرده و به همین دلیل موشک را عمدا شلیک کرده است.

حادثه بعدی در مارس 2023 رخ داد. بر اساس اطلاعات آمریکا در آن زمان هم یک پهپاد آمریکایی با یک جنگنده روسی برخورد کرد و سپس سقوط کرد. سپس آمریکایی‌ها از اقدامات "خطرناک و غیرحرفه ای" روس‌ها صحبت کردند.

روسیه هم به این طرح های توسعه پایگاه ناتو در رومانی به شیوه معمول خود واکنش نشان داده است. "آندری کلیموف"، معاون رئیس جمهور در کمیته روابط خارجی روسیه از "تهدیدی برای بخارست" صحبت کرد. وی در این باره گفته است: هرچه این پایگاه نظامی ضد روسیه" بزرگتر باشد و به مرزهای روسیه نزدیکتر باشد، در صورت حمله به روسیه، احتمال اینکه هدف "حملات تلافی جویانه" احتمالی باشد، بیشتر می شود. وی افزود: اگر رومانیایی‌ها آن را دوست داشته باشند، مسلماً این به خودشان مربوط است اما باشگاه انتحاری ناتو معمولاً طبق عادت غیرنظامیان را به چنین ماجراجویی‌هایی می‌کشاند که می‌تواند برای خانواده‌ها و فرزندان آنها پایان بدی داشته باشد.

انتهای پیام/