تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3751617
شناسه : 3751617
تاریخ :
مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب ایجاد می‌شود اقتصاد ایران: توافق‌نامه همکاری مشترک، مابین معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و مجموعه‌ای از سرمایه گذاران امضا شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به منظور پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در زیست بوم فناوری و نوآوری صنایع بیوتکنولوژی دارویی و افزایش عمق بومی سازی زیست فناوری دارویی و نیز رونق کسب و کارهای مرتبط در سطح ملی، ضروری است ایجاد یک مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب مورد توجه ویژه قرار گیرد.

با عنایت به این ضرورت و در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان زیست بوم صنایع این توافق نامه ۱۵ مردادماه جاری بین معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور - به نمایندگی، روح‌الله دهقانی - و پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی - به نمایندگی، حسن مسلمی نائینی - و مجموعه سرمایه گذاران - به نمایندگی غلامرضا اخوان فرید - منعقد شد. براساس این توافق‌نامه، سرمایه گذار و جهاد دانشگاهی اقدام به ایجاد یک مرکز هم آفرینی با نسبت ۷۰ به ۳۰ می کنند.

حمایت از شرکت های فناور حوزه بیوتکنولوژی

موضوع توافق‌نامه، تسهیل و حمایت از ایجاد، توسعه زیست بوم نوآوری و افزایش عمق بومی سازی فناوری صنعت کشور با ایجاد مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در ساختمانی شامل عرصه حدود هفت هزار و ۳۵۰ متر مربع و مجموع اعیان تقریبی ۱۸ هزار متر مربع که مجوزهای لازم در خصوص گسترش آن از شهرداری اخذ شده و متعلق به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی است.

حمایت از شرکت‌های فناور حوزه بیوتکنولوژی دارویی جهت هم افزایی و تولید با عمق فناوری بالا؛ ایجاد فبلب بزرگ ساخت و تولید مرتبط با صنایع زیست فناوری پزشکی دارویی، شناسایی و رفع نیازهای اساسی و گلوگاههای فناورانه صنایع داروهای نوترکیب و برنامه ریزی برای حل این نیازها در مرکز هم آفرینی و هم افزایی در تولید با مقیاس شرکت‌های دانش بنیان و تأثیر گذار در صنعت از جمله اهداف این توافق نامه است.

همچنین ایجاد فضایی حرفه ای برای تبدیل ایده صاحبان ایده به محصول و کسب و کارهای فناورانه در محیطی تخصصی، پویا، خلاق و نوآور با رعایت استانداردهای بین المللی، ایجاد ظرفیت صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی با استفاده از کارگزاران تخصصی مستقر در مرکز هم آفرینی و ایجاد زمینه لازم برای فعالیت مشترک بین واحدهای فناور داخلی و خارجی و ایجاد کنسرسیوم ها و تعریف پروژه های فناورانه و فعالیت‌های پژوهشی کاربردی مشترک در صنعت داروهای زیستی در راستای این توافق نامه رقم خواهد خورد.

حمایت از تکمیل زنجیره ارزش توسعه محصولات جدید افزایش مقیاس و تولید محصولات فناورانه با محور ایجاد یک زیست بوم پویا و متعامل و ارائه خدمات تجاری سازی و توسعه کسب و کار به واحدهای مستقر در مرکز هم آفرینی نیز از دیگر اهداف این توافق نامه است.

حمایت پنج هزار میلیارد ریالی معاونت علمی جهت ایجاد زیرساخت‌ و تجهیز کارگاه‌ها

معاونت علمی و فناوری نیز در راستای انجام موضوعات و زمینه‌های همکاری مشترک این توافق نامه، موظف است شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در زمینه مرتبط با موضوع قرارداد را جهت همکاری و استقرار در مرکز هم آفرینی تشویق کند و برای تخصیص منابع مالی لازم جهت ایجاد زیر ساخت‌های فیزیکی و تجهیز کارگاه ها تا حداقل پنج هزار میلیارد ریال طی دوره به‌سازی و تجهیز در راستای حمایت از زیست بوم نوآوری از محل اعتبار مالیاتی، به مجموعه سرمایه گذاران با طی شدن تشریفات قانونی، حمایت و کمک کند.

همچنین مجموعه های توانمند و دارای صلاحیت بهره برداری از بخشهای مختلف مرکز هم آفرینی را به سرمایه گذار معرفی و به منظور ترغیب شرکتهای دانش بنیان و فناور برای استقرار و سرمایه گذاری در مرکز هم آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب تسهیلات و امتیازات تشویقی را در اختیار آنها قرار دهد.

معاونت جهت توسعه فعالیتهای فناورانه در این مجموعه از امکان استفاده از مبلغ دو هزار میلیارد ریال اعتبار حمایتی تحقیق و توسعه حمایت خواهد کرد.

اختصاص ساختمان پژوهشگاه رویان به مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی

جهاد دانشگاهی متعهد شد در راستای انجام موضوعات و زمینه‌های همکاری مشترک این توافق نامه، ساختمان متعلق به پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان واقع در اصفهان، منطقه ۱۷ شهرک نرگس را برای ایجاد شرکت و مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب در اختیار مجموعه سرمایه گذاران قرار دهد.

برنامه زمان بندی و توجیهات فنی اقتصادی جهت تکمیل و آغاز بهره برداری از مرکز، پس از تاسیس شرکتی که توسط سرمایه گذار و جهاد دانشگاهی در راستای ایجاد مرکز هم آفرینی راه‌اندازی می شود، توسط مدیرعامل شرکت اعلام خواهد شد.