تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3751480
شناسه : 3751480
تاریخ :
زیرفروشی شرکتهای خصولتی در بازارهای صادراتی برای تامین ارز واردات اقتصاد ایران: عضو اتاق ایران گفت: به دلیل سیاست‌های غیراصولی بانک مرکزی، شرکت‌های خصولتی بزرگ برای تامین ارز ورادات خود، اقدام به ارزان‌فروشی کالاهای صادراتی می‎کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران گفت: متأسفانه با مشکلی در بخش صادرات مواجه شده ایم که شرکت‌های خصولتی بزرگ و شرکت‌هایی که اساساً پیش از این در حوزه صادرات فعالیتی نداشته و مأموریت دیگری برای تأمین مایحتاج کشور داشتند، با سیاست‌های جدید بانک مرکزی در قبال عدم تخصیص ارز به این شرکت‌ها، وارد عرصه صادرات شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر این شرکت‌ها به صورت غیرتخصصی و صرفاً با نیت دریافت ارز حاصل از صادرات و برگرداندن آن به صورت کالاهای مورد نیاز خودشان و واردات قطعات برای ساخت محصولاتی که در کشور تولید می‌کنند، وارد حوزه صادرات شده‌اند.

نیاورانی اضافه کرد: به عنوان مثال این شرکت‌ها پسته صادراتی ایرانی را به مقدار زیاد می‌خرند و در بازارهای صادراتی مثل چین و امارات می‌فروشند؛ اگر در حال حاضر تجار ما به عنوان مثال پسته را کیلویی هزار تومان می‌فروشند این شرکت‌ها کیلویی ۹۵۰ توان می‌فروشند فقط برای اینکه با ارزی که به دست می‌آورند موارد مورد نیاز خود را بخرند و فکر می‌کنند این زیان حاصل از زیرفروشی را می‌توانند با واردات جبران می‌کنند. در حالی که این مساله بازار تجارت ایران را طوری بهم می‌ریزد که تجار جوان و کسانی که سرمایه کمتری دارند به هیچ عنوان توان رقابت در این بازارها را ندارند.

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران گفت: بانک مرکزی با سیاست‌هایی که در جهت تأمین ارز شرکت‌های بزرگ برای واردات در نظر گرفته و با اعمال سیاست‌هایی که در جهت صادرات به صورت غیراصولی برای برگشت ارز از کشورهایی که امکان بازگشت ارز به صورت مستقیم از آنها وجود ندارد، در این ماجرا مقصر است. بنابراین حتماً باید در این سیاست‌ها تجدیدنظر شود زیرا در غیر این صورت بدنه صادرات ایران در سال‌های آینده صدمات جبران ناپذیری می‌بیند.