تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3751559
شناسه : 3751559
تاریخ :
واکنش لهستان به گزارش‌های جنجالی انفجار خط لوله نورد استریم اقتصاد ایران: نخست وزیر لهستان در واکنشی جنجالی به گزارش های اخیر درباره انفجار نورد استریم و اتهاماتی که به کشورش در این راستا وارد شد از حامیان این پروژه انتقال گاز خواست عذرخواهی کرده و فقط سکوت کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، خط لوله گاز نورد استریم در دریای بالتیک همچنان یک موضوع سیاسی است. پس از افشاگری در مورد مظنونی که با وجود حکم بازداشت اروپایی توانست از لهستان فرار کند، دونالد تاسک پیامی را برای همه کسانی که از ساخت این تأسیسات حمایت کردند، ارسال کرد.

چند روز پس از اعلام حکم بازداشت یک تبعه اوکراینی در پرونده خرابکاری این خط لوله در دریای بالتیک، دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان در مورد نورد استریم اظهار نظر کرد و به گزارش های منتشر شده در این باره واکنش نشان داد. تاسک در پلتفرم آنلاین X نوشت: به همه مبتکران و حامیان نورد استریم 1 و 2 می گویم که تنها کاری که اکنون باید انجام دهید این است که عذرخواهی کنید و ساکت باشید.

چندین انفجار به دو خط لوله گاز نورد استریم 1 و 2 در پایان سپتامبر 2022 آسیب رساند و این خطوط لوله انتقال گاز را قطع کرد. از مدت ها قبل گمانه زنی‌های مختلفی در مورد عاملان و طراحان این انفجارها وجود داشت.

این پروژه روسیه و آلمان همواره و نه فقط زمانی که روسیه در فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد از نظر سیاسی بسیار بحث برانگیز بود. لهستان همیشه ساخت خط لوله نورد استریم 2 را رد کرده است.

یاک سیویرا، رئیس دفتر امنیت ملی لهستان پیام دونالد تاسک را این طور تفسیر کرد که این خبر بد برای کسانی که خطاب قرار گرفته‌اند است و اینکه در لهستان یک اتفاق نظر محکم در مورد این موضوع وجود دارد.

روز چهارشنبه مشخص شد که دفتر دادستان عمومی لهستان یک حکم دستگیری اروپایی از دادستانی فدرال آلمان برای بازداشت این مظنون به خرابکاری در نورد استریم دریافت کرده است، مظنونی که آخرین بار در لهستان بود اما گفته می شود که از آنجا به کشورش فرار کرده است.

پس از مشخص شدن حکم دستگیری و خروج مظنون از لهستان این سوال در آلمان مطرح شد که آیا مقامات لهستانی به اندازه کافی برای حل این اقدام خرابکارانه همکاری می‌کنند؟

واکنش دونالد تاسک به گزارش های وال استریت ژورنال درباره انفجار این خطوط لوله گاز پس از آن مطرح شد که یکی از معاونان تاسک، ادعاها در مورد دست داشتن ورشو در این انفجار را رد کرد.

وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی نوشت: مقامات اوکراینی مسئول انفجار خطوط لوله نورد استریم 1 و 2 در سپتامبر 2022 هستند؛ انفجاری که دسترسی آلمان را به یک منبع مهم انرژی قطع کرد و سبب وخیم تر شدن بحران انرژی در اروپا گردید.

به نوشته اخبرگزاری آسوشپتدپرس به نظر می‌رسد تاسک با این اظهارنظر به شیوه ای خاص به ادعای آگوست هانینگ رئیس پیشین آژانس اطلاعات خارجی آلمان که به روزنامه آلمانی "دی ولت" گفته بود حمله به خطوط لوله گاز نورد استریم باید با حمایت لهستان انجام گرفته باشد، واکنش نشان داده است. هانینگ در این مصاحبه تاکید کرده بود که آلمان باید به دنبال گرفتن غرامت از لهستان و اوکراین باشد.

لهستان، آمریکا و اوکراین از جمله مخالفان پروژه نورد استریم بودند که با دو خط لوله و برای انتقال گاز از روسیه به اروپا در امتداد بستر دریای بالتیک ایجاد شد.

با اجرای این طرح، گاز روسیه به صورت مستقیم به اروپا ارسال می شد و لهستان و اوکراین را دور می زد.

نورد استریم 1 در سال 2011 تکمیل شد و آغاز بکار کرد. اما نورد استریم 2 تا پاییز 2021 به پایان نرسید و در نهایت هم به دلیل جنگ روسیه و اوکراین که در فوریه 2022 (اسفند 1400) شروع شد، هرگز وارد فاز عملیاتی نشد.

مقام‌های اطلاعاتی آلمان اعلام کرده‌ بودند که در مورد دخالت اوکراین در این انفجارها شک دارند و احتمال می‌دهند که این عملیات یک، عملیات فریب از سوی روسیه بوده باشد تا انگشت اتهام به سوی طرف دیگر هدایت شود.

در ادامه این گزارش آمده است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ابتدا با اجرای این طرح موافق بود اما پس از اینکه آژانس اطلاعاتی آمریکا، سیا از آن مطلع شد، از او خواست که عملیات منفجر کردن خطوط لوله نورد استریم را متوقف کند.

سپس رئیس‌جمهوری اوکراین دستور توقف عملیات را صادر کرد، اما والری زالوژنی، فرمانده وقت نیروهای مسلح اوکراین این عملیات را در پیش گرفت.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، والری زالوژنی، اکنون سفیر اوکراین در بریتانیا، مسئول تحقق طرح اولیه این حمله است و به سادگی دستور رئیس جمهور خود را نادیده گرفت.

این روزنامه اعلام کرد که برای نوشتن گزارش خود با چهار مقام ارشد دفاعی و امنیتی اوکراین که یا در اجرای این طرح شرکت داشتند یا اطلاعات مستقیمی از آن داشتند، گفتگو کرده است. همه آن‌ها خطوط لوله زیردریایی نورد استریم را به عنوان یک هدف مشروع در دفاع از خود در برابر روسیه می‌دانستند.

انتهای پیام/