تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3751525
شناسه : 3751525
تاریخ :
«تمرچین» نماد وحدت اقوام و ادیان/ «حسین(ع)» نامی فراتر از مذهب اقتصاد ایران: ارومیه - فعالیت موکب‌های اهل سنت، ارامنه و آشوریان آذربایجان غربی و ارائه خدمات به زائران حسینی نشان می‌دهد، «حب الحسین یجمعا» و «حسین(ع)» نامی فراتر از قومیت، دین و مذهب است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: اربعین نماد وحدت امت اسلامی است و این مسئله در آذربایجان غربی سه سالی است که جلوه‌ای دیگر گرفته است و در سال‌های اخیر که مرز تمرچین برای پیاده روی اربعین باز شده است، شیعه، اهل سنت و حتی مسیحی‌ها نیز در خدمات دهی به زوار امام حسین (ع) مشارکت دارند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که اهل سنت، مسیحیان ارامنه و آشوریان، این روزها بیش از هر زمان دیگری خود را در کنار شیعیان، وقف زائران اربعین کرده‌اند.

امروز نه تنها مسلمانان حتی مسیحیان، یهودیان و همه آزاد اندیشان بر این باور و دیدگاه رسیده‌اند که امام حسین (ع) تنها الگویی می‌تواند باشد که برای همه درس آزادی، برادری و برابری بدهد و بدون هیچ ملاحظه گرایشی، نجات انسانیت را صدا بزند.

مسیحیان آشوری و ارامنه آذربایجان غربی به همراه اهل سنت این استان با حضور فعال در شهرستان مرزی پیرانشهر در روزهای منتهی به اربعین حسینی مشغول خدمت رسانی به زوار هستند تا جلوه‌های زیبایی از وحدت، مودت و دوستی را به جهانیان مخابره کنند.

برپایی بزرگترین موکب عشایر اهل سنت به همراه موکب ارامنه و آشوریان در پایانه مرزی تمرچین جلوه زیبایی از ارادت اقلیت‌های دینی آذربایجان غربی به ابا عبد الله الحسین (ع) است آنها سال گذشته نیز به میزبانی از زائران اربعین پرداختند و مهر خود را به دلدادگان امام حسین (ع) نشان دادند و این بار نیز تجدید میثاق کرده و بار دیگر سفره مهربانی خود را برای زائران گشوده‌اند.

به راستی اربعین تجلی‌گاه وحدت، همراهی، انسانیت به معنای واقعی در بین امت‌ها، مذاهب و ادیان است، اربعین حسینی در یک کلام کلمه تجلی‌گاه وحدت، همراهی و انسانیت است تا باردیگر ثابت کند حسین نامی فراتر از دین و مذهب است.

در ایام منتهی به مراسم اربعین حسینی اینجا در مرز تمرچین همه مردم صرف‌نظر از سلیقه سیاسی، مرام فکری و بدون‌توجه به علایق مذهبی همه در راستای احیای نام امام حسین (ع) تلاش می‌کنند.

«تمرچین»نماد وحدت اقوام و ادیان/«حسین(ع)» نامی فراتر از مذهب

پذیرایی از زائران اربعین رسم همسایه داری است

کشیش داریاووش عزیزیان در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت موکب ارامنه و آشوریان در مرز تمرچین و ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: امسال همانند دو سال گذشته موکب ارامنه و آشوریان در مرز تمرچین برپا شده است و وظیفه اخلاقی و اجتماعی خود می‌دانیم به زائرانی که از این مرز تردد می‌کنند خدمتی هر چند کوچک ارائه بدهیم.

وی با بیان اینکه این کار همانطور که در کتاب مقدس ما آمده نشان از رسم همسایه داری و نوع دوستی است، افزود: پذیرایی از زوار اربعین حسینی را وظیفه خود می‌دانیم یک افتخار برای ما محسوب می‌شود.

کشیش عزیزیان با قدردانی از آشوریان و ارمنی‌ها در پذیرایی از زائران اربعین حسینی، اظهار کرد: آذربایجان غربی سال هاست یکی از استان‌هایی است که ادیان و مذاهب مختلف به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنیم و در همه مناسبت‌ها کنار همدیگر هستند در این مراسم پیاده روی نیز ارائه خدمتی هر چند کوچک به زائران از سوی این موکب باعث خوشحالی ما است.

«تمرچین»نماد وحدت اقوام و ادیان/«حسین(ع)» نامی فراتر از مذهب

خادمی امام حسین (ع) افتخاری برای هر انسان آزاداندیشی است

مرتضی خلیلی مسئول موکب اهل سنت پیرانشهر نیز با بیان اینکه خادمی برای امام حسین (ع) افتخاری برای هر انسان آزاداندیشی است، گفت: امسال نیز برای سومین سال پیاپی اهل سنت به خصوص مردم پیرانشهر هر چه در طبخ اخلاص دارند در خدمت زائران اربعین حسینی گذاشته‌اند.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به برپایی بزرگترین موکب مردمی اهل سنت در مرز تمرچین عنوان کرد: این موکب در قالب سیاه چادر که نشان گر آداب و رسوم مردم پیرانشهر هست تعبیه شده و در حال خدمت رسانی از جمله تغذیه و اسکان برای زائران داخلی و خارجی است.

