تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3751489
شناسه : 3751489
تاریخ :
۱۰ عادت درست برای محافظت بدن دربرابر سرطان‌ها اقتصاد ایران: بعضی از دلایل ابتلا به سرطان مثل ژنتیک و سابقه خانوادگی خارج از کنترل ما است، اما متخصصان انکولوژی تاکید دارند که ژنتیک حداکثر تا ۱۵ درصد در بروز سرطان‌ها نقش و سهم دارد اما اصلاح سبک زندگی یا لایف استایل درست می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد از ابتلا به سرطان پیشگیری کند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری‌آنلاین، متخصصان تاکید دارند که ژنتیک حداکثر تا ۱۵ درصد در بروز سرطان‌ها نقش دارند اما اصلاح سبک زندگی یا لایف استایل می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری کند.

اگر بخواهیم سرطان (Cancer) را به زبان ساده توضیح بدهیم، سرطان ناشی از رشد غیرطبیعی سلول‌ها است. در حالت عادی، سلول‌های بدن ما عمر محدودی دارند و وقتی وظیفهٔ خود را در قبال عضو مربوطه در بدن انجام می‌دهند، از بین می‌روند و سلول‌های جدید جای آنها را می‌گیرند. اما گاهی این روند طبیعی از تنظیم خود خارج می‌شود. به این صورت که سلول‌های فرسوده به جای از بین رفتن، تکثیر می‌شوند و توده‌ای را تشکیل می‌دهنند که می‌تواند تبدیل به تومور یا سرطان شود.

بعضی از دلایل ابتلا به سرطان مثل ژنتیک و سابقه خانوادگی خارج از کنترل ما است، اما متخصصان انکولوژی تاکید دارند که ژنتیک حداکثر تا ۱۵ درصد در بروز سرطان‌ها نقش و سهم دارد اما اصلاح سبک زندگی یا لایف استایل درست می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد از ابتلا به سرطان پیشگیری کند. تغذیه سالم، داشتن فعالیت فیزیکی و کنترل وزن، ترک سیگار و الکل و پرهیز از غذاهای فرآوری‌شده از مهم‌ترین موارد برای داشتن یک سبک زندگی درست است.

شناسایی ۲۰۰ نوع سرطان در دنیا!


بیش از ۲۰۰ نوع سرطان در سراسر جهان شناسایی شده که هر کدام از آنها اندام‌های مختلف بدن را درگیر می‌کنند و در صورت پیشروی، سایر اندام‌ها را نیز آلوده و درگیر می‌کنند و در این شرایط نجات زندگی فردِ مبتلا بسیار سخت و در بسیاری از موارد غیرممکن خواهد بود.

تحقیقات جدید به این نتیجه رسیده که ۴۰ درصد تمام سرطان‌ها و تقریباً نیمی از سرطان‌ها در افراد ۳۰ سال و بالاتر، مربوط به ریسک‌فاکتورهای قابل ‌تغییر و قابل کنترل در سبک زندگی‌ هستند. این یعنی ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری‌اند.


در زیر ۱۰ عادت درست را که می‌تواند تا حد زیادی از بدن ما دربرابر سرطان‌ها مراقبت و محافظت کند، اشاره می‌کنیم. عادات سالمی که متخصصان سرطان‌شناسی بر رعایت آنها تاکید دارند.

فعالیت بدنی مناسب داشته باشید

اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، حتما به فکر کاهش و کنترل وزن باشید. چربی اضافی بدن باعث التهاب مزمن و تغییرات متابولیک می‌شود که شرایط مساعد برای رشد سلول‌های سرطانی است.

تغذیه سالم داشته باشید

گرچه داشتن تغذیه سالم نمی‌تواند پیشگیری از بیماری سرطان را تضمین کند، اما می‌تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. رژیم غذایی خود را روی مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات تازه و منابع گیاهی مانند غلات کامل، حبوبات و لبنیات تنظیم کنید.

گوشت‌های فرآوری‌شده کمتر مصرف کنید

گوشت فرآوری‌شده به گوشتی گفته می‌شود که برای افزایش ماندگاری و طعم آن، تحت فرآیندهای مختلفی مثل دودی کردن، پختن، نمک‌سود کردن یا اضافه کردن مواد نگهدارنده قرار می‌گیرد. بهتر است بدانیم که مصرف مداوم گوشت‌های فرآوری‌شده مثل سوسیس، کالباس، کوکتل، بیکن و ... می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

سیگار نکشید

دود سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف است که از این تعداد، ۲۵۰ ماده به طور خاص به عنوان مواد سمی شناخته می‌شوند و حداقل ۷۰ نوع آن به عنوان عوامل سرطان‌زا شناخته شده‌اند. دخانیات عامل اصلی بروز سرطان ریه است. سیگار برای افراد غیر سیگاری که فقط بوی آن را استنشاق می‌کنند هم سرطان‌زا است. مصرف سیگار و دخانیات خطر ابتلا به سایر سرطان ها را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

مشروبات الکلی را ترک کنید

از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید. چون باعث بروز انواع مختلف سرطان می‌شود. مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد را افزایش می‌دهد.

نوشیدنی‌های قندی را حذف کنید

تحقیقات مختلف نشان داده که به ازای مصرف هر ۱۰۰ میلی‌لیتر نوشیدنی‌های قندی در روز، خطر ابتلا به سرطان تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد. نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی از آنجا که موجب افزایش وزن می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را هم بالا ببرند.

زیاد در معرض اشعه UV نمانید

از قرار گرفتن بیش از حد درمعرض نور خورشید به خصوص در ساعات اوج تابش خورشید (۱۰ صبح تا ۱۶) خودداری کنید و همیشه با کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوست خود، از خود محافظت کنید.

مراقب ویروس‌های خطرناک باشید

یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان، محافظت در برابر عفونت‌های ویروسی مثل هپاتیت B و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. هپاتیت B می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. ویروس پاپیلومای انسانی هم یک ویروس مقاربتی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سایر دستگاه‌های تناسلی و همچنین سرطان های سر و گردن شود. بنابراین با نظر پزشک، باید واکسن هپاتیت B و واکسن HPV را تزریق کنید. علاوه بر اهمیت تزریق واکسن پاپیلوما که در بین عموم مردم به زگیل تناسلی معروف است، یکی دیگر از راه‌های مؤثر در پیشگیری از سرطان، پرهیز از رفتارهای پرخطر مثل رابطه جنسی محافظت‌نشده است. رابطه جنسی ناایمن و محافظت‌نشده می‌تواند منجر به عفونت‌هایی شود که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

به موقع برای چکاپ‌های پزشکی اقدام کنید

انجام تست‌ها و چکاپ‌های منظم می‌تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند، یا احتمال تشخیص این بیماری را در مراحل اولیه افزایش دهد و درمان را امکان‌پذیر کند.

استرس را از خود دور کنید

در زندگی مدرن، فاصله گرفتن از استرس‌های روزمره امکان‌پذیر نیست. همه ما در هر شغل و جایگاه و موقعیتی که هستیم، انواع استرس‌ها را روزانه تحمل می‌کنیم اما باید یاد بگیریم که استرس‌های خود را کنترل و مدیریت کنیم تا آسیبی به سلامت ما نرساند. مطالعات جدید تاکید دارند که استرس می ‌تواند سیستم ایمنی بدن را به‌ طور جدی ضعیف کند و افراد را در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها قرار دهد.