تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3751593
شناسه : 3751593
تاریخ :
شور حسینی در کردستان/مرز باشماق تصویری از همدلی سنی و شیعه اقتصاد ایران: سنندج_ مرز باشماق یکی از مسیرهای تردد زائران اربعین حسینی است و زائران، باشماق را تصویری از همدلی شیعه و سنی می دانند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: تنها هفت روز تا شور حسینی مانده است، و شور و شوق زائران و تلاطم حضورشان برای سفر به سرزمین ماتم‌ها بیشتر می‌شود.

اربعین سالار شهیدان امام حسین (ع) یادآور گریه‌ها و خون دل‌هایی است که به جان خریداری شد و امروز ماتم آن هر ساله عاشقان و دلداران حسینی را در روز بیستم صفر دور هم جمع می‌کند تا عزای سرورشان را به سر بگیرند.

حضور پرشور زائران ایرانی امام حسین اما جلوه دیگری به عزاداری‌ها می‌دهد، اینکه هر ساله میلیون‌ها نفر به عشق شور و ماتم حسینی پا به کربلا می‌گذارند.

کردستان به مدت سه سال میزبان، میهمانان حسین (ع) است و زائران از مرز باشماق راهی این سرزمین می‌شوند و در این روزهای آخر حضور پرشور زائران بیشتر می‌شود.

شور حسینی در کردستان/مرز باشماق تصویری از همدلی سنی و شیعه

با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی، زائران سفر اربعین خود را نهایی کرده و از سوی ۶ مرز رسمی کشور به این سرزمین مقدس راهی می‌شوند.

شرکت کنندگان در همایش بزرگ پیاده روی اربعین مسیر طولانی در پیش دارند و اینکه با طی زیباترین مسیر به این سرزمین غرق در جمال و آرامش برسند، انتخاب یک مسیر سرشار از جاذبه معنویت این سفر را دوچندان می‌کند.

کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش است و عطر شهدای جنگ تحمیلی در گوشه گوشه و ذره ذره خاک این سرزمین پیچیده است، چه شهدای انصار و چه شهدای مهاجر و تقدیم پنج هزار و ۴۸۱ شهید از استان کردستان نشان دهنده و گویای دلاور مردی‌های این مردم است.

مرز باشماق و مریوان هم از شهرهای حماسه‌ساز جنگ تحمیلی بود که امروز با باز کردن آغوش خود به سوی میهمانان امام حسین (ع) حجت را بر عشق و عاشقی و جاودانگی تمام کرد.

این روزها و در آستانه اربعین حسینی پایانه مرزی باشماق و محورهای منتهی به آن مملو از حضور زائران اربعین حسینی از مناطق مختلف کشور است.

شور حسینی در کردستان/مرز باشماق تصویری از همدلی سنی و شیعه

زواری که سفر از مرز باشماق را انتخاب می‌کنند، علاوه بر تجربه معنویتی که در نتیجه سفر به سرزمین رشادت‌ها و مجاهدت‌های خاموش نصیبشان می‌شود به گفته مقام معظم رهبری که کردستان سرزمین فرهنگ و هنر است، از مزایا و میزبانی فرهنگی کردستانی‌ها هم بهره‌مند می‌شوند.

باشماق خوش آب و هواترین مرز تردد زائران

بانوی زائری که از مرز باشماق روانه کربلای معلی است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مرز باشماق یکی از خوش آب و هواترین مرزهایی است که امسال برای دومین بار از این مرز تردد می‌کنم.

وی که از خراسان شمالی راهی کربلای معلی شده است، افزود: عشق به امام حسین خستگی و دوری راه نمی‌شناسد هر ساله با عشق راهی کربلا می‌شوم و امسال نیز مرز باشماق را همچون سال قبل انتخاب کردم زیرا مهمان نوازی کردها در موکب‌های مرز باشماق و طبیعت دلنشین این مسیر از خستگی راه می‌کاهد

وی که همراه با فرزندان خود راهی این مرز شده بود اضافه کرد: تا زمانیکه بتوانم هر سال در اربعین شرکت خواهم کرد و امیدوارم باز هم سالهای آینده بتوانم از این مرز عبور کنم.

شور حسینی در کردستان/مرز باشماق تصویری از همدلی سنی و شیعه

زیبایی‌های مسیر مریوان مسیر طولانی را برای زائران هموار می‌کند

نوجوان تبریزی نیز که همراه پدر خود راهی کربلا شده است، افزود: امسال براساس تعاریفی که از مرز باشماق شنیدیم از پدرم خواستم این مرز را برای تردد انتخاب کنیم و با زیبایی و سرسبزی جاده مریوان و هوای خنک این مسیر از انتخابم خوشحالم و قطعاً سالهای آینده نیز باز هم این مسیر را انتخاب می‌کنم.

وی به دیگر زائرانی که قصد عزیمت به کربلا را دارند توصیه کرد که از مرز باشماق عبور کنند و از زیبایی‌های این مسیر لذت ببرند.

شور حسینی در کردستان/مرز باشماق تصویری از همدلی سنی و شیعه

همراه با هم و در کنار هم، کوله بار سفر را بسته بودند تا دوره بازنشستگی خود را با سفر به کربلا و عبور از مرز باشماق طی کنند، دو دوست و همراه که از تهران راهی مریوان شدند و اکنون مرز باشماق را برای تردد برگزیده اند.

از آنها دلیل عبور از مرز باشماق را پرسیدم یکی از آنها پاسخ داد با دودلی تصمیم گرفتیم از اینجا عبور کنیم چون مسیر نسبت به سایر مرزها دورتر است اما پذیرایی و استقبال خوب موکب‌ها، هوای خنک و مسیر سرسبز و جذاب این مرز خوشحالمان کرد که توانستیم بهترین مرز را انتخاب کنیم.

رایگان بودن تردد از باشماق تا سلیمانیه بیانگر برنامه ریزی های خوب برای تردد زائران است

یکی دیگر از زائران که همراه خانواده خود راهی کربلا شده است اضافه کرد: علاوه بر طبیعت و هوای خوب مرز باشماق شنیدیم که تردد از این مرز تا سلیمانیه رایگان است و همین موجب شد تا انتخابمان مرز باشماق باشد چرا که این امر نشان می‌دهد مسؤولان برای سهولت تردد زائران برنامه ریزی شده عمل کرده اند.

وی تصریح کرد: اربعین محور همدلی و مودت است و امروز شاهدیم هر آنکه نمی‌تواند در پیاده روی اربعین شرکت کند با حضور در مرزها به زائران اباعبدالله الحسین کمک می‌کند و این زیبایی سفر را دوچندان کرده است.

شور حسینی در کردستان/مرز باشماق تصویری از همدلی سنی و شیعه

وی اضافه کرد: از اینکه کردها اینگونه خالصانه و عاشقانه به زائران اباعبدالله الحسین خدمت می‌‎کنند بر خود می‌بالیم که در چنین کشوری با مذاهب و اقوام مختلف زندگی می‌کنیم که همگی زیر پرچم حسین گرد هم می آیند و در این راه عاشقانه ارادت می‌ورزند.

پیاده‌رویی اربعین و بستری که فراهم شده تا خیل عظیم جمعیت و دلدادگان حسینی مشتاق برای شرکت در مراسم عزاداری سالار و سرور شهدا راهی کربلا شوند امروز شور و شوق وافری را ایجاد کرده است که نه کرد می‌شناسد و نه فارس و نه ترک و بلوچ، همه و همه هر کدام به نوعی در این مسیر دلداده اند و عاشقی می‌کنند.