خلیلی اضافه کرد: در کنار همه خدمات با آش و کلانه غذای محلی پیرانشهر از زائران اربعین حسینی پذیرایی می‌شود.

مسئول موکب اهل سنت در مرز تمرچین پیرانشهر با بیان اینکه این موکب در دو بخش خواهران و برداران به صورت جداگانه خدمات ارائه می‌دهد، افزود: روزانه دو هزار و ۵۰۰ زائر در این موکب ارائه خدمت می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد فرهنگی پیاده روی اربعین و برپایی موکب ها، برجسته‌ترین بعد این حرکت است این حرکت باعث شده تا همه اقوام و ادیان اعم از آشوری و ارمنی و دیگر اقوام دست به دست هم دهند.

«تمرچین»نماد وحدت اقوام و ادیان/«حسین(ع)» نامی فراتر از مذهب

خادمی برای امام حسین (ع) ارزش بزرگی است / امیدوارم سال آینده زائر کربلا باشم

مائده صدری از بانوان خادم موکب اهل سنت پیرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال افتخار خادمی زائران اهل بیت در پیرانشهر نصیب بنده شده است، گفت: خادمی برای امام حسین (ع) برای من افتخار بزرگی است چرا که امام حسین متعلق به همه ادیان است چه شیعه و سنی فرقی ندارد.

وی با بیان اینکه امسال قسمت نشد راهی کربلا باشم گفت: خوشحالم امام حسین (ع) امسال توفیقی زائران اش را قسمت من کرده است امیدوارم سال آینده خودم زائر کربلا باشم.

صدری با اشاره به خدمت شبانه روزی به زائران خانم در موکب اهل سنت پیرانشهر عنوان کرد: در این موکب علاوه بر اسکان و پذیرایی به خانم‌های زائر خدمات فرهنگی نیز ارائه می‌شود.

«تمرچین»نماد وحدت اقوام و ادیان/«حسین(ع)» نامی فراتر از مذهب

مرز تمرچین یک کریدور فرهنگی از قفقاز تا آذربایجان غربی ایجاد کرده است

استاندار آذربایجان غربی نیز در یک گفت و گوی خبری به نقش مرز تمرچین در ایجاد یک کریدور فرهنگی در منطقه اشاره کرد و گفت: این کریدور یک پیوند فرهنگی بین قفقاز تا آذربایجان غربی و مرز تمرچین و اقلیم کردستان عراق تا بغداد و کربلا ایجاد کرده است.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه مرز تمرچین پیرانشهر یکی از امن‌ترین مرزها برای تردد زائران اربعین است، گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران و امنیت پایدار امروز آذربایجان غربی را مدیون ایثار و جانفشانی رزمندگان و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی هستیم.

استاندار آذربایجان غربی همچنین با قدردانی از تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برای میزبانی شایسته از زائران اربعین در آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: امسال سومین سال میزبانی از زائران اربعین حسینی از سراسر کشور و از کشورهای قفقاز، آذربایجان، ترکیه، گرجستان و روسیه در استان است.

وی به نقش مرز تمرچین در ایجاد یک کریدور فرهنگی در منطقه نیز اشاره کرد و افزود: این کریدور یک پیوند فرهنگی بین قفقاز تا آذربایجان غربی و مرز تمرچین و اقلیم کردستان عراق تا بغداد و کربلا ایجاد کرده است.

معتمدیان همچنین با اشاره به نقش بازگشایی مرز تمرچین در افزایش انسجام و همدلی در منطقه، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مرز تمرچین، حضور و برپایی مواکب توسط اقلیت‌های دینی و مذاهب مختلف جهت خدمت‌رسانی به زائران امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به برکات اقتصادی اربعین حسینی برای استان، افزود: سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات از مرز تمرچین به اقلیم کردستان عراق داشته و اربعین حسینی تکمیل زیرساخت‌های منطقه و مسیرهای منتهی به این مرز و توسعه اقتصادی آذربایجان غربی را به ارمغان آورده است.

گذرگاه تمرچین، از روز ۱۶ مردادماه ماه جاری میزبان زوار اربعین حسینی برای عزیمت به عتبات عالیات است. مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد.

کوتاه شدن مسیر تمرچین به سمت بغداد و سهل الوصول بودن مسیر، هزینه حداقلی حمل و نقل، آب و هوای معتدل و مسیر امن از جمله مزایای تردد زائران اربعین از طریق این مرز است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیک ترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